Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoittamisen logiikka vs. elämäsi tarpeet

Vierailija
28.03.2025 |

Itse olen jonkinlainen maanomistaja ja lisäksi olen sijoittanut hiukan pieniä määriä, mutta pääasia elämässäni on ollut hankkia asioita, joita tarvitsen. Joidenkin mielestä turhia ja erittäin turhia, mutta tekevät elämästä kivempaa useinkin.

Tunnen joitain ihmisiä, jotka ovat sijoittaneet reilusti enemmän, mutta näyttävät elävänsä kuin nuukalaiset ja pienikin rahan säästö näkyy olevan tärkeää. Minusta tuntuu, että tällaiset ihmiset kieltävät itseltään monia asioita, koska "pitää sijoittaa" ja se voi antaa minusta fiksun vaikutelman.

Kun noiden logiikkaa miettii niin tulee mieleen muutamia vaihtoehtoja perusteisiin:

- ovat vain nuukia ja rahan tienaus + pihistely himottaa

- luulevat olevansa fiksuja (mainitsin jo)

- odottavat, että vähän sijoittaneita kohtaisi konkurssi niin voisi nillitellä heille

- odottavat, että elämän saa sitten laittaa risaiseksi eläkkeellä (kun muut ovat laittaneet 20 - 60 v välillä). Jos kunto kestää enää.

- pelkäävät köyhyyttä suunnattomasti (suurin osa esim. 30-luvulla syntyneistä ja ennen suorastaan joutui ja tottui elämään köyhää elämää)

En tuomitse miten ihmiset elävät elämäänsä, mutta elämä on 0-100 v välissä eikä iäkkäänä rahalla enää oikeastaan tee mitään.

Minusta hiukan outoa toimintaa...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuudella kehuskelu ja köyhien kateus antaa ainakin mulle paljon enemmän kuin mikään rahalla saatava asia. Siksi sijoitan.

Vierailija
2/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varallisuudella kehuskelu ja köyhien kateus antaa ainakin mulle paljon enemmän kuin mikään rahalla saatava asia. Siksi sijoitan.

:DD En yllättynyt vastauksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sijoitan n. 10% kuukausittaisesta nettopalkastani rahastoihin, mutta en tee sitä (pelkästään) eläkepäiviä varten, vaan jos nyt yhtäkkiä tulisi jotain, johon tarvitsisi laittaa tavanomaista suuremman summan. Mistään ei ole sen takia tarvinnut luopua; ostan mitä tarvitsen ja rahaa jää matkusteluunkin.

Vierailija
4/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:DD En yllättynyt vastauksesta.

Näin se menee. Joskus haaveilen lottovoitosta, vaikka en matematiikkaa osaavana lottoakaan. Lotossa voittaminen olisi mahtavaa ihan vain siksi, että ihmiset repisivät pelihousunsa, kun jatkaisin töissä normaalisti :D

Vierailija
5/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sijoitan n. 10% kuukausittaisesta nettopalkastani rahastoihin, mutta en tee sitä (pelkästään) eläkepäiviä varten, vaan jos nyt yhtäkkiä tulisi jotain, johon tarvitsisi laittaa tavanomaista suuremman summan. Mistään ei ole sen takia tarvinnut luopua; ostan mitä tarvitsen ja rahaa jää matkusteluunkin.

Melko tyypillinen kommentti ns. sijoittajalta on, että jos joku ostaa hienon auton, moottoripyörän tmv. niin "tuossa kyllä arvo laskee". Jeesus, sillähän ajetaan eikä mietitä arvoa.

Vierailija
6/6 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo eläkkeellä, ei mitään intoa sijoitella ja kerätä mammonaa. Nyt nautin siitä mitä jo on.