Hyvä aitakasvi tielle päin?
Kommentit (9)
Onko varjoinen vai aurinkoinen paikka, millainen maaperä? Monet nopeasti kasvavat vaativat paljon leikkausta.
Meillä on perinteinen orapihlaja, johon on viha-rakkaussuhde.
En olisi sitä välttämättä lähtökohtaisesti valinnut itse, mutta kun oli jo lähtökohtaisesti valmiina niin annoin sille mahdollisuuden ja olen ollut yllättävän tyytyväinen. Alkuperäinen oli melkein 3m korkea ja vuosikymmeniä hoitamaton. Vedin sen ihan matalaksi ja kasvoi jo ensimmäisenä kesänä metrin korkeuteen.
Hyviä ominaisuuksia on juurikin tuo nopea kasvaminen, sen kanssa voi muotoilun sössiä montakin kertaa ja saa silti seuraavaksi kesäksi korjattua. Sitä ei tapa kertakaikkiaan mikään, ja hoidettuna on oikein hyvän näköinenkin.
Miinuksena sitten se, kun sitä pitää hoitaa rankemmalla kädellä niin ne perhanan piikit on kyllä ihan yhtä vahvaa tekoa mitä pensas itsekin ja niitä saa kengän pohjista nyppiä pitkään ja näytät siltä kuin olisit villikissan kanssa ottanut muutaman erän. Mutta toisaalta kun sitä vuosittain leikkaa niin ne piikit ei muodostu ongelmaksi. Eikä kyllä mene ihmiset eikä elukat aidasta läpi.
Me hankittiin syreeniaita kun piti saada nopeasti kasvava pensasaita tielle päin.
Olen siihen tyytyväinen. On helppohoitoinen ja kasvaa nopeasti.
Marja-aronia kasvaa aika nopeasti. Leikkaan kukat pois juhannuksen jälkeen niin ei tule sotkevia marjoja, jos ei halua niitä marjoja.
Tiheä kuusiaita on sitten komea ja peittää hyvin, aina vihanta, mutta kasvatus vienee vuosia.
Neulasiaan ampuva kuusi olisi paras. Niitä on vain hirmu vaikea saada. Neulasiaan ampuvista kuusista saisi sellaisen aidan joka pitää vieraat loitolla.
Joo, kuusiaita olis ihana, vie vaan aikaa.
Piikkilanka