Paljonko teillä asuntolainaa?
Onko ahdistavaa/vaikeuksia maksaa? Paljonko muita lainoja?
Kommentit (51)
asunto maksoi ostettaessa 420 000, eli ei juuri pelota :)
Joskus ahdistaa mutta mielummin näin kuin vuokranmaksua.
Lyhennys on 615e/kk vanhasta omakotitalosta.
Maksoimme lainaturvan 1300e itsellemme ja sitä on neljä vuotta jäljellä. Se takaa sen että lyhennys ja korko ei nouse eikä laina-aika pitene.
Muita lainoja on Visa 1000e jota lyhennetään 50e/kk.
Niin, sinä tosiaan lienet sellainen tyyppi, joka stressaa joka tapauksessa riippumatta lainan määrästä. Teillähän on laina-asiat oikein balanssissa = lainaa ei ole liikaa suhteessa asunnon arvoon tai tuloihin.
Kokonaan toinen asia on stressata sairastumisista tai kuolemasta, joista varmasti jokainen omaltaan osaltaan jollain tasolla "stressaa". Sitä sen sijaan tajua, miksi sinä stressaat jostain isosta romahduksesta. Teidän kohdalla kun tuollainen romahduskaan ei ihan heti vaikuttaisi mihinkään, siis suureen osaan suomalaisista se vaikuttaisi aiemmin/enemmän.
Minua ahdistaa, mutta kuten joku muukin, olen murehtijatyyppinen henkilö :)
Meillä on nettotulot n. 5600 e/kk ja lisäksi saamme aika paljon matkakorvauksia molemmat ja lisäksi erilaisia projektikorvauksia. Lainaerä on nyt 2000 e/kk
Olemme lyhentäneet aika ripeästi, siis tällaisiksi keskituloisiksi, vuonna 2005 kun talo valmistui lainaa oli yli 260.000 e. Teemme ylimääräisiä lyhennyksiä joitakin tuhansia euroja vuodessa ja muutenkin ihan mukavasti pärjätään, ollaan ostettu huonekalut, laitettu piha ja matkustettu. Lisäksi työllisyysnäkymät ovat hyvät ja talo on sellainen, että sen realisointi ei ole varmastikaan vaikeimmasta päästä, välittäjä arvioinut juuri äskettäin n. 350 000 euron arvoiseksi.
Mikä sitten ahdistaa? Kaikkein eniten oma tai miehen vakava sairastuminen. Ahdistaa myös tämän hetkinen maailman talous ja stressaavana ihmisenä maalailen välillä jotain aivan hulvatonta romahdusta vaikka kaikki asiantuntijat sanovat sen olevan epätodennäköinen. Näin.
Ei ahdista, maksukyky on mitoitettu tulojen mukaan ja henkivakuutukset kunnossa.
Ensinnäkin nykyaikana ei juuri kukaan "maksa taloa pois 10 vuodessa", niin se vain on.
Ihan suotta sinä muiden lainoja hirvittelet. Ei nykyaikana sitä monikaan enää tee. Lainan vaihtoehtoiskustannuksena on vuokranmaksu ja vuokralla asuminen. Kumpi on siis parempi, maksaa lainaa vaikkapa 1200€ kuussa, josta menee korkoihin alussa huimat 900€, vai sitten maksaa samanveroisesta asunnosta vuokraa 1200€??? Ja toki pitää muistaa, ettei monellakaan alueella edes ole mahdollista juurikaan asiallisia perheasuntoja vuokrata.
Ja onneksi ihmiset ovat viisastuneet ainakin siinä, etteivät he perse ruvella tähtää vain ja ainoastaan lainan poismaksuun mahdollisimman nopeasti. Elämässä on muutakin ja hyvä että tämä on tajuttu. Minä ja valtaosa muista mieluummin maksamme lainaa pois esim. 5 vuotta hitaammin, mutta nautimme elämästä nyt kun lapset ovat pieniä, emmekä kiristä vyötä liian tiukalle.
ei ahdista, Talo maksettiin pois n 10 vuodessa, nyt lainaa 0, parista mökistä lainaa n 60.ooo. Perheen nettotulot n 7 tuhatta. Kiva silti että ei ole talosta lainaa. Alunperin lainasumma oli paljon pienempi kuin nää nykyiset 200.000 + + lainat. Hirvittäis kyllä jos olis sellainen laina. Pienempäänkin lainaan sai tehdä monta ylimääräistä lyhennystä että siitä pääsi eroon. Näissä jättilainoissa täytyy olla kauheat korkomenot, varmaan yli puolet lyhennyksestä menee itseasiassa korkoihin ja laina ei taida juurikaan lyhentyä. Onneksi siis rakensimme talon heti edellisen laman jälkeen !!!
Tulot nykyisin myös lähes kaksinkertaiset verrattuna siihen, kun ostimme talon.
on vajaa 80000 e. Ei ahdista tämä laina, mutta katsomme tosi tarkkaan, alammeko sittenkään rakentaa uutta taloa.
ei edes ole meidän perheelle riittävän kokoisia perheasuntoja vuokrattavaksi! Tarvitsisimme vähintään 4h+k (ja mieluiten vielä tallinkin koska miehellä työ joka vaatii varastotilaa) mutta ei sellaisia ole. Tänne rakennetaan vain 3h+k max. Emme me täältä muutakaan kun miehen työt ovat paikkakunnalla. Joten lainaa on otettava, halusipa tai ei!
talon arvo on 250t.
kuukausierä on 850€.
ahdistaa kyllä, koska mies ottanut ties mitä auto-ja moottoripyörälainoja,
joita maksaa "omasta pussistaan" pois 450€ kuussa.
Tuo 450€ puuttuu siis "meidän" taloudesta.
(Mies ajattelee "sun, mun" ei "meidän").
Lisäksi autoista ja moottoripyörästä tulee järkyttävät vakuutusmaksut, johon
meidän rahat hupenee.
Tai siis MINUN.
Olen elänyt nyt 5 vuotta hänen kanssa, jonka aikana olen tehnyt "henkilökohtaista" velkaa pikkasen yli 6000€.
Tuo summa on kerääntynyt näinä vuosina, kun olen miettinyt mistä laskut maksetaan ja päätynyt ottamaan itse lainaa, kun miestä ei voisi vähempää kiinnostaa.
JOO, oma on vikani. Helpottais kyllä kummasti, kun voisi kertoa tästä jollekin, mutta en jotensakin kehtaa.
Aattelin, että kyllä se siitä sit kun saan paremman työn.
Nyt teen vain vajaata viikkoa kun kaksi lasta niin pieniä.
Mies saa tuplasti palkkaa muhun verrattuna (saa kahden viikon välein sen, mitä minä saan kuussa).
Mutta ne ovat hänen rahoja.
Ei meidän.
Kyllä mä tästä suosta vielä joku päivä ylös rämmin.
PERRRRRRKELE.
Meillä asuntolainaa "vain" 100 000e, autot velattomia ja nettotulot perheessä noin 5000e/kk. Ja talon arvo tällä hetkellä noin 750 000e. Säästöjä on lisäksi jonkin verran ja henkivakuutukset molemmilla. Itse en stressaa sillä mielestäni meillä kaikki ihan hyvin, mutta mieheni on stressaavaa laatua eikä tykkää siitä, että lainoja on ylipäätänsä.
Tiedän niitä jotka 80-luvulla maksoivat 100 000 mk omakotitalon rakentamisesta. Vielä 90-luvulla omakotitalon rakensi 500 000 mk:lla. Eräät tuttuni pystyttivät itse talonsa v- 2000 ja se tuli maksamaan 600 000 mk! Mutta niin vain ovat ajat muuttuneet että tuolla 100 000 €:lla ei enää omakotitaloa saa. Kyllä se on nykyään lähemmäs 200 000 €.
Muistan että tätä kehitystä on aina päivitelty, mm. äitini. No eivätpä ikinä itse ole uskaltaneet mitään lainoja ottaa ja nyt istuvat 7-kymppisinä vanhassa huonokuntoisessa talossaan, ehkä katkerina siitä että muilla samanikäisillä on parempi elämänlaatu. Ehkä koska uskalsivat aikoinaan ottaa riskejä.