Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruskovillan kestovaipoista kyselisin

13.03.2007 |

Äitini kiikutti meille Ruskovillan kestovaippatarvikkeita ja olen niiden kanssa nyt vähän pihalla. Arsenaalista löytyy tällä hetkellä:

- puuvillaisia vaippaliinoja

- villaisia välivaippoja

- riisipaperia

- hahtuvavillasta kudottuja vaippahousuja

Ohjekirjan mukaan sekä puuvilla- että villavaippa käsketään laittaa ihoa vasten, samoin riisipaperi. Eli missä järjestyksessä nämä tarvikkeet sinne oikein ladotaan? Olen nyt pari kertaa kokeillut niin, että olen laittanut villavaipan puuvillataitoksen sisään ja riisipaperin ihoa vasten. Vaippa ei ole ollut päällä kovinkaan kauaa, kun se on jo kastunut aivan kauttaaltaan märäksi. Siis puuvillaharson yläosakin on ollut aivan märkä. Poika on vasta 6 viikon ikäinen, tosin tajuttoman kova syömään.

Ja miten vaipan puhdistuksen kanssa tulisi toimia? Olen nyt vain huuhdellut vaipan molemmat osat pelkällä vedellä, villahousuille en ole vielä tehnyt mitään. Kärsiikö tuo villavaippa huuhtelusta?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan nyt ihan mutulla, koska ei ole kokemusta noista vaipoista. Itse en ole koskaan käyttänyt riisipaperia, mutta ihoa vasten se tulee, koska se kerää kakan itseensä (riisipaperin voi pestä ja käyttää uudelleen).

Hmm, voisko se mennä niin, että jos unohdetaan nyt se riisipaperi, että puuvillainen vaippaliina taitellaan, siihen päälle villainen välivaippa. Mutta tulisko siihen päälle vielä ne hahtuvat? Hitsi kun ei ole yhtään hajua, millaiset noi vaipat on, enkä jaksa googlettaa. Mutta siis käytännössähän harsovaippoja käytettäessä yhdistelmänä on taiteltu harso + villainen vaippakuori / hahtuva vilikset tms. Eli tuossa sun yhdistelmässä puuvillaliina toimii imuna. Riisipaperi vielä siihen päälle, jos haluaa kakkaliinan.

Villaa ei kannata oikein liotella, tuulettaa paremminkin. Siten villa puhdistaa itse itsensä. Tuohon vaipan heti kastumiseen auttaa vain pesu ja käyttö - imukykyisyys paranee käytön myötä. Villahousujen huolto tapahtuu vähän harvemmalla pesulla + lanoliinituksella + pienellä huovuttamisella, jolloin kosteuden eristyskyky paranee.

Noh, eipäs tästä nyt oikein tainnut olla apua...toivottavasti joku kyseisistä vaipoista tietävä tulee tänne jotain faktaakin puhumaan :)

nuunukka:

Äitini kiikutti meille Ruskovillan kestovaippatarvikkeita ja olen niiden kanssa nyt vähän pihalla. Arsenaalista löytyy tällä hetkellä:

- puuvillaisia vaippaliinoja

- villaisia välivaippoja

- riisipaperia

- hahtuvavillasta kudottuja vaippahousuja

Ohjekirjan mukaan sekä puuvilla- että villavaippa käsketään laittaa ihoa vasten, samoin riisipaperi. Eli missä järjestyksessä nämä tarvikkeet sinne oikein ladotaan? Olen nyt pari kertaa kokeillut niin, että olen laittanut villavaipan puuvillataitoksen sisään ja riisipaperin ihoa vasten. Vaippa ei ole ollut päällä kovinkaan kauaa, kun se on jo kastunut aivan kauttaaltaan märäksi. Siis puuvillaharson yläosakin on ollut aivan märkä. Poika on vasta 6 viikon ikäinen, tosin tajuttoman kova syömään.

Ja miten vaipan puhdistuksen kanssa tulisi toimia? Olen nyt vain huuhdellut vaipan molemmat osat pelkällä vedellä, villahousuille en ole vielä tehnyt mitään. Kärsiikö tuo villavaippa huuhtelusta?

Vierailija
2/8 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon käyttänyt ihan pienellä vauvalla harsoja ja villiksiä. ite tein niin, että taittelin harson origamitaitoksella ja näpsyllä kiinni, katso ohjeet täältä http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/taittelu.html

ihan pienellä vauvalla en laittanut edes mitään lisäimuja ruskovillan harson kans, ohuempien 2-luokan harsojen kanssa laitoin imun juuri niin kuin sinäkin olit tehnyt eli sinne taitosten väliin. en itse laittaisi villaimua vauvan peppua vasten, vaan aina harson väliin. jos ne harsot tosiaan ovat uusia, kestää useampia pesuja ennenkuin imukyky on parhaimmillaan. sitten ihmettelit, että harsovaippa oli edestä päältäkin märkä. sehän kuuluukin asiaan, sillä se koko harsohan on sitä imevää vaippaa, eikä vaan pelkästään siitä pepun kohdalta. kuten edellä joku kirjoittikin, villahousuja ei pestä joka käytön jälkeen, vaan ehkä kerran 2-3 viikossa. jos sulla on parit villahousut, tee niin, että ainavaipan vaihdon yhteydessä laita käytössä olleet tuulettumaan(vaikka nipsuilla riippumaan sellaiseen pyöreään sukankuivatustelineeseen, niinkuin minä tein) ja toiset jalkaan. sitten taas seuraavalla kerralla sama homma. paras ois kolmet villikset kierrossa. kakkaläikät kantsii pestä heti tuoreeltaan kylmällä vedellä sappisaippuan kanssa. sitten kun tuntuu, että villiksissä ei oikein riitä pito, kantsii pestä ja lanoliinittaa.

samoin niiden villaimujen kans, jos eivät ole kakassa, riittää tuuletus ja välillä pesu villanpesuaineella, esim marseillesaippualla. itse en villaimuja lanoliinittas, mielestäni imee silloin paremmin, korjatkoon joku, jos olen hakoteillä.

sen riisipaperin laittaisin siis siihen vaippaan vauvan ihoa vasten. se ei ole pakollinen, ilmankin pärjää.

harsoista kannattaa myös heti käytön jälkeen käsitellä kakkaläikät sappisaippualla, lähtevät sitten paremmin pesussa puhtaaksi.

tässä saattoi tulla paljon samaa asiaa, mitä edellinen kirjoitti, kun en muista mitä siinä luki...

toivottavasti näistä oli jotaki apua. oletko muuten tutustunut www.kestovaippainfo.fi -sivuihin? sieltä olen minäkin saanut valtavasti apua kestovaippailun aloitusvaiheessa. siellä on tosi aktiivinen keskustelupalsta.

tsemppiä kovasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

luin uudestaan sun kysymyksesi. tuli mieleen, että kun vauvasi on poika, niin pojilla kuulemma kastuukin se vaippa enimmäkseen sillai etupainotteisesti (mulla kokemuksia vain tytöistä). ja kantsii tarkistaa että pojan vehkeet eivät sojota ylöspäin. lisäksi sitä imua voi taitella niin, että edestä olisi kaksinkerroin...

Vierailija
4/8 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja harsojen pesu 60-asteessa vaipoille soveltuvilla pesuaineilla, listan löydät kestovaippainfon sivuilta pesuainetietokannasta. ite olen käyttänyt esim. daily sensitiveä.

tuossa pesuaineen valinnassa kannattaa olla huolellinen, sillä soveltumattomat aineet ärsyttävät helposti vauvan ihoa, jos jää jämiä vaippoihin. (tästä on voinut jäädä monille aloittelijoille sellainen käsitys, että ne on ne kestovaipat, jotka eivät sovi meidän vauvan iholle, vaikka syypää olisikin väärä pesuaine!)

Vierailija
5/8 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis likaisten vaippojen säilytyksestä. jotkut suosivat kuivasäilytystä muun pyykin seassa ilmavassa korissa.minä tykkään perinteisesti pitää vaippoja etikkavedessä pesua odottamassa. eli loraus etikkaa kylmään veteen ja sitten vaipat. vesi vaihdetaan päivittäin. meillä pesu 2-3 päivän välein. laitan harsot koneeseen ja huuhteluohjelmalle. sen jälkeen laitan muuta vaaleaa vauvanpyykkiä sekaan, jos mahtuu. ei kannata laittaa konetta liian täyteen ja pesuainettakin riittää normaalia vähempi määrä. huuhteluaineeksi voi laittaa vähän etikkaa, pehmentää pyykkiä.

niiistä villaisista välivaipoista, että älä siis liota niitä ollenkaan. tuuletus riittää ja pesu kylmällä vedellä siten kuin aiemmin kerroin. ja muista ottaa ne villaimut pois sieltä harson sisältä heti käytön jälkeen, ettei tule pesukoneesta mini-imuja(kokemuksella puhun...)

Vierailija
6/8 |
14.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappisaippuaa voit hankkia mm. Ruskovillalta, ekokaupoista (esim. Hgissä Ruohonjuuresta) tai nettiputiikeista. Googlettamalla löydät useita nettiputiikkeja.

Itse suosin palamuotoista sappisaippuaa. Se on riittoisa, eikä tuoksu juuri millekään. Hintakaan ei päätä huimaa. Nestemäinen sappisaippua HAISEE todella voimakkaasti, eikä haju lähde ainakaan ekassa pesussa pois. Lisäksi nestemäinen saippua kuluu palasaippuaa nopeammin.

Villapökiä/hahtuvia ei tosiaan tarvitse pestä joka käytön jälkeen, kuten jo neuvottiinkin, mutta niiden imukyky paranee käytön/pesujen myötä. Suosittelisin pesemään uusia hahtuvia ihan käsin ja voit varovasti huovuttaa niitä haaruksista. Ei tosiaan tarvitse, eikä kannata, hinkata voimallisesti, ettei housuista tule tönköt :) Villapökiä/hahtuvia ei myöskään muuten kannata kuivata sitten patterilla!

Lanoliinitus on paikallaan silloin tällöin, ei läheskään joka pesun yhteydessä. Lanoliinia saa hankittua samoista paikoista kuin sappisaippuaa, se on nestemäistä ja käyttö on varsin helppoa.

Villaisia välivaippojakin kannattaa lanoliinittaa välillä, itse teen näin aika harvakseltaan.

Puuvillaisista vaippaliinoista ei ole kokemusta, sillä meillä on käytössä harsoliinat, jotka ovat aivan huippuja imukykynsä suhteen. Niitä suosittelen hankkimaan käytettyinä, jolloin imukyky on parhaimmillaan. Harsoliina imee hyvin ja kosteus leviää tasaisesti. Ne on helppo pestä ja ne kuivuvat nopeasti eli ovat pian pesun jälkeen taas valmiita käyttöön.

Minäkin suosittelen laittamaan villaisen välivaipan harso- tai puuvillaisen vaippaliinan sisälle eli taitosten väliin, ei suoraan peppua vasten. Näin säästyt välivaippojen turhalta pesemiseltä ja tahroilta. Jos villainen välivaippa on hieman kostea, laitan sen vaan narulle ilmavasti kuivumaan eli tuulettumaan. Mutta jos se on märkä, siis kunnolla, sen voi huuhtaista vaikka vain vedellä eli sitä ei tarvitse pestä joka käytön jälkeen. Mikäli siinä on kakkatahroja, pesu on tarpeen ja mielellään heti tuoreeltaan, ettei kakka pinty villaan.

Meillä " täyttöjärjestys" on seuraava: ihoa vasten tulee riisipaperi, joka on taitellun harsoliinan päällä (riisipaperiarkin voi muuten leikata puoliksi, koska ihan pienelle kokonaisen arkin käyttö on suoranaista tuhlausta, ja paperi kannattaa asetella se enemmän pepun puolelle), taitellun harsopötkön välissä on villaimu (+ muuta imua, jos on tarvis), tämän päällä vaippa-/pikkuhousut, jotta harsopötkö pysyy paremmin paikallaan (meillä on hyvin liikkuvainen taapero) ja päällimmäisenä villahousut. Hyvin on tämä kombinaatio toiminut ja pitänyt, joten voin lämpimästi suositella vastaavan kokeilua kaikille, jotka ovat kestoilusta kiinnostuneet!

Ja vielä: tuolta kestovaippainfon sivuilta (www.kestovaippainfo.fi) löytyy runsaasti hyvää tietoa ja käyttäjien kokemuksia ja siellä on palsta, jossa voi kysellä vinkkejä.

Vierailija
7/8 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

villaista välivaippaa käytetään tavallisesti esim vaippaihottuman vaivatessa. siinä villassa on lanoliinia joka on hoitaa ärtynyttä ihoa. toisilla ei, voipa joidenkin iho jopa ärsyyntyä villasta entisestään. riisipaseri ei ole välttämätöntä. ja nehän ovat siis kertakäyttöisiä. helpottavat mm. vaipan puhdistusta maitokakkavaiheessa. ei tarvi huuhdella kakkoja vaipasta kun kertakäyttöisen riisipaperin voi heittää roskiin kakkoinnen päivineen. ne voi muistaakseni laittaa myös vessanpönttöön. harson taitteluun on erilaisia tapoja, netistä löytyy. jos vaippaharso kastuu kokonaan jo lyhyellä välillä, täytyy sinne lisätä lisäimua. esimerkiksi bambuiset lisäimut ovat todella tehokkaita ja paljon kosteuttä imeviä mutta kuitenkin tosi ohuita. erityismaininta Bamboo doubler -lisäimulle:). ja villahousuista siis, niitähän pestään tosi harvoin. meillä ainakin oikeastaan vaan kakkavahingon sattuessa. ja usein vieläpä vain se kakkainen kohta sappisaippualla. aluksi tuo on sekavaa tuo kestoilu mutta netistä (esim kestovaippainfo.fi) löytyy paljon tietoa. ja nopsasti siihen sitten pääsee sisään siihen juttuun!!

Vierailija
8/8 |
16.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olet saanut jo aimo läjän hyviä ohjeita, joten lisään vaan sen verran, että käy ruskovillan sivulla (arvatenkin www.ruskovilla.fi). Sieltä voit lueskella perusjuttuja ja tilata ilmaisen ohjekirjasen (Villavauvaopas) tai ladata sen pdf:nä.

Ja jos otit äitisi tuomat villahousut suoraan käyttöön, niin ne eivät kyllä varmasti tosiaankaan imeneet juuri mitään. Villahousut suositellaan pestäväksi ennen käyttöönottoa ja yleensä (ainakin minä) olen heti ekan pesun yhteydessä ne myös kevyesti lanoloinut.

Tällä hetkellä päiväuniaan nukkuu tyytyväisenä neljäs villahousuvauvani, ikää reilut 3 vkoa.

:) ONNANNAA