Palkasta menossa ulosottoon enemmän kuin ulosoton laskuri näyttää
Soitan toki huomenna ulosottoon. Laitoin viestin sähköisen palvelun kautta, mutta vastauksessa voi kestää jopa viikkoja.
Palkasta menee ulosottoon n.110€ enemmän kuin mitä laskuri näyttää. Uskomatonta jos todellakin näin on. En ole mikään isopalkkainen ja tiukkaa tekee ulosoton vuoksi ja sitten meneekin noin paljon enemmän kuin mitä luulin. Pitäisi oikeastaan mennä 1/3 palkasta ulosottoon, mutta palkoissa on kyllä laitettu menemään enemmän. Aiemmin ainakin tuo laskuri on pitänyt hyvin paikkaansa.
Joo joo maksan kyllä velkani ja saan velat maksettua kyllä ihan palkallani muutamassa vuodessa, mutta vituttaa jos palkasta otetaan enemmän kuin pitäisi oikeasti mennä.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu palkan määrästä, meneekö suojaosuuden ylittävästä summasta 1/3 vai 2/3 ulosottoon. Pienestä palkasta menee suurempi osa, kuin isosta.
Tarpeeksi pienestä ei ole mitä mennä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulle maksettu esim 15.3 lisiä tms jos on niin summat pitää laskea yhteen.. onko muuta nettotuloa?
Ei ole maksettu mitään lisiä. Maanantaina tuleva palkka on ainoa tulo mitä maaliskuulla maksetaan.
En muistanut soittaa ulosottoon kun oli töissä niin kiire. On hankalaa soitella paikkoihin joissa aamulla soittoaika kun teen pelkkää aamuvuoroa arkisin.
Ap
Kannattaa tarkistaa myös suojaosuus, sen muutokset. Lisäksi jos sinulla on työsuhdepyörä, niin siitä ei synny vähennystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään en tiedä, mutta tuli mieleen esimerkiksi korko, käsittelymaksut, mitä kaikkia muita maksuja voi olla tuollaisessa. Saako ulosotosta jonkun erittelyn, että mihin rahaa on siirretty?
No ei nyt ollut tästä kyse. Ei se niin mene, että niiden korkojen yms. vuoksi meneekin enemmän kuin pitäisi vaan tähän on ihan omat kaavansa miten summa lasketaan. Sä et tosiaan nyt tiedä yhtään mitään asiasta.
Ap
Onneksi en tiedä asiasta eikä onneksi tarvitse ikinä tietääkään.
Turha täällä on ruikuttaa, soita uo:n käsittelijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskenta sen pidätyksen määrän laskee ulosoton ohjeiden perusteella.
Voi olla, että jos niitä ulosottoja on palkanlaskennassa useampia, niin se työmäärä on valtava eri laskentakaavojen, vapaakuukausien ja rajojen laskemisessa, että on käynyt ihan inhimillinen virhekin palkanlaskijalle.
Eli kannattaa kysyä palkanlaskennastakin.
Meillä on sellainen paska homma, että me ei saada olla palkanlaskentaan itse yhteydessä vaan pitäisi mennä esimiehen kautta enkä mä haluaisi tällaista asiaa hänen kauttaa hoitaa. Ei meillä ole edes yhteystietoja palkanlaskentaan tiedossa.
Ap
Kyllä sinä tässä asiassa voit olla suoraan itse yhteydessä palkanlaskentaan, tuolla ohjeistuksella vain vältetään sitä että palkanlaskentaan satelee ty
esimieskö määrää jos haluat nostaa prosentteja
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa myös suojaosuus, sen muutokset. Lisäksi jos sinulla on työsuhdepyörä, niin siitä ei synny vähennystä
Voi luoja. Kyllä mä tiedän mikä on suojaosuus! Eikä mulla todellakaan ole mitään työsuhdepyörää.
Ap
Veikkaan, että palkkis on mokannut.
Näitä sattuu, soita palkanlaskijalle silleen asiallisti puhuen. Varmaan korjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskenta sen pidätyksen määrän laskee ulosoton ohjeiden perusteella.
Voi olla, että jos niitä ulosottoja on palkanlaskennassa useampia, niin se työmäärä on valtava eri laskentakaavojen, vapaakuukausien ja rajojen laskemisessa, että on käynyt ihan inhimillinen virhekin palkanlaskijalle.
Eli kannattaa kysyä palkanlaskennastakin.
Meillä on sellainen paska homma, että me ei saada olla palkanlaskentaan itse yhteydessä vaan pitäisi mennä esimiehen kautta enkä mä haluaisi tällaista asiaa hänen kauttaa hoitaa. Ei meillä ole edes yhteystietoja palkanlaskentaan tiedossa.
Ap
Jossain työmailla sama juttu, ettei saisi olla palkkikseen yhteydessä :( Onko palkkakuitssa joku numero/säpo? Googlaa palkanmaksajaa? Onko jotain WA-ryhmää/työkaveria jolla olisi nummero?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja. Kyllä mä tiedän mikä on suojaosuus! Eikä mulla todellakaan ole mitään työsuhdepyörää.
Ap
Luoja auta sitä parkaa, joka joutuu kanssasi ikinä tekemisiin. Olet aivan kamalan oloinen ihminen. Jos sä tiedät kaiken jo ja asenteesi ihmisten apuun tälläistä niin mitä sä täällä kitiset? Mitään kiitollisuutta, nöyryyttä tai muuta edes hieman positiivista ei saa sinun asenteestasi tai vastauksista. Jos edes vähänkään tuolla tavoin kommunikoisit oikeassa elämässä niin itse jättäisin asiakaspalvelijana sinut palvelematta. En yhtään ihmettele, että noin ylimielinen henkilö on päätynyt ulosottoon, mikään ei riitä, mitään ei halua antaa. On vain om
No te tässä itse märisette epäolleellisia ja luulette, että en tiedä mistään mitään. Opetelkaa saatanan tollot lukemaan.
Ap
Ulosmitattava määrä
Jos palkka on pienempi kuin suojaosuus, siitä ei ulosmitata mitään.
Jos palkka ylittää suojaosuuden, mutta on enintään kaksi kertaa suojaosuus, ulosmitataan suojaosuuden ylittävästä palkasta kaksi kolmasosaa (tulorajaulosmittaus 2/3 x (palkka suojaosuus)).
Jos palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus, mutta enintään neljä kertaa suojaosuus, ulosmitataan nettopalkasta yksi kolmasosa (1/3).
Jos palkka on suurempi kuin neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrä ulosmitataan yksi kolmasosa neljä kertaa velallisen suojaosuuden määrää vastaavasta palkanosasta ja lisäksi neljä viidesosaa sen ylittävästä palkanosasta. Palkasta ulosmitataan kuitenkin enintään puolet.
Esimerkki 1.
Velallisen oma suojaosuus on 986,40 €kuukaudessa (30 x 32,88)
Velallisen oma ja yhden velallisen elatuksen varassa olevan lapsen suojaosuus on 1 274,70 € kuukaudessa (30 x (32,88 + 9,61)
Velallisen oma ja kahden velallisen elatuksen varassa olevan lapsen suojaosuus on 1 563,00 € kuukaudessa (30 x (32,88+ 9,61+ 9,61)
Esimerkki 2.
Velallisen palkka on 900 € kuukaudessa. Velallisen elatuksen varassa ei ole lapsia. Velallisen suojaosuus on 986,40 € kuukaudessa. Palkasta ei tehdä ulosmittausta, koska sen määrä on alle suojaosuuden.
Esimerkki 3.
Velallisen palkka on 1 500 € kuukaudessa. Velallisen elatuksen varassa ei ole lapsia. Velallisen suojaosuus on 986,40 € kuukaudessa. Kaksi kertaa suojaosuus on 1 972,80 €. Velallisen palkka on suurempi kuin suojaosuus, mutta pienempi kuin kaksi kertaa suojaosuus. Ulosmitattava määrä on 2/3 suojaosuuden ylittävästä palkasta (2/3 x (1 500986,40) eli 342,40 €.
Esimerkki 4.
Velallisen rahapalkka on 2 000 € kuukaudessa ja asuntoedun arvo 500 € kuukaudessa. Ulosmitattava määrä lasketaan rahapalkan ja luontoisedun arvon yhteismäärästä 2 500 €:sta. Velallisen elatuksen varassa ei ole lapsia. Velallisen suojaosuus on 986,40 € kuukaudessa. Kaksi kertaa suojaosuus on 1 972,80 €. Velallisen palkka on suurempi kuin kaksi kertaa suojaosuus. Ulosmitattava määrä on 1/3 palkan 2 500 € määrästä eli 1/3 x 2 500 = 833,33 €.
Esimerkki 5.
Velallisen palkka on 4 500 € kuukaudessa. Velallisen elatuksen varassa ei ole lapsia. Velallisen suojaosuus on 986,40 € kuukaudessa. Nelinkertainen suojaosuus on 3 945,60 €. Ulosmitattava määrä on 1/3 x 3 945,60 = 1 315,20 €, johon lisätään 4/5 x (4 500 3 945,60) = 443,52 €. Ulosmitattava määrä on 1 315,20 + 443,52 = 1 758,72 €.
Huomio: palkasta ulosmitataan kuitenkin enintään puolet.
https://www.ulosottolaitos.fi/fi/index/tietoaulosotosta/tietoavelallise…