Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko nukkuessanne päänsisäistä värinää käsillänne?

Vierailija
24.03.2025 |

Haluaisin kysyä vertaiskokemuksia, eli oletteko tunteneet käsillänne päänsisäistä värinää sellaisessa nukkumisen vaiheessa, jossa uni ei ole kovin vahvaa? Eli tämä edellyttää sitä että toinen käsi tai molemmat kädet pidetään nukkuessa pään vieressä niin että käsi koskettaa päähän. Tuo värinä ei tunnu muuten, mutta vain silloin kun käsi on päässä kiinni. Eli käsi tuntee sellaisen "aallon". Värinäaallot tulevat vaihtelevien, joskus lyhyempien ja joskus pidempien väliaikojen päässä toisistaan. Olen miettinyt, että onko tämä sitä huuhtelua, joka öisin tapahtuu. Eli glymfaattinen järjestelmä puhdistaa aivoja huuhtelemalla niitä unen aikana. Toisaalta aivoissa on myös sähköistä toimintaa. Voisiko se tuntua käteen nukkuessa? Olen siis nelikymppinen ja nyt viimeisten 3 kuukauden aikana olen huomannut tällaisen käteen tuntuvan päänsisäisen värinäaaltoilun, jota tulee joka yö. Useimmiten tämän värinän huomaa aamuyöstä, jolloin uni on muutenkin kevyempää. Kiinnostaa siis tietää onko muillakin tämän kaltaisia kokemuksia?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp!

Vierailija
2/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mahtava palsta, josta oppii uutta terminologiaa: Päänsisäinen värinä? Juuri opin sielupuolen käsitteen. En tunnista ilmiötä - anteeksi, en halua olla ylimielinen, hyvin mielenkiintoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, mutta miten nukkuessaan pystyy tuon tunnistamaan, eikö pitäisi jonkun toisen käsi olla tunnistamassa. Itse en ainakaan pysty havainnoimaan ympäristöäni unessa.

Vierailija
4/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mahtava palsta, josta oppii uutta terminologiaa: Päänsisäinen värinä? Juuri opin sielupuolen käsitteen. En tunnista ilmiötä - anteeksi, en halua olla ylimielinen, hyvin mielenkiintoista.

En oikein tiennyt miksi tuota pitäisi kutsua, kun kyse on tuollaisesta ilmiöstä jonka voi tuntea vain käsin päätä koskettamalla (tai ehkä joku notkeampi onnistuisi jalallakin :D). Mutta pään sisältä ne värinäaallot selvästi kuitenkin tulee. En ole ikinä aiemmin ajatellut että sen aivojen normaalin "huuhtelutoiminnon" voisi tuntea jotenkin. Kiinnostaa siis tietää onko muutkin huomanneet tällaista vai olenko vain itse jotenkin erityisherkkä. Toki jos ei ole aiempaa kokemusta tästä ilmiöstä, niin seuraavana aamuyönä voi tehdä koeasetelman eli laittaa käden kevyesti koskettamaan päätänsä kun jatkaa nukkumista. Ohimon tienoo ja päälaki ovat hyviä kohtia kokeiluun.

Vierailija
5/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, mutta miten nukkuessaan pystyy tuon tunnistamaan, eikö pitäisi jonkun toisen käsi olla tunnistamassa. Itse en ainakaan pysty havainnoimaan ympäristöäni unessa.

Tämä onnistuukin vain sellaisessa kevyessä aamuyön unessa, eli ei siis alkuyön syvässä unessa. Eli sellaisessa kevyessä aamuyön unessa, jossa tuntee lepäävänsä ja saattaa nähdä pieniä unen pätkiäkin välillä, mutta kuitenkin on välillä myös tietoinen ympäristöstään ja siitä että on jo aamuyö.

Vierailija
6/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu ilmiö, tosin koko kehossa. Johtui autonomisen hermoston ylivireystilasta, kun olin stressistä kireä kuin viulunkieli. Ravasin useammalla lääkärillä ja tuntui, että kukaan ei osaa auttaa. Lopulta sain lähetteen neurologille, joka tunnisti tilan. En toki itse sitä stressitilaa tajunnut silloin, mutta kokenut neurologi hoksasi, että missä on vikana. Se oli järkyttävä kokemus, tuntui siltä, että kuolen siihen sisäiseen vapinaan. 

Vierailija
7/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

folio hattu ja hopeavesi auttaa noihin harhoihin.

Vierailija
8/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

folio hattu ja hopeavesi auttaa noihin harhoihin.

Kyse ei ole harhoista, vaan toistuvasta ilmiöstä joka on käsin tunnettavissa.

Vierailija
9/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu ilmiö, tosin koko kehossa. Johtui autonomisen hermoston ylivireystilasta, kun olin stressistä kireä kuin viulunkieli. Ravasin useammalla lääkärillä ja tuntui, että kukaan ei osaa auttaa. Lopulta sain lähetteen neurologille, joka tunnisti tilan. En toki itse sitä stressitilaa tajunnut silloin, mutta kokenut neurologi hoksasi, että missä on vikana. Se oli järkyttävä kokemus, tuntui siltä, että kuolen siihen sisäiseen vapinaan. 

Miten tuo sisäinen vapina saatiin loppumaan, vai loppuiko se jossain vaiheessa itsestään?

Vierailija
10/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne. Henkiset värinät on sitten erikseen henkisellä puolella. Tai verenkierto käsissä. 

Vierailija
11/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne. Henkiset värinät on sitten erikseen henkisellä puolella. Tai verenkierto käsissä.

Henkiset värinät menee nyt vähän kauas aiheesta, eikä käsien verenkierto liity tähän. Aivojen verenkierto sen sijaan liittyy asiaan, koska siellä se glymfaattinen järjestelmä toimii ja nesteet liikkuvat.

Vierailija
12/13 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähä ku sähköauton lataus. Paitsi tapahtuu langattomasti. Ei toimi Teslan omistajilla.

Vierailija
13/13 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeiliko kukaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi