Kamala ärtymys ja ahdistus, vaikka samaan aikaan olen tosi tyytyväinen elämääni, mitä ihmettä tää on?
Mikä mua vaivaa? Olen viime viikkoina alkanut olemaan todella herkästi ärtyvä, ja mielestäni ihan oikeasti ilman syytä. Ihan kuin pms, mutta kiukunpuuskat yllättää itsenikin, olen pimahtanut ennenkuin ehdin edes tajuta. Pms-oireina on kaiken aikaa jäytävä ärtymys ja ahdistus, ja tämä on erilaista. Nyt olen muuten todella ihanassa elämänvaiheessa ja tyytyväinen kaikin puolin, mutta nämä pimahdukset ja maltin menetykset ovat lähes päivittäisiä. Ja tulevat kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Viime päivinä lisäksi ilmaantunut niin hirveä ahdistus, että ei meinaa henki kulkea. Vaikka olen samaan aikaan tosi onnellinen. Olenko sekoamassa? Mitä ihmettä tää on?
Kommentit (30)
Mulla esivaihdevuodet aiheuttavat tuollaisen olon. Ärsyttää kaikki ihmiset eikä jaksaisi olla ystävällinen yms. Ikää on 42 vuotta.
Kirjoitinpa sekavasti, tarkoitin siis että pms-päivinä olo on ärtynyt lakkaamatta, mutta nyt tulee vaan näitä kiukunpuuskia ja ihan puskista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla esivaihdevuodet aiheuttavat tuollaisen olon. Ärsyttää kaikki ihmiset eikä jaksaisi olla ystävällinen yms. Ikää on 42 vuotta.
Hui kamala, oikeastiko?? Täähän on ihan kauheaa! 😮
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kevätahdistus
Mikä se on? Mä tykkään keväästä tosi paljon..!
Ap
Tuttu tunne, jos pitää estrogeenigeelin annostuksen liian alhaisena. Leppoisuus on ollut pumppupullossa viimeiset 2 v. Poisti unettomuuden ja kivut. 45 v.
Kyllä ne vaan esivaihdevuodet sulla on. Onneksi löytyy hoitokeinoja 😊
Nytkö vasta ymmärrät että olet nainen?
Kaikilla ihmisillä on ärtymystä ja ahdistusta aina välillä, se on täysin normaalia etkä tarvitse saatana mitään diagnoosia!!!
Sinun on heti päästävä traumaterapiaan kelan rahoilla!!!
- Vihreät, De Gröna
Sinusta on tullut vanha. Seuraavaksi rupsahdat lopullisesti.
Tyypillinen nainen, koskaan ei ole hyvin. 👌🏼
Pms ja vaihdevuodet, väsymys/uupumus/stressi. Elintavat. B-vitamiinin puutos. Noista vois löytää syitä.
Kaikki naiset sekoaa jossain vaiheessa elämäänsä, ja nyt on sinun vuorosi ap.
Juu, iän tuomaa ihanuutta se on. Jos perehdyt englanninkielisiin artikkeleihin, löydät tiedon, että esivaihdevuosissa heittelehtivät estrogeenitasot vaikuttavat mantelitumakkeeseen eli amygdalaan, mikä vastaa m. fight or flight -reaktiosta. Et siis ole tulossa hulluksi. Suomalaiset artikkelit kirjoittavat sievistellen itkuisuudesta tai alakulosta, eivät koskaan valkohehkuisesta murhanhimosta. Korvaus auttaa - jos menee pahaksi, hae ajoissa, pääset helpommalla. Samoin kanssasi tekemisissä olevat.
Kevät voi olla syy- valon määrä hetkessä, ei sovi kaikille. Vaatii aikansa tottua uuteen valoon"
Myös alkavat vv. Tsemppiä.
Esivaihdevuodet todennäköisesti. Itselläni tuo meni ohi ilman hormonihoitojakin, alkoi 42-vuotiaana, mutta siihen jotenkin ensin tottui ja totesi että tämä on vaan tätä vaihdevuosijuttua, eikä mitään vakavaa, ja sitten jossain vaiheessa vaan totesi että kas, ei ahdista ja ärsytäkään enää. Nyt ikää 51 ja menopaussi jo takana, eikä ole koskaan ollut näin hyvää ja seesteistä oloa, kun hormonit ei riepota mihinkään suuntaan. Mutta siis mielialaoire meni ohi jo kauan ennen menopaussia mulla.
Ap, sulla on nälkäkiukku. Napsi jotain hyvää :)
Niin ja ikää 45 v. Hyvät ja tasapainoiset elämäntavat, kiva työ ja harrastukset ja ihmissuhteet.
Ap