Miten EU voisi takavarikoida ihmisten elinikäiset säästöt
Viime viikolla Euroopan komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin ilmoitus suunnitellusta "säästö- ja investointiunionista" aiheutti laajaa huolta. Hän totesi, että EU pyrkii mobilisoimaan ihmisten säästöt kiireellisiin investointeihin, kuten infrastruktuuriin, ilmastoon ja puolustukseen.
Monille säästäjille tämä kuulostaa uhkaukselta - osoituksena siitä, että EU ja sen jäsenvaltiot aikovat "uudelleenohjata" ihmisten säästöjä tai käytännössä pakkolunastaa ne. Valitettavasti tämä huoli ei ole täysin väärä.
Tammikuussa 2025 yksityisasiakkaiden talletukset euroalueen pankeissa olivat yhteensä noin 23 biljoonaa euroa (ilman tässä yhteydessä pankkien joukkolainoja). Tästä lähes 11 biljoonaa euroa on vaadittaessa talletuksia, mikä tarkoittaa, että EU:n "säästöpooli" on lähes 13 biljoonaa euroa, mikä on valtava summa, joka vastaa lähes euroalueen BKT:tä.
Miten EU voisi saada tämän summan? On kolme mahdollista tapaa.
Kommentit (5)
Jee huhuu kapitalismi ou jee hohoo mun mun minä.haluan tämän ja.tämän haista sinä pitkä anna.tämä tämä on MINUN OTAN MITÄ HALUAN, EN MITÄ TARVITSEN
Eussa on rahaa mutta valuu gabbaalin taskuihin ja nyt puolustukseen pitäisi saada kaikkien muitten rahat
Nuo eivät enää välitä peitellä minkä hommissa ovat.
Kyllä tälle jokin ruma loppu vielä tulee. Toivottavasti toki ennemmin kuin myöhemmin.
Varoitin Eurostoliitosta jo ysärillä.
Tämä ei ole täysin uusi käsite. Itse asiassa 1930-luvun alussa Saksan kansallissosialistit vaativat laillisesti pankkeja ja säästöyhtiöitä sijoittamaan asiakkaiden rahoja valtion arvopapereihin rahoittaakseen hallinnon aseistus- ja sotatoimia.
Ja vielä nykyäänkin on tavallista, että suursijoittajat, kuten vakuutusyhtiöt, joutuvat allokoimaan osan salkuistaan valtion obligaatioihin, jolloin ihmisten rahat siirretään poliitikkojen käsiin.