Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäkokoinen osakesalkku sinulla on ja paljonko saat osinkotuloja tänä vuonna?

Vierailija
22.03.2025 |

Oma salkku on noin 29 000€ arvoinen, hajautettu noin 15 yritykseen eli tosi pieniä omistuksia. Osinkoja odotettavissa tänä vuonna ehkä 1200€. Ei ihan hetkeen tällä salkulla saavuteta taloudllista riippumattomuutta eikä muutakaan, josta vaurastumisgurut hölöttää! 

Karkeasti arvioimalla salkun pitäisi olla vähintään 20-kertainen eli 500-600 000€ ennenkuin pääomatuloilla voisi kuvitella elävänsä.

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakesäästötili ja arvo-osuustili. Arvo yhteensä vähän päälle 200 000 euroa ja osinkoja yhteensä vähän päälle 10 000 euroa.

Arvo-osuustilillä vakaita osingonmaksajia, osakesäästötilillä pienempiä firmoja, joiden osakekurssin toivon raketoivan. Lisäksi kaikki pörssiin listautuneet yhtiöt, joiden osakkeita olen ostanut, ovat sijoitettuna osakesäästötilillä.

Tavoitteena jonkinlainen exit työelämästä 55-vuotiaana.

Vierailija
22/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole suomiosakkeita kuin kahta, ja en kyllä jaksa alkaa niistäkään googlettaa mitä olisi tulossa. Useat omistamani myös jakavat osinkoja monta kertaa vuodessa, eivät ne ole vielä tiedossa. Valuuttakurssitkin vaikuttavat. Ja enhän tiedä vielä mitä ostan tai myyn vuoden aikana.

Eli kysymys on sellainen mihin hyvin harva voi vastata, lähinnä varmaan sellainen jolla on vain paria (suomi)osaketta jotka jakavat osingot kerran vuodessa, ja joka ei vuoden aikana osta eikä myy sijoituksiaan. Eli hyvin teoreettinen tapaus. 

Luulenpa olevani tyypillinen suomalainen osinkosijoittaja. Minulla on yli 10 suomalaisen tai pohjoismaisen pörssiyhtiön osakkeita. Kyllä minä tiedän niistä jokaisesta, paljonko ne maksavat tänä vuonna osinkoja, myös niistä, jotka maksavat osingon neljässä osassa.

En yleensä myy osakkeitani, vaan ostan vain lisää. Toki nyt tietämääieni osinkojen lisäksi saatan sitten saada myös lisää osinkoja tämän vuoden aikana ostamilleni osakkeille, mutta se on sivuseikka.

Pohjoismaiden ulkopuolisiin yhtiöihin sijoitan osakeindeksirahastojen kautta, joten niille en saa suoria osinkoja. Tämä on vaivaton ja pienikuluinen tapa sijoittaa esim. USAn markkinoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on rahastosalkku jossa osingot sijoitetaan heti takaisin. 

Vierailija
24/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on salkku noin 55 000 Euroa, josta puolet osakkeissa ja puolet rahastoissa. Osinkoja tullee joku 1000 Euroa ja hiukan yli. 

Jenkkiosakkeiden lasku ei nyt ihan pelkkää Trumpia ole. Nehän on olleet tosi kovassa kuplassa jo pitkään ja odotettu korjausliikettä alaspäin. Sellaista se on. Ylös ja alas. Jatkan tasaista sijoittamista 500 Euroa rahastoihin ja siellä menee myös USA-indeksiä. 

Tavoite olisi saada nyt ensin salkku 100 000 Euron arvoiseksi. Minähän en tule pääomatuloillani elämään, kun ikää on pian 50. Ainoa on, että jos vanhemmat ei intoudu tuhlaamaan vanhoilla päivillä, perin sieltä joku 400 000 tai ylikin. Moni sanoo, että 500 000 salkku riittäisi elämiseen. Ei riitä tai riippuu, miten haluaa elää. Jos vaikka antaisi työn pois, niin sittenhän olisi aikaa kuluttaa entistä enemmän. Olen laskenut, että peruselämään tarvisi vähintään millin salkun. 

Vierailija
25/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 500 keur salkku ja kahden kokonaisen lähiön asunnot vuokrattuina. En osaa sanoa tuohon osinkohommaan mitään. Pitää kysyä Jamesilta?

Vierailija
26/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla täällä on 100-200t € salkut

Eri. Itellä 500k jenkkiosinkosalkku ja 500k suomisalkku.

Osingoilla elän.

Niin, paljonko niitä osinkoja tulee?

Vierailija
27/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä sijoituksia kannata liian aktiivisesti miettiä. Se vaan jostain syystä aina menee niin, kun alkaa myymään ja ostamaan, niin väärin tuli tehtyä. Mä en edes seuraa useinkaan, mitä mun salkun arvo on ja välillä huomaan, että jokunen satanen on tullut osinkoja. En edes aina muista katsoa, mistä ne tuli. Ostaessa osakkeita ja rahastoja, ostan sillä mielellä, etten ole justiinsa myymässä. En siis laita rahojani riskisijoituksiin. Joku voi laittaa ja onnistuakin, mutta mulle sopii tämä vakaus. Olen turvallisuushakuinen.

Sijoitan tasaisesti lisää. Saan säännöllisesti muutaman tonnin ennakkoperintöä ja se menee aina osakkaisiin. Palkastani laitan taas kolmeen rahastoon. 

Vierailija
28/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa osinkoja ollenkaan. Todella turhaa rahan haaskausta saada niitä ja niitä maksavat firmatkin ovat aika koiria.

Vierailija
29/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan muu kuin yksi harrasta päiväkauppaa?

Vierailija
30/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on salkku noin 55 000 Euroa, josta puolet osakkeissa ja puolet rahastoissa. Osinkoja tullee joku 1000 Euroa ja hiukan yli. 

Jenkkiosakkeiden lasku ei nyt ihan pelkkää Trumpia ole. Nehän on olleet tosi kovassa kuplassa jo pitkään ja odotettu korjausliikettä alaspäin. Sellaista se on. Ylös ja alas. Jatkan tasaista sijoittamista 500 Euroa rahastoihin ja siellä menee myös USA-indeksiä. 

Tavoite olisi saada nyt ensin salkku 100 000 Euron arvoiseksi. Minähän en tule pääomatuloillani elämään, kun ikää on pian 50. Ainoa on, että jos vanhemmat ei intoudu tuhlaamaan vanhoilla päivillä, perin sieltä joku 400 000 tai ylikin. Moni sanoo, että 500 000 salkku riittäisi elämiseen. Ei riitä tai riippuu, miten haluaa elää. Jos vaikka antaisi työn pois, niin sittenhän olisi aikaa kuluttaa entistä enemmän. Olen laskenut, että peruselämään tarvisi vähintään millin salkun. 

Oma osakesalkku on suurin piirtein tuon 100 000, mutta ikää on lähemmäs 50 niin kuin sinullakin. Haaveet taloudellisesta riippumattomuudesta on haudattu. Olen päässyt sijoittamaan kunnolla vasta edellisten 5v aikana.

Osinkoja tulee vain reilut kolmisen tonnia, koska salkussa on kasvuyhtiöitä ja jenkkiyhtiöitä jotka maksavat pienempää osinkoa kuin kotimaiset.

Iän karttuessa alan laittamaan myös korkosijoituksiin ja painotan enemmän vakaita osinkoa maksavia yhtiöitä.

Vierailija
31/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitukset hajautettu osakkeisiin ja rahastoihin + yksi sijoitusasunto. Osinkotuloja muutama tonni vuodessa, vuokrakämppä tuottaa ihan kivasti mutta sen tuotot menee tulevaan remonttiin. Eli sijoitukset on eläkevarallisuutta, ei näillä pääomatuloilla ole mitään merkitystä.

Vierailija
32/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeiden osuus salkusta 54000 euroa. Osinkoja tulossa 1500 e (brutto).

En ole osinkosijoittaja. Salkussa mm BRK, joka ei jaa lainkaan osinkoja.

Vierailija
33/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa 300 tonnia. Heikosti menee.

Vierailija
34/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma osakesalkku on suurin piirtein tuon 100 000, mutta ikää on lähemmäs 50 niin kuin sinullakin. Haaveet taloudellisesta riippumattomuudesta on haudattu. Olen päässyt sijoittamaan kunnolla vasta edellisten 5v aikana.

Oman sijoitussalkkuni arvo oli vajaa 10 vuotta sitten 50-vuotiaana 80 000 €. Nyt melkein 60-vuotiaana se on 270 000 €. Kasvu on tullut osittain sijoitusten tuotosta ja osittain siitä, että olen sijoittanut joka kuukausi palkastani lisää.

Ei tuolla mihinkään taloudelliseen riippumattomuuteen päästä. Mutta sillä pääsee kuitenkin siihen, että voin halutessani lopettaa parin vuoden päästä (kolme vuotta ennen alinta eläkeikääni) työt kokonaan ja siirtyä elämään osittaisella varhennetulla eläkkeellä sekä sijoitusteni tuotoilla ilman, että minun tarvitsee tinkiä mitään nykyisestä elintasostani. Eikä tuo vielä vaadi edes sijoitusten pääomaan koskemista, vaan ainoastaan tuoton käyttöä. Jos olen valmis syömään myös sijoitusteni pääomaa, voin jäädä pois työelämästä vaikka heti ja jatkaa silti elämistä nykyisellä elintasollani.

Vierailija
35/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeiden osuus salkusta 54000 euroa. Osinkoja tulossa 1500 e (brutto).

En ole osinkosijoittaja. Salkussa mm BRK, joka ei jaa lainkaan osinkoja.

Mikä on BRK?

Vierailija
36/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan muu kuin yksi harrasta päiväkauppaa?

Ei kai, kun siinä häviää lähes jokainen.

Vierailija
37/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa osinkoja ollenkaan. Todella turhaa rahan haaskausta saada niitä ja niitä maksavat firmatkin ovat aika koiria.

Tietämättömän oppimia kliseitä.

Vierailija
38/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 300 000 osakkeet, osinkoja tuli viime vuonna 12 000 euroa. Rahastosalkku suurempi, mutta siitä en ota tuottoa. 

Vierailija
39/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 51v. Suomisalkku vajaa 50 000€, osinkoja tulee hieman yli 1000€. Nuorempana jaksoin olla aktiivisempi sijoituksissa, mutta nykyään menee rahat elämiseen, ei riitä sijoituksiin asti. Työelämässä jatketaan.

Vierailija
40/61 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin suuret ettei ovista mahdu sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi