Voiko vankilaan tai sairaaloihin lahjoittaa kirjoja?
Kommentit (32)
Lahjoitettiin suuri määrä kirjoja yksityiseen seniori paikkaan. Hankkivat oikein uusia hyllyjä niitä varten ja olivat tosi tyytyväisiä. Oli siistejä, ei hajuja, hometta tms vaan pari kertaa luettuja.
Täkäläinen kierrätyskeskus ei ota kirjoja vastaan.
(Samoin divaritkaan ei ole olleet kiinnostuneita, kun olen tarjonnut. 1900-luvun kertomakirjallisuutta. Eeva Joenpelto ym)
Uskoisin, että sairaalat eivät ota käytettyjä kirjoja hygieniasyistä. Tokkopa ottavat muutenkaan.
Sairaaloissa selataan kännyä. Tai katsellaan TV:tä.
Useimmilla ei voimatkaan riittäisi kirjan lukemiseen.
Lisäksi nykyään kotiutetaan heti kun ihminen vähänkin tolpillaan; ei sairaalassa olla sellaista aikaa, että ehtisi kirjan lukemaan läpi.
Olin pari vuotta sitten Meilahdessa. Siellä oli aulassa lahjoituskärry, josta sai ottaa lukemista itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa selataan kännyä. Tai katsellaan TV:tä.
Useimmilla ei voimatkaan riittäisi kirjan lukemiseen.
Lisäksi nykyään kotiutetaan heti kun ihminen vähänkin tolpillaan; ei sairaalassa olla sellaista aikaa, että ehtisi kirjan lukemaan läpi.
Jotkut ovat. Itse olin 3 viikkoa. Kyllä siinä ehti hyvin lukea.
Oletko ottanut selvää onko teidän paikkakunnalla hyllyä johon voi viedä kirjoja otettavaksi? Esim. meidän kaupungista sellainen löytyy sekä kirjastosta että yhdestä kauppakeskuksesta. Saa viedä ja ottaa vapaasti haluamiaan kirjoja. Ja toki jossain torissa tai esim. facebook-kirppiksillä tai roskalavoilla voi ilmoittaa kirjat ilmaiseksi haettaviksi, yleensä kaikki ilmainen menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloihin voi lahjoittaa kirjoja
Ei voi. Hygieniasyyt. Eikä siellä ole henkilökuntaa joka niitä kirjoja siellä siivoaisi ja lajittelisi.
Voihan ne otsonoida ensin. Entä sen jälkeen??
Otsonointipalveluitakin on olemassa jos ne ihan dokumentin vielä kirjoittavat tms..
Itse vein aikoinani kirjoja spr- ym. hyväntekeväisyyskirppareille. Ovat kieltäneet tietosanakirjojen viemisen sinne, mutta olenkin vienyt romaaneja, joita en aikonut lukea uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloihin voi lahjoittaa kirjoja
Ei voi. Hygieniasyyt. Eikä siellä ole henkilökuntaa joka niitä kirjoja siellä siivoaisi ja lajittelisi.
Voihan ne otsonoida ensin. Entä sen jälkeen??
Otsonointipalveluitakin on olemassa jos ne ihan dokumentin vielä kirjoittavat tms..
Otsonointi poistaa hajuja ja joitain epäpuhtauksia, ei esim. bakteereja ja viruksia. Lisäksi se maksaa ja vaatii resursseja, Otsonointi pitää suorittaa tilassa jossa ei ole ihmisiä eikä tavaroita. Tuskinpa on sen arvoista että sairaala saisi kasan vanhoja kirjoja. Ei niitä nyt väkisin tarvitse juuri sinne sairaalaan saada tyrkytettyä. Enkä tarkoita mitenkään pahalla, ymmärrän että sitä sairaalaakin on ihan hyväntahtoosuudesta ehdotettu.
Vankilaan menevien kirjojen sisään pitää laittaa viila.
Varuskunnat ottaa kirjoja vastaan ja nuorisokodit