Islannin Laavapurkaus loppui nopeasti
Islannin vuorokausi sitten alkanut laavapurkaus kesti lopulta vain noin 5 tuntia. EurAasian ja Amerikan laattojen välisestä "haavasta" purkautunut laava suihkusi noin 5 tuntia ja loppui sitten todella nopeasti.
Mannerlaatat erkaantuivat niin että maanjäristykset olivat 3.2 - 5.2Magnituden luokkaa ja saarella oli jo pieni pakokauhu, mitä saarelle tulee käymään. Ilmeisesti joku halkeama sitten päästi magman takaisin maan sisuksiin ja maanpäällinen purkaus loppui kuin hanasta vääntäen. Samalla loppuivat maanjäristykset.
Grindavikin kylä, läheinen kylpylä ja energialaitos, jotka oli evakoitu aamulla, säilyivät ehjänä ja ilmeisesti tänään pääsevät ihmiset takaisin. Tämmöinen nopea "paineenpurku" maan sisuksista siis. Onneksi ilman suurempia vahinkoja tällä kertaa.
Kommentit (8)
Vau, en tiennytkään, joten kiitos infosta. Vähän erikoiselta kuulostaa. Tiedätkö kellonaikoja?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, taitaa olla aamun ensimmäinen asiallinen aloitus.
Ei tuo ole mikään asiallinen aloitus. Tänne on turha kopioida mitään lehtiuutisia, koska kaikki muutkin ovat lukutaitoisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole mikään asiallinen aloitus. Tänne on turha kopioida mitään lehtiuutisia, koska kaikki muutkin ovat lukutaitoisia.
Huomenta, aloitus oli hyvä. Jospa sinä jättäisit sen mörönmielen sinne sänkyyn ja nousisit hyvällä mielellä katsomaan uutta keväistä aamua. Elämä on kuule ihan mukavaa, ei kaikkea tarvitse elää pahan ja negatiivisen ajattelun kautta.
Kaunista ja onnellista päivää sinulle.
Grindavikin alla on maanjäristysonkaloita, jotka tekevät siitä osin asumiskelvottoman. Mutta yllättävän vähän itse kaupungille on kymmenestä purkauksesta aiheutunut vahinkoja. On näköjään suhteellisen helppoa on maavalleilla ja vesijäähdytyksellä hallita itse laavavirtaa.
Vierailija kirjoitti:
Grindavikin alla on maanjäristysonkaloita, jotka tekevät siitä osin asumiskelvottoman. Mutta yllättävän vähän itse kaupungille on kymmenestä purkauksesta aiheutunut vahinkoja. On näköjään suhteellisen helppoa on maavalleilla ja vesijäähdytyksellä hallita itse laavavirtaa.
Islantilaiset ovat oppineet elämään tuolla saarella, siksi siellä todella harvoin käy isompia vahinkoja, eikä ainakaan kenenkään terveyttä haittaavia vahinkoja.
Purkausaukko tulee asiantutijaennusteiden mukaan purkautumaan useampien vuosien ajan lyhyillä purkauksilla. Grindavik olisi ehkä hyvä siirtää alueelta pois. Toisaalta, jos laavavirtojen liikkeitä pystytään ohjaamaan, niin ei kai siinä sitten mitään
Monesko purkaus tämä nyt oli tuolla alueella puolen vuoden sisään? Viime syksynähän tää alkoi
Tässä on linkki livesciencen uutiseen. Uutinen on tuttua kauraa, mutta siinä on heti ensimmäisenä hieno kuva, joka näyttää tämänkertaisen purkauksen, kuinka lähellä se oli kylää, kaikkien suojavallien sisäpuolelle yltävänä. Olisi todella ollut katastrofin paikka jos ei olisi loppunut näin nopeasti:
https://www.livescience.com/planet-earth/volcanos/lava-bursts-through-g…
Kiitos, taitaa olla aamun ensimmäinen asiallinen aloitus.