Mormoneille kysymys:
Kommentit (8)
sepekka:
-Mormoneille opetetaan, että moniavioisuutta ei harjoiteta maan päällä, mutta se sallitaan taivaassa. Jos temppeliavioliiton solminut mormonimies jää leskeksi, hän voi hankkia toisen sinetöinnin temppelissä toisen naisen kanssa. Tämä takaa hänelle kaksi vaimoa taivaassa.
Entä mormooni nainen joka jää leskiksi ja menee uudesti naimisiin. Onko hänellä taivaassa se ensimmäinen aviomies - ja sitten tämä uusi mies?
Tienaako ihminen itse kymmenysten maksamisella tuon jumaluuden?
Haluaisin todella saada selville onko nämä asiat totta vai valetta. En siis yritä saada mitää riitaa aikaiseksi vaan olen vain kiinnostunut.
Itse haluaisin tietää, mistä lähteestä sinä nuita juttujasi oikein luet?? Voisitko ystävällisesti vastata.
En ollut nyt ihan varma mitkä olivat kysymyksesi, mutta...
sepekka:
-Mormonit uskovat siis, että Taivaan Isä on aikoinaan syntynyt jonkun muun planeetan jumalan ja tämän vaimon henkilapseksi. Elettyään jonkin aikaa henkiolentona " aikaisemmassa olemassaolossa" hänet lähetettiin jollekin toiselle planeetalle, jossa hän syntyi ihmiseksi. Siellä hän eli ja kasvoi, meni naimisiin, kuoli ja nousi ylös, meni taivaaseen ja lopulta tuli Jumalaksi meidän Maallemme. Hän ja hänen ylösnoussut vaimonsa jatkavat henkilapsien saamista taivaassa.
Periaatteessa näin, kyllä. Tuli Jumalaksi, sai henkilapsia ja loi meille maailman, jossa elää ja saada samat siunaukset (esim. ruumis, tilaisuus käyttää vapauttamme valita jne.) kuin Hän on saanut.
-Mormonimies vaimoineen voi siis toivoa tulevansa jumalaksi jollekin toiselle planeetalle, mikäli on uskollinen " evankeliumin liitoille" , maksaa kymmenyksensä, ottaa osaa mormonien temppelirituaaliin jne. Sama kierto on jatkunut iankaikkisesta iankaikkiseen.
Periaattessa näin kyllä. Toi " tulla Jumalaksi jollekin toiselle planeetall" kuulostaa hassulta, kuin pääsisi pomottamaan niitä vihreitä miehiä Marsissa, mutta joo. Ihmisellä mahdollisuus tulla Jumalaksi (nainen = Jumalatar) ja luoda omia maailmoja. Luonnollisesti se riippuu siitä kuinka elää - eli kun elää parhaansa mukaan, parhaansa mukaan pitää käskyt ja ne liitot, jotka esim. kasteessa on tehnyt Jumalan kanssa, niin Kristuksen armon ansiosta on mahdollisuus kuoleman jälkeen kehittyä niin, että tulee " Isän kaltaiseksi" .
On hyvä muistaa, kun puhutaan käksyjen pitämisestä, että " vain ne, jotka pitää käskyt" pääsee sinne tai saa sitä ja tätä jne, se tietysti tietyllä tasolla koskee ihan jokaista ihmistä, mutta KUKAAN, vaikka olisi kuinka täydellinen, ei saa mitään tai pääse minnekään ilman Jumalan armoa ja Kristuksen sovitusta ja jokainen toimii parhaansa mukaan, kukaan ei ole täydellinen ja kaikki tekee virheitä. Ja vaikka me uskotaan siihen, että Jumala on antanut käskyjä, joita " tulee noudattaa" , se " tulee noudattaa" osa koskee meitä, jotka ollaan Jumalan kanssa tehty liitto (kaste) noudattaa niitä. Se, joka ei tiedä - siis oikeasti usko - jonkin asian olevan väärin, syntiä, ja tekee niin, ei voi olla sen asian suhteen " tuomittavana" - mutta jos mä sydämessäni ja mielessäni tiedän jonkun asian olevan väärin ja teen sen tieten tahtoen, kapinoiden Jumalaa vastaan, mulle se on synti. Kai mitä halusin sanoa, että vaikka me pidetään käskyjä, se ei tarkota, että me tuomittaisiin kaikki muut, jotka ei pidä niitä käskyjä, koska tietyllä tavalla ne ei ole käskyjä heille. Saakohan tosta mitään selvää. Ja Jumala, joka on armollinen, tietää tilanteet ja antaa jokaiselle todelliset mahdollisuudet saavuttaa kaiken, mitä Hän lapsilleen haluaa antaa. Varmasti " taivaassa" on monta " ei-mormonia" ja monta mormonia ei sinne pääse.
-Mormoneille opetetaan, että moniavioisuutta ei harjoiteta maan päällä, mutta se sallitaan taivaassa. Jos temppeliavioliiton solminut mormonimies jää leskeksi, hän voi hankkia toisen sinetöinnin temppelissä toisen naisen kanssa. Tämä takaa hänelle kaksi vaimoa taivaassa.
Mikään ei takaa kahta vaimoa. Mies, leskeksi jäätyään voi olla sinetöity useampaan vaimoon, kyllä. Jos esim. jompikumpi vaimoista tempaseekin murhan, niin eipä ole miehellä taivaassakaan kahta vaimoa. Siinä vaiheessa, jos sinne asti pääsee, niin on aika täydellinen, joten tuskin asia pahemmin vaivaa. Ja onhan sielläkin jokainen oikeutettu sanomaan oman mielipiteensä asiaan, vapaata tahtoa ei kukaan vie...
Pääsääntöisesti leskeksi jäänyttä naista ei sinetöidä toiseen mieheen.
Oliko riittäviä vastauksia? Oliko todellisia kysymyksiä?
Sivujen tekijä on ilmeisesti itse eronut mormomikirkosta mutta eikat hän voi kaikissa asioissa valehdella. Kiitoksia vastauksista. Onko sitten niin ettei esim eronnut mormoninainen voi mennä naimisiin uudelleen. Kysymykset ovat aivan todellesia mieltäni askarruttavia asioita. Itselläni on sellainen aika että olen todella kiinnostunut kaikista erilaisista kristityistä uskonnoista ja selvittelen vaihtoehtoja jotka voisivat esim minulle tulla kyseseen. Joten siksi nämä kysymykset eli haluan selvittää pitääkö väitteet paikkansa. Se vielä että kumpaa uskon nyt drienaa vai tootsierolia kun toinen sanoi että valetta ja toinen myönsi osittain todeksi.
Mielestäni mun ja tootsierollin vastaukset vain osoittaa sen, että kirkossakin jokainen ajattelee omien aivojensa kanssa ja tutkii asioita oman mielenkiintonsa mukaan - jotain ei ehkä vain kiinnosta nämä asiat ja siksi ei " tiedä" , kun ei ole tutkinut asiaan liittyvää. Ja tietysti ihmiset vielä tulkitsevatkin asioita eri tavoin. Ikäni olen kuitenkin ollut jäsen ja paljon lukenut ja opiskellut, ja täysin vakaasti uskon siihen mihin uskon. :-)
Ihan vain varmistuksen vuoksi vielä lisään, että siis sinetöinti tarkoittaa sitä, että on naimisissa vielä kuoleman jälkeenkin. Leskinainen voi mennä uudestaan naimisiin " kunnes kuolema teidät erottaa" ja eron tapahtuessa, kun sinetöintikin perutaan, voi nainenkin tulla toiseen mieheen sinetöidyksi.
Ongelma usein tällaisissa asioissa - lähteissä - on se, että itse asiat saattavat olla oikeita, mutta yhteydet, joissa ne on esitetty saattaa olla sellaiset, että ne vääristää koko asian.
Jos sulla oikeasti on tuttuja, jotka on mormoneita ja kysyt asioita tietääksesi tai ymmärtääksesi etkä pilkataksesi, niin kannustaisin oikeasti kysymään heiltä. Silloin kun naamatusten kyselee, ei pääse syntymään niin helposti väärinkäsityksiä, joita tällä tavalla kirjoittaessa helposti syntyy... Tuskin pahastuvat ja jos eivät osaa vastata, niin eipä varmasti haittaa, että ottavat selvää.
Näin toivoinkin koska tuntemani mormonit ovat ihania ihmisiä että toivon heidänkin uskovan oikealla tavalla. En kuitenkaan viitsi heiltä näitä asioita kysellä koska asiat joita olen kysynyt antavat jotenkin ikävän makuisen vaikutelman uskostanne. Näin kasvottomana näitä asioita on helpompi kysellä. Uskotteko te että vain mormonit pääsevät taivaaseen vai onko muillakin mahdollista sinne päästä. Itse uskon että kaikki jotka kolmiyhteiseen Jumalaan uskovat on mahdollisuus taivaaseen pääsyyn.
mieltäni ja haluaisin niihin saada vastauksen hyvässä hengessä. En siis halua riitelyä aikaiseksi. Tunnen itse muutamia mormoneja mutta en niin läheisesti että voisin heiltä suoraan näitä asioita kysyä ja koska olen pitänyt heitä hartaina kristittyinä niin nämä asiat sattuivat silmiini ja jäivät askarruttamaan. Onko näin:
-Mormonit uskovat siis, että Taivaan Isä on aikoinaan syntynyt jonkun muun planeetan jumalan ja tämän vaimon henkilapseksi. Elettyään jonkin aikaa henkiolentona " aikaisemmassa olemassaolossa" hänet lähetettiin jollekin toiselle planeetalle, jossa hän syntyi ihmiseksi. Siellä hän eli ja kasvoi, meni naimisiin, kuoli ja nousi ylös, meni taivaaseen ja lopulta tuli Jumalaksi meidän Maallemme. Hän ja hänen ylösnoussut vaimonsa jatkavat henkilapsien saamista taivaassa.
-Mormonimies vaimoineen voi siis toivoa tulevansa jumalaksi jollekin toiselle planeetalle, mikäli on uskollinen " evankeliumin liitoille" , maksaa kymmenyksensä, ottaa osaa mormonien temppelirituaaliin jne. Sama kierto on jatkunut iankaikkisesta iankaikkiseen.