Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljon tulee halvemmaksi tehdä itse soseet?

Vierailija
17.09.2008 |

onko joku laskenut, että paljonko tulee edullisemmaksi tehdä itse soseet, kuin ostaa ne valmiina kaupasta? Onko joku laskenut?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunilleen saman hintaista. Pakko vain tehdä itse, kun lapsi on sen verran allerginen.

Vierailija
2/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanasose tulee ainakin paljon halvemmaksi itse tehtynä, samoin peruna-lihasoseet, joihin voi vielä vihanneksia heittää sekaan.

Mä olen tehnyt liha-vihannesmössöjä pakasteeseen ja sitten päivittäin keittänyt perunan sekaan/ottanut muun perheen ruuasta. En pidä pakastetusta perunasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu toki siitäkin että mitä tekee

Mutta jos kilon porkkanoita saa n. eurolla niin siitä tulee aika monta sosepurkillista jo, samoin perunasta tekee itse halvemmalla ja lihaa voi sitten ostaa halvemmalla kun päiväys on menossa ja tekee ison satsin pakkaseen valmiiksi

Vierailija
4/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin itse tehdyt kasvis- ja lihakasvissoseet tulivat maksamaan noin kolmasosan kaupan soseiden hinnasta. Tämä siitä huolimatta, että käytin kallista lihaa, esimerkiksi paistijauhelihaa ja broilerin rintafilettä. Kuukauden ruuat teki pakastimeen yhden illan aikana. Laskin siinä vaiheessa, että tuntipalkkani soseiden tekemisestä tuli selvästi paremmaksi kuin mitä tienasin diplomi-insinöörin töistäni.

Sen sijaan hedelmä- ja marjasoseissa ei tullut juurikaan säästöä, jos hedelmiä tai marjoja ei ollut omasta takaa, vaan ne piti ostaa.

EU:n myötä hinnat muuttuivat (sekä raaka-aineiden että valmiiden soseiden), joten nykyisin laskelmani ei välttämättä pidä paikkaansa.

Vierailija
5/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kasvissose:

pari perunaa (n. 10snt?) , pari porkkanaa (n. 10 snt?), pussillinen keittojuureksia (35 snt), yhteensä 55 senttiä. Tästä tulee 400-500 grammaa sosetta. Kaupassa samalla rahalla saa vain yhden pilttipurkin.

Lihasoseet maksaa noin euron kaupassa. Jos ostat 400 grammaa liha tai kanasuikaleita, se maksaa noin 3 euroa. Yhdestä paketista olen saanut 12 liha-annosta. Yhden liha-annoksen hinnaksi tulee siis noin 25 snt. Siihen kun lisätään kasvissoseen hinta (n. 10 snt) niin yhden lihakasvissoseannoksen hinnaksi tulee 35 snt ja tosiaan euron maksaa kaupassa sellainen valmissose.

Tulipa sekava teksti, mahtoiko kukaan ymmärtää tästä mitään, sori. Mutta siis pääpointtini on, että itse tehden tulee huomattavasti edullisemmaksi!

Vierailija
6/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

soseen materiaalista vain 30-50% on sitä minkä mukaan sose on nimetty, loput tärkkelystä ja vettä.

Vierailija
7/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tätä uutta palstaa, ei anna minun nähdä uusia vastauksia ellen itsekin kirjoita jotakin. Siis näen numeroista että enemmänkin olisi mutta tekstejä en näe

Vierailija
8/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on todella hyvä pointti, että kaupan soseissa on vaan "sitä itteään" n. 30-50%! Sitä kai harvoin tulee ajateltua. Ja mitä kerran maistoin kaupan valmista peruna-kukkakaalisosetta, niin aivan järkyn makusta!

Itse siis teen kaikki liha- ja kasvissoseet, mutta hedelmä- ja marjat ostan valmiina soseina.

Ja hyvin on maistuneet omat mössöt!! :)

Vierailija
9/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli maksamaan koko satsi 1,20 €

Vierailija
10/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä ilman vettä?? joten on siinä omatekoisessakin soseessa vettä

Vierailija
11/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitin myös hedelmäsoseet silloin itse. Tai laitoin mehulinkoon. Saatiin tuorepuristettua mehua isommille ja vauvalle sosetta. Lähes kaikkiin kaupan soseisiin on kait(?) lisätty hedelmäsokeria tms. Siksi teen soseen itse. Pakastimesta sitten otan puuron joukkoon, niin jäähtyy puurokin nopeasti. Sitä sosetta saa itsekin löysytettyä vdellä kotona, jos niikseen tulee.

Lihasoseet teen itse, vaikka en tiedä tuleeko halvemmaksi. Tai siis meillä tulee, kun hirven saa pakkasesta.. : ) Itse käytän luomuperunaa ja porkkanaa, joten tuskin tulee kaupansoseisiin nähden halvemmaksi.

Kaupan tuotteet on pakattu lasipurkkeihin, joten ympäristöystävällisempää tehdä soseet itse.

Vaikka en mikään viherpiipertäjä olekaan.

Vierailija
12/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain pitää lisätä, niin lisään rintamaitoa. Se on onneksi ilmaista, eikä tarvitse vilä verojakaan maksaa siitä. Kohta kai sekin päivä koittaa.

Vierailija
13/15 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdä ilman vettä?? joten on siinä omatekoisessakin soseessa vettä

Vierailija
14/15 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tuoda Virosta soseet ja olla laivalla soseessa.

Vierailija
15/15 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset naiset on alkaneet syömään ruokansa soseena.

Sosekeitot ja smoothiet on kovassa huudossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan