Tein just positiivisen raskaustestin, soitanko heti neuvolaan vai joskus myöhemmin?
Kommentit (13)
ensimmäinen aika tulee kuitenkin vasta 10 viikon tienoolle. Ihan älytöntä soittaa nyt heti... Sitten petytään kun aikaa ei saadakaan heti vaan se vasta tosiaan on monen, monen viikon päästä!
Mä olen aina tilannut ajan rv 6 tienoilla et olen saanut sellaisen ajan mikä on sopinut mun aikatauluun. Ensimmäiset neuvolat on olleet rv 7-8 tienoilla ja nyt täs 4. raskaudessa rv 10+
terkkana (äitiyslomalla tosin) sanoisin, että soita heti, saat ajan viikolle 8-12. Voihan sen ajan varata jo tässäkin vaiheessa. Joskus kun on tosi kiire neuvolassa, niin on aika ärsyttävääkin, kun aika varataan siinä vaiheessa, että se pitäisi äidin mielestä olla heti samalla viikolla. Ei siinä mitään, jos aikoja on, mutta joskus on niin kiire... Sitten, kun aikaa ei ole antaa, on äiti pettynyt, kun ei pääsekään heti. Syntyvät vauvat on pakko katsoa, oli aikaa tai ei, samoin loppuraskaudet. Alkuvaiheessa olevilla ei ole niin hengenhätää.
Asutaan isossa kaupungissa ja kovasti on neuvolassa tykätty ettei soita " Hei, olen 8 viikolla raskaana" -koska ei niitä aikoja revitä hatusta.
Näppärästi sielä neuvolassa varataan seuraavakin aika vasta piiitkälle tulevaisuuteen, ja siihen väliin kerkee moni vielä testaamaton onnetonkin! :D
joten kantsii soittaa kun on 7.-8. viikolla. Ekan ajan antavat yleensä vasta jonnekin 11. viikolle. Eikä meillä vielä silloinkaan kuunnella sydänääniä!
Itse kaksi kertaa kävin " turhaan" neuvolassa. Vahingosta viisastuneena kolmannella kerralla rv15.6. Toki tuo on jo tosi venyttmistä, joka ei sovi kaikille...
Vierailija:
Sydänäänet ku EI todellakaan kuulu vielä vko:lla 6:D
se joka oli tarkemmin 6+4 neuvolassa ja kuuli sykkeen
jotta saa esim. äitiysavustuksen ja ä-pvärahan? Eli turha sitä liian pitkälle on pitkittää.
Olen itse kokenut monta keskenmenoa, eikä sillä ole mitään merkitystä silti neuvola-ajan tilaamiselle.
Itse plussasin vkolla 5 ja soitin tänään rv 8 niinkun täkäläisen neuvolan ohje kuuluu. Seuraavaksi sitten
aikaa ultraan soittelemaan.
Vierailija:
rv15.6 on vielä ensimäisen 4kk aikana, jos et osaa laskea
Itse olisit voinut vastauksessasi vielä mainita, että sen pidemmälle ei voi vetkuttaa. Esim. kaikki ensi kertaa raskautuneet eivät tuosta 4kk:n säännöstä tiedä.
Keskenmenot on niin yleisiä alkuraskaudessa, että parempi katsella pari viikkoa. Itsekin olen kerran joutunut perumaan neuvola-aikaa, eikä se ole mukavaa.