Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetikot.

12.03.2007 |

En tiedä onko tuo otsikko nyt ihan oikea kysymyksiini, mutta osaisikohan joku auttaa. Varmaan sellainenkin äiti jolle ei ole diabetestä diagnosoitu on ollut vaan korkeita sokereita ja tutkimuksia. Mutta siis...

Vähän taustaa: Olen 26 raskausviikolla ja mittonut kotona sokereita nyt n.kuukauden. Arvot ovat ollet usein koholla ja olen n.3viikkoa syönyt Guarem-rakeita kaksi pussia päivässä.Perjantaina kävin neuvolassa ja terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että arvot eivät ole rakeillakaan tarpeeksi laskeneet. Laittoi siis äitipolille lähetteen ja ymmärsin, että menisin siihen sokerirasituskokeeseen. Tänään kätilö soitti äitipolilta ja sain ajan sinne. Olin töissä eikä minulla ollut oikein aikaa puhua/kysellä joten muutama asia jäi mietityttämään.

Mitähän tuolla polilla ruukataan tehdä? Kysyin tarviiko olla syömättä ja vastaus oli, että ei tarvitse, joten sitä sokerirasitusta ei ilmeisesti tehdä. Olen myös miettinyt, että milloin on tarve aloiittaa insuliini? Onko totta, että tableteilla ei voi diabetestä hoitaa raskaana olessa? Tarviiko rasakusdiabeetikoiden tai äitien joilla epäillään rask.diabetestä jäädä osastolle seurantaan? En kyllä usko, että joutuisin jäämään sairaalaan sisälle olisi kai kätilö siitä sanonut. Tuntuu jotenkin että en viitsi soittaa ä.polillekaan, Siksi ajattelin kysellä ensin täällä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sokeriarvosi ovat olleet poikkeavia mittauksissa, olet raskausdiabeetikko. Sokerirasituksessa ei tarvita kuin yksi poikkeava arvo kyseisen " tittelin" saamiseen. Nuo kotimittaukset eivät ole ihan sama asia, mutta oletan että jos niissäkin poikkeuksia ja sinut on kutsuttu sairaalaan, olet myös ihan diabeetikko kanssa.Ja diabeteshän ei näy välttämättä pissassa, vaan noissa mittauksissa.

Noissa tutkimuksissa ja arvojen mittauksissa on paikkakuntakohtaisia poikkeamia aikalailla. Mutta ilmeisesti aika samankaltaisia kuitenkin.

Sairaalassa lääkäri tekee arvion mahdollisesta insuliinin aloittamisesta tai kehoittaa jatkoseurantaan kotitestein. Ja sinut voidaan määrätä siihne sokerirasitukseen, jos et vielä ole siinä käynyt, voi olla että nuo kotimittauksetkin riittää. Nuo rakeiden syönnit ovat itselleni ihan vieras asia, joten sekin voi olla ihan henkilökohtaista tai paikkkuntakohtaista kuinka toimitaan.Raskauttasi tullaan kuitenkin jatkossa seuraamaan tarkemmin. Ja vauva ultrataan kasvun vuoksi useammin. Käsitykseni on ja ainakin mulle lääkäri sanoi, että insuliini aloitetaan mahdollisimman myöhäisessä raskauden vaiheessa.

Jos insuliinille joutuu, pistämistä ei kannata pelätä, ovat todella ohuita kynämallisia piikkejä jotka eivät satu.

Itse kun kävin sairaalassa diabeteksen vuoksi, minut tarkasti gynekologi joka ultrasi vauvankin tarkasti, sisätautilääkäri joka teki arvion insuliinin tarpeesta ja jatkohoidosta ja diabeteshoitaja joka neuvoi ruokavaliossa ja antoi tarkempia ohjeita. Aikaa meni kolmisen tuntia. Edellisessä raskaudessa olin vuorokauden sairaalassa ja minulta mittailtiin sokeriarvoja koko sen ajan eli ihan erilainen käytäntö silloin, tosin sairaalatkin ja paikkakunta olivat eri kuin nyt.

Tässä mitä itse tiedän :)

Vierailija
2/9 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sokerirasituskoe viime viikolla, ja paastoarvo ja 1h arvo oli molemmat vain 0,1 pykälää koholla. sain lähetteen sairaalaan, jonne joudun vuorokaudeksi tarkkailuun, eli minusta otetaan verikokeita muutaman kerran vuorokauden aikana.

Muuta en tiedä vielä, kerron enemmän torstaina kun kotiudun sairaalasta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti minäkin saan äpolilla ruokavalio neuvontaa, jotainhan tietysti on jo neuvolassakin puhuttu, mutta paljon on taas uusia kysymyksiä ja varmaan vielä enemmän asioita joita ei vielä edes osaa kysyä=)

Minä en siis ole vielä ollut sokerirasituksessa, eikä pissassa ole ollut sokeria, ainoa on nuo kotimittaukset joissa on tullut poikkeavia arvoja. Jotenkin ajattelen, että jokin oljenkorsi olisi vielä ja mahdollisessa sokerirasituksessa saisinkin " terveen paperit" . Voikohan niin edes käydä? Olenko siis jo auttamatta diabeetikko? Ajatus tuntuu ahdistavalta! Myös se suuri riski sairastua myöhemmin 2tyypin diabetekseen. Onkohan mitään tutkimusta tehty kuinka moni raskausdiabeetikko on oikeasti myöhemmin sairastunut? Huh, kyllä tämän mamman pienessä päässä pyörii vaikka mitä ajatuksia aiheesta. Suuri kiitos sinulle s@r@ kun joit oman kokemuksesi.

Vierailija
4/9 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sinulle on sanottu, että sinulla on raskausdiabetes vai onko tuo vuorokausiseuranta vielä jokin lisätutkimus? Mielelläni kuulisin torstaina kokemuksesi seurannan jälkeen.

Vierailija
5/9 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin minäkin kirjoittaa omasta kokemuksestani :) Minulla nyt siis toinen raskaus menossa. Ensimmäisessä todettiin raskausajandiabetes sokerirasituksessa joskus viikolla 20+, sen jälkeen seurailin arvoja kotona ja noin kerran viikossa kävin labrassa antamassa paastoarvon ja 1,5 h aterian jälkeisen arvon.. Insuliinit aloitettiin aika pian diabeteksen toteamisen jälkeen.. Minulla virtsassa ei ollut kertaakaan sokeria, ainostaan omat ja labran mittaukset olivat korkeita ja korkeita.. Raskausdiabeteksessähän arvot ovat tiukemmat kuin normaalissa diabeteksessä, muistaakseni.. Niin ja sairaalassa ei tarvinnut ensimmäisen kanssa olla..

Nyt sitten on viikko 16+ menossa ja pari viikkoa sitten kävin sokerirasituksessa ja kohollahan se paastoarvo oli.. Joten nyt sitten joudun sairaalaan vuorokaudeksi sokeriseurantaan.. Jatkot sitten taas riippunee siintä..

Itse pelkäsin tätä raskausajandiabetestä, mutta loppujen lopuksi kun siihen asennoitui ja tiesi että se loppuu, ainakin pitäisi loppua kun vauva syntyy :) Viimeisen insuliinipiikin pistin noin tuntia ennen vauvan syntymää ja siihen ne jäi :) Nyt tiedän että alusta alkaa tämä insuliinirumba mutta toivottavasti taas loppuu sitten elokuussa :)

Vierailija
6/9 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut alusta asti raskausdiabeetikko mutta arvot ovat pysyneet hyvinä ruokavaliolla. Nyt rv 34 ne ovat alkaneet nousta :( Mietin että olisiko noista rakeista apua minulle vai pitääköhän tässä jo kohta alkaa piikittämään insuliinia.

7/9 |
12.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolestani, miksi sinun piti sokereitasi kotona mitata, jos et ole rasituksessa vielä ollut eikä pissassasi ole ollut sokeria? Meillä ei mittareita anneta ennen kuin raskausdiabetes on todettu rasituskokeella. Ja rasitukseenkin piti olla jokin syy, ei sitä automaattisesti tehty. Syitä oli mm. BMI yli 25, sokeria pissassa, edellisessä raskaudessa todettu diabetes tai edellinen lapsi yli 4,5 kg.

Käytännöt vaihtelee sairaaloittain, mutta Seinäjoen alueella on käytäntönä, että yksi poikkeava arvo on lievä diabetes, jota hoidetaan ruokavaliolla ja kotimittauksilla. Kahdesta tai kolmesta poikkeavasta tai korkeista kotimittausarvoista lähete äitipolille, jossa vuorokausikäyrä ja jatkohoito-ohjeet, mahdollisesti insuliini.

Vierailija
8/9 |
13.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maternity Guarem-rakeet hidastavat hiilihydraattien imeytymistä. Auttaa siis juuri noiden aterian jälkeisten sokereiden nousuun. Rakeita saa apteekista ilman reseptiä. Vaikuttava aine on guarkumi. Itse otan yhden annospussillisen lasilliseen vettä sekoitettuna aterian yhteydessä kahdesti päivässä. Ikäviä haittavaikutuksia on itselläni ollut iltaisin vatsakivut ja ilmavaivat.

Joku ihmetteli kuinka olin kotiin saanut verensokeri mittarin kotiin ennen sokrasitusta ja ehkä sekin on sitten paikkakuntakohtaista. Itselläni kyllä on kohonnut riski raskausdiabetekseen eli edellinen lapseni painoi 4,5kg, lähisukulaisellani on dibetes ja BMi oli 26 ennen raskautta. Joten varmaan nuo seikat vaikuttivat, usealle tuttavalleni on myös annettu mittari kotiin, vaikka olisi vain ylipainoa. Oli siis jo ensimmäisen neuvola käynnin jälkeen selvää, että tarkemmassa tarkkailussa olen. Kuitenkin tämä asia on jotenkin tullut yllätyksenä, kaipa sitä ajatteli, että ei se raskausdiabetes nyt minulle voi tulla.

Tänään soitin neuvolaan ja kyselin tarkemmin tuosta tulevasta äpoli käynnistä ja eipä täällä päin kuulema enää tehdäkään tuota sokerirasituskoetta. Kotimittaukset riittävät. Menen polille ja ilmeisesti vauva ultrataaan ja käyn dibeteshooitajalla ja mehdollisesti voivat ottaa jotain kokeita. Tarkemminhan tuo selviää sitten perjantaina siellä polilla.

Kovasti olen yrittänyt tehdä ajatustyötä, että tämä asia ei nyt ole mikään maailman vakavin, ja että eiköhän hengissä selvitään molemmat. Täytyy yrittää vain asennoitua tähän tilanteeseen jonkinlaisena haasteena ja nauttia raskaudesta kuitenkin.

Vierailija
9/9 |
15.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin reilun vuorokauden sairaalassa sokerin vuorokausiseurannassa.

Eilen aamulla menin, ensin hoitaja mittasi verenpaineen ja katsoi virtsanäytteestä sokerin (ei ollu). Sitten lääkäri ultrasi vauvan, jotta tiedettäisiin minkä kokoinen kaveri siellä on. Ihan keskikokoinen oli, 1,1 kg (vko 27+0). Sitten pääsin osastolle, verikokeissa kävin klo 13 ja klo 18. Yöllä hoitaja otti vielä sormenpäästä kokeet klo 01 ja 06. Tänään loppupäivä menikin sitten odotellessa diabeteshoitajan luokse menoa. Hän antoi sitten ruokavalio-ohjeet. Kaikki arvot olivat sairaalan ruokavaliolla erinomaisen hyvät, joten ainakaan tässä vaiheessa ei insuliinia tarvitse miettiä. Ruokavalio on todella tiukka, ja painon tulisi laskea jo tässä raskausaikana reilusti. Myös raskauden jälkeen on laihdutettava! Mutta minulla tuota ylipainoa onkin hirveästi...

Sairaalassa on kyllä kuolettavan tylsää kun ei ole yhtään kipeä olo, sain luettua yhden kokonaisen kirjan, tehtyä vähän kirjontatyötä, luettua aulan kaikki vauvalehdet ja illalla katselin vielä telkkuakin. Yöunista ei tullut mitään kun huonekaveri kuorsasi ja hoitajat tulivat herättämään kesken yön mitatakseen sokerin :(

Sopii vaan toivoa ettei tuu mitään sellaista että joutuis vaikka viikoiksi vuodelepoon!!!!