Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamala ärtymys ja ahdistus, vaikka samaan aikaan olen tosi tyytyväinen elämääni, mitä ihmettä tää on?

Vierailija
01.04.2025 |

Mikä mua vaivaa? Olen viime viikkoina alkanut olemaan todella herkästi ärtyvä, ja mielestäni ihan oikeasti ilman syytä. Ihan kuin pms, mutta  kiukunpuuskat yllättää itsenikin, olen pimahtanut ennenkuin ehdin edes tajuta. Pms-oireina on kaiken aikaa jäytävä ärtymys ja ahdistus, ja tämä on erilaista. Nyt olen muuten todella ihanassa elämänvaiheessa ja tyytyväinen kaikin puolin, mutta nämä pimahdukset ja maltin menetykset ovat lähes päivittäisiä. Ja tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta.

Viime päivinä lisäksi ilmaantunut niin hirveä ahdistus, että ei meinaa henki kulkea. Vaikka olen samaan aikaan tosi onnellinen. Olenko sekoamassa? Mitä ihmettä tää on? 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ikää 45 v. Hyvät ja tasapainoiset elämäntavat, kiva työ ja harrastukset ja ihmissuhteet.

Ap

Vierailija
2/30 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla esivaihdevuodet aiheuttavat tuollaisen olon. Ärsyttää kaikki ihmiset eikä jaksaisi olla ystävällinen yms. Ikää on 42 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitinpa sekavasti, tarkoitin siis että pms-päivinä olo on ärtynyt lakkaamatta, mutta nyt tulee vaan näitä kiukunpuuskia ja ihan puskista. 

Ap

Vierailija
4/30 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevätahdistus

Vierailija
5/30 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla esivaihdevuodet aiheuttavat tuollaisen olon. Ärsyttää kaikki ihmiset eikä jaksaisi olla ystävällinen yms. Ikää on 42 vuotta.

Hui kamala, oikeastiko?? Täähän on ihan kauheaa! 😮 

Ap

Vierailija
6/30 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kevätahdistus

Mikä se on? Mä tykkään keväästä tosi paljon..! 

Ap

Vierailija
7/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitepölyallergia?

Vierailija
8/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne, jos pitää estrogeenigeelin annostuksen liian alhaisena. Leppoisuus on ollut pumppupullossa viimeiset 2 v. Poisti unettomuuden ja kivut. 45 v.

Vierailija
9/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne vaan esivaihdevuodet sulla on. Onneksi löytyy hoitokeinoja 😊

Vierailija
10/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö vasta ymmärrät että olet nainen?

Vierailija
11/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ihmisillä on ärtymystä ja ahdistusta aina välillä, se on täysin normaalia etkä tarvitse saatana mitään diagnoosia!!!

Vierailija
12/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on heti päästävä traumaterapiaan kelan rahoilla!!!

- Vihreät, De Gröna

Vierailija
13/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta on tullut vanha. Seuraavaksi rupsahdat lopullisesti. 

Vierailija
14/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen nainen, koskaan ei ole hyvin. 👌🏼

Vierailija
15/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pms ja vaihdevuodet,  väsymys/uupumus/stressi. Elintavat. B-vitamiinin puutos. Noista vois löytää syitä.

Vierailija
16/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki naiset sekoaa jossain vaiheessa elämäänsä, ja nyt on sinun vuorosi ap. 

Vierailija
17/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, iän tuomaa ihanuutta se on. Jos perehdyt englanninkielisiin artikkeleihin, löydät tiedon, että esivaihdevuosissa heittelehtivät estrogeenitasot vaikuttavat mantelitumakkeeseen eli amygdalaan, mikä vastaa m. fight or flight -reaktiosta. Et siis ole tulossa hulluksi. Suomalaiset artikkelit kirjoittavat sievistellen itkuisuudesta tai alakulosta, eivät koskaan valkohehkuisesta murhanhimosta. Korvaus auttaa - jos menee pahaksi, hae ajoissa, pääset helpommalla. Samoin kanssasi tekemisissä olevat.

Vierailija
18/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät voi olla syy- valon määrä hetkessä, ei sovi kaikille. Vaatii aikansa tottua uuteen valoon"

Myös alkavat vv. Tsemppiä.

Vierailija
19/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuodet todennäköisesti. Itselläni tuo meni ohi ilman hormonihoitojakin, alkoi 42-vuotiaana, mutta siihen jotenkin ensin tottui ja totesi että tämä on vaan tätä vaihdevuosijuttua, eikä mitään vakavaa, ja sitten jossain vaiheessa vaan totesi että kas, ei ahdista ja ärsytäkään enää. Nyt ikää 51 ja menopaussi jo takana, eikä ole koskaan ollut näin hyvää ja seesteistä oloa, kun hormonit ei riepota mihinkään suuntaan. Mutta siis mielialaoire meni ohi jo kauan ennen menopaussia mulla.

Vierailija
20/30 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla on nälkäkiukku. Napsi jotain hyvää :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi neljä