1.5 - 2 v nukuttamisesta kysymys
Mä olen täällä miettinyt ittekseni semmoista, että minkähän ongelman itselleni rakennan, kun nukutan tuon 1,5 v ja risat viereeni iltaisin?
Meillä illat ja nukuttaminen on tosi helppoa: otan iltarutiinien jälkeen (ab. 19.00) tytön kainaloon, annan maitopullon (vieläkin, kyllä!) ja tyttö nukahtaa alta aikayksikön turvalliseen olotilaansa. Sitten kannan likan sänkyynsä, jossa hän nukkuu aamuun saakka.
Pitäisikö mun nyt alkaa tehdä nukuttamisesta vaikeaa opettamalla (ohjeiden mukaan) nukahtamaan sänkyynsä. En näe tässä käytännössäni mitään vaikeaa, hankalaa tai epäilyttävää, mutta kaikki " ohjekirjat" toitottavat muuta.
Mitä hankaluuksia siis itselleni saatan tulevaisuuteen järjestää?
Kommentit (5)
Ja syö öisin myös x kertaa. Syyt tähän johtaneeseen on moninaiset.
Jotain tarttis tehrä?
tosin nukuttajaks kelpaa moni(mummu mieluiten) ja sylejä on riittämiin :) siitä sit kannetaan omaan sänkyyn ja nukkuu siellä aamuun. pikkusisko nukahtaa vain äidin/isän syliin ja niin saa tehdäkin kun ei ole kellään siitä ongelmaa.
jos siis teille sopii oma juttunne niin mitä sitä muuttamaan :) jos joskus tarvii muuttaa niin se on sit sen ajan juttu. kirjoissa on ohjeita, ei sääntöjä! ja kaikki perheet ja tilanteet on omanlaisiaan.
rauhaa ja hyvinvointia teille :)
Mitä isommaksi lapsi tulee niin sitä vaikeampi tapoja on sitten muuttaa.
Hampaille tuo pullon kanssa nukahtaminen on tietysti aika huono juttu.
En näe mitään väärää siinä että nukuttaa lapsen noin niinkuin on kaikille tässä vaiheessa helpointa, mutta tulee aika jolloin se ei enää toimi, ja silloin se on paljon vaikeampi muuttaa kuin näin pienenä. Ja se maitopullo tosiaan aiheuttaa hampaille vahinkoa, pitäisi ne hampaat pestä vielä sen jälkeen.. :)
Meidän tyttö 1 v 8 kk nukahtaa kyllä omaan sänkyyn ilman ongelmia, mutta jos herää yöllä olen liian laiska nukuttamaan uudestaan sinne, vaan otan kainaloon. Ja se on kyllä aikeuttanut sitä että hän herää helpommin, kun muistaa sen kainalon. Nyt ollaan ryhdistäydytty ja yritetään aina nukuttaa uudelleen omaan sänkyyn, ja tyttö ei enää heräilekään niin usein.
Illalla häntä ei tarvitse erityisesti nukuttaa, iltapuuron ja iltapesun jälkeen (n 19.30) hän kömpii tyytyväisenä sänkyyn, tutti ja rätti mukaan ja sinne yleensä jää. Tutistakin on tarkoitus vieroittaa viimeistään kesällä, saa nähdä kuinka nukutus silloin onnistuu..
Meillä poika 1,5v nukkuu omaan sänkyyn, mutta näin ollaan toimittu jo pitkään. Eli iltapesut ja velli, hetken sylittelyä unirätti kainalossa ja sitten nukkumaan. Nykyään menee hyvin tyytyväisenä, vilkuttaa vaan hymyillen sängyn pohjalta, kun toivottelen hyvät yöt:)
Aamulla pidän klo 6:tta rajana, ennenkuin otan viereen. Heräilee välillä öisin seisomaan tai istumaan sängyssään, jolloin käyn vain peittelemässä ja sanon, että on yö, vielä nukutaan. Lähes aina jatkaa unia rauhallisesti.
Mutta kuten sanoin, yhtä oikeaa tapaa ei varmaan ole. Lapset on erilaisia ja se mikä toimii toisella ei välttämättä olekaan hyvä jollakin muulla.
T.miitu