Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia aikuisopiskelija raivoaa opettajalle, jos ei opi?

Vierailija
23.03.2025 |

Ammattikorkeakoulun opettajana ihmettelen kovasti, kun yhä useammin tulee vastaan opiskelijoita, jotka purkavat kiukkunsa opettajaan. Antavat todella raakaa "palautetta", joka on käytännössä opettajan ja hänen opetusmenetelmiensä haukkumista. Ja ihan tyhjänpäiväisistä ja oppimisen kannalta epäolennaisista asioista purnataan. Tästä palautteesta paistaa kuitenkin selvästi läpi se, että opintojen vaatima aika- ja työmäärä on päässyt yllättämään ja kaikesta muistuttelusta huolimatta asioita ei ole aloitettu aikanaan ja kokeeseenkin valmistautuminen on jäänyt viimetipaan. Luulevat vielä, että kokeista pääseen läpi, kun jotain loruilee ja monivalinnat veikkaamalla. 

Onko se niin vaikeaa katsoa peiliin ja nähdä siellä (ainakin osa)syyllinen siihen, ettei ole oppinut kurssin asioita? Jospa opettaja onkin tehnyt työnsä ihan riittävän hyvin tai jopa erinomaisesti, mutta opiskelija itse mokasi? Tai voiko olla, että opiskelijalla ei vain kertakaikkisesti ole riittäviä valmiuksia korkeakouluopintoihin?

Apua oppimisen ongelmiin on kyllä tarjolla, mutta raivoaminen on väärä tapa sen pyytämiseen.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teilläkin opettajat yhtä tyhmiä kun aikuiskoulutus puolella?  Ihan oikeasti oppilas joutuu opettamaan.  Paras tapaus kun meiltä sai tyyppi lopputilin kun ei oikeasti osannut mitään.  Pääsi hetimiten opettajaksi opettamaan samaa mitä itse ei varmasti osaa.

Vierailija
2/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teilläkin opettajat yhtä tyhmiä kun aikuiskoulutus puolella?  Ihan oikeasti oppilas joutuu opettamaan.  Paras tapaus kun meiltä sai tyyppi lopputilin kun ei oikeasti osannut mitään.  Pääsi hetimiten opettajaksi opettamaan samaa mitä itse ei varmasti osaa.

Ei ole yhtään tyhmiä, vaan oikein hyviä opettajia ja suurin osa opiskelijoistakin huomaa sen. Mutta sitten on nämä raivopäät, jotka purkaa turhautumisensa opettajaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan raivoaja ei taida tunnistaa itseään tästä, kun vastauksia ei tule.

Vierailija
4/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kait tuo jo täällä palstalla tullut selväksi.  Lääkitys vaan ei ole kohdillaan, tai ei ymmärrä mennä psykiatrin juttusille.

Vierailija
5/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä tämä nykyaika on. Vika on kaikissa muissa paitsi itsessä. Opiskelu on koko ajan muuttunut itseopiskelun suuntaan ja aikuisilta sitä voi jo odottaa. Jos ei opi niin vika on peilissä, poikkeuksena tietysti lukihäiriöt sun muut, mutta nekään ei ole opettajan vika.

Vierailija
6/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä tämä nykyaika on. Vika on kaikissa muissa paitsi itsessä. Opiskelu on koko ajan muuttunut itseopiskelun suuntaan ja aikuisilta sitä voi jo odottaa. Jos ei opi niin vika on peilissä, poikkeuksena tietysti lukihäiriöt sun muut, mutta nekään ei ole opettajan vika.

Nykyään on ammattikorkeat sotkettu sillä innovaatiopedagogiikalla. Valmistuneiden osaamistaso on romahtanut. Tätä ei kuitenkaan nähdä ongelmana, koska vian katsotaan olevan opiskelijoissa.

Vierailija
7/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että useimmiten syy on juuri se, mitä mainitsit eli opiskelijan valmiudet eivät riitä opintoihin. Osa ei itse käsitä sitä ollenkaan ja pitää opettajaa syyllisenä siihen, että opinnot eivät suju. Toisilla on kyllä jonkinlainen vainu asiasta mutta häpeä tms. estää opintojen keskeyttämisen tai lisätuen hankkimisen ja se purkautuu opettajan haukkumisena. Monesti kun tuntuu olevan niin, että heikot opiskeluvalmiudet kulkevat käsi kädessä heikkojen sosiaalisten taitojen kanssa. On silti varmasti raskasta joutua asiattoman haukkumisen ja raivoamisen kohteeksi. Aikuisopiskelijalta odottaisi enemmän mutta osa aikuisista on aikuisia vain nimellisesti.

Vierailija
8/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä mitä tarkoitat raa'alla palautteella opettajan opetusmetodeista, mutta jos oppilas kertoo että opettajan opetusmetodit ei sovi oppilaalle, niin eikö niitä metodeja voi muuttaa tai kertoa opiskelijalle, että hän voi tehdä asiat itse toisin?

Olen käynyt muutaman aikuisopiskelijoilel suunnatun kurssin ja sen perusteella olen todennut, että jos kurssinpitäjä on joku kasvatustieteen ammattilainen, niin se on täyttä askaa. Yhdelläkään kerralla opettaja ei ole kyennyt antamaan meille  kurssisuunnitelmaa. Siis suunnitelmaa siitä mitä osioita kurssissa on ja mitä niissä on tarkoitus oppia. Tuon suunnitelman saaminen olisi itselleni erittäin tärkeää ja vaikka sitä olen opettajalta pyytänyt ja perustellut miksi, niin opettaja saattaa vain sanoa, että hänestä ei tunnu hyvältä toimia niin. Kurssin jälkeen olen sitten antanut palautetta, että opettaja ei ole kyennyt ottamaan huomioon erilaisia oppijoita ja tästä syystä opettaja voisi tarvita jotain ammatillista koulutusta.

Vierailija
9/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun nykyopiskelijat on aivopesty siihen, että kukaan ei ole tyhmä ja oppiminen on aina jonkin itsen ulkopuolisen tahon vastuulla. Asenne opitaan julkisesta keskustelusta ja vanhemmilta. Jos ei opi, niin jonkun muun pitää tehdä jotain. 

Minun sukupolvelle oli itsestään selvää, että työ tehdään itse ja jos tulee raja vastaan, niin semmoista se on.

Viimeistään kolmannen asteen opinnoissa käytännössä kaikki vastuu on itsellä. Opettaja ohjaa tiedon äärelle, antaa tehtäviä ja arvioi.

Vierailija
10/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on nuo keski-ikäiset ja sitä vanhemmat rohkeita antamaan palautetta päin naamaa. Nuoremmat puhuu vain porukalla selän takana ja rohkeinkin antaa korkeintaan anonyymin kirjallisen palautteen.

Vierailija
11/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut tämän AMK opiskelijana.

Käytännössä tentistä saa vähintään 3, jos kuuntelee tunneilla ja lukaisee tenttimateriaalin läpi ennen koetta. 

Sitten omassakin ryhmässä on näitä jotka selaavat lähiopetuksen ajan nettiä ja nillittävät sitten kun eivät pääse tentistä läpi.. Ja vika on tietysti opettajassa.

Pääosin opetus on hyvää ja laadukasta.

Vierailija
12/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko Suomessa yhtään oppilaitosta, jonka opiskelijat ovat oikeasti tyytyväisiä opetuksen laatuun. Kun jodelissa kyselee jostain oppilaitoksesta, niin aina on porukka haukkumassa että aivan paskaa opetusta, ei kannata mennä jne. 

Vierailija
13/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna raivojille mahdollisimman huonot arvosanat?

Vierailija
14/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten opettaja on narsistinen ylimielinen mu1ke&0 joka ei osaa opettaa, on vain hakeutunut opettajaksi päästäkseen käyttämään himoitsemaansa valtaa ja valta-asemaa toisia vastaan...

Vierailija
15/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on suht tyhmiä ja itsekeskeisiä. Siinäpä se.

Vierailija
16/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tai sitten opettaja on narsistinen ylimielinen mu1ke&0 joka ei osaa opettaa, on vain hakeutunut opettajaksi päästäkseen käyttämään himoitsemaansa valtaa ja valta-asemaa toisia vastaan...

Siinä vaiheessa kun kaikki opettajat on noita mulkeroita jonkun oppilaan mielestä niin kummassakohan on vika?

Vierailija
17/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jotkut AMK-opettajat nyt on vaan umpisurkeita. Itse lopetin aikanaan yhden aikuispuolen AMK-tutkinnon kesken, koska opetus oli täysin ala-arvoista. Sittemmin maisterintutkinto yliopistosta suoritettuna, eli ei ollut omista opiskelutaidoista kiinni.

Vierailija
18/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä unohda pientä viikkotuntien määrää ja pitkiä lomia.

Vierailija
19/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut tämän AMK opiskelijana.

Käytännössä tentistä saa vähintään 3, jos kuuntelee tunneilla ja lukaisee tenttimateriaalin läpi ennen koetta. 

Sitten omassakin ryhmässä on näitä jotka selaavat lähiopetuksen ajan nettiä ja nillittävät sitten kun eivät pääse tentistä läpi.. Ja vika on tietysti opettajassa.

Pääosin opetus on hyvää ja laadukasta.

Yliopistossakin monet tuntuu selaavan nykyään luennoilla lähinnä puhelintaan. En tiedä osaako ne sitten samalla kuunnella hyvin. Itse en ikinä selaa luennon aikana puhelinta, mutta silti meinaan turhan helposti ajatua miettimään omiani.

Vierailija
20/25 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yli kolmekymppinen niin siinä se syy, jotain on psyykkeessä pois paikaltaan, ellei ole jossain lääke/piri/pilvi-vaelluksella ja siksi raivoaa...

Oikeastaan 25v on se raja, jolloin luulisi että osaa impulsiiviset purkaukset käsitellä. Jos ei osaa, miten on tuonne yliamikseen päässyt, onko joku turhake-ala, johon pääsevät kaikki... No, opettajana tiedät kyllä normaalit oppilashuollon kuviot, kannattaa ottaa puheeksi ihan kollegojenkin kanssa, jos jotain myöhemmin tapahtuu, on ainakin jotain pohjaa, jos et ole enää kuulustelukunnossa.

Älä siiis ota itseesi, jos olet tarjonnut hänelle useamman tavan oppia, luento, kirjat, nettilähde, harjoitustyö jne, ei ole sinun ongelmasi. Ohjaa henkilö kuitenkin oppilashuoltoon, koska hänellä voi näin keväällä muutkin asiat laahata. Älä sulje silmiäsi, se voi auttaa jotain ratkaisevasti ongelmissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän