Yllättävää, että tuhkarokko vie aiemmat immuniteetit. Mitkä muut vie?
Telkkarissa sanottiin ihan itsestään selvänä, että tuhkarokon sairastaminen poistaa ihmisen aiemmin hankkimat immuniteetit.
Onko joku muu tauti samanlainen? En tiennyt tuotakaan.
Itsellä on siis ollut tuhkarokko 70-luvulla. Ei mulla tai vanhemmilla ole muistissa, sairastinko vihurirokon ja sikotaudin ennen vai jälkeen.
Kommentit (29)
Faith kirjoitti:
Minullekin tuli mieleen tuo, että jonkin aikaa rajun tartuntataudin sairastamisen jälkeen ihminen kuulemma on normaalia alttiimpi saamaan muita tartuntatauteja, mutta hiljalleen immuniteetti taas vahvistuu. Tällaisen väitteen olen kuullut monta kertaa. En ole sen paikkansapitävyyttä koskaan varmistanut.
Aluksi joo mutta aina voimakkaan flunssan jälkeen on entistä vastustuskykyisempi pitkän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pitää olla rokotettu tai sairastanut taudin, että sen immuniteetin saa,
Tarkoitetaankohan sitä, että joskus harvoin voi tuhkarokon sairastanut tai rokotettu sen sairastaa uudelleen, silloin tauti ei yleensä ole kovin vaarallinen, eikä jälkitauteja esiinny.
MPR -rokote suojaa myös tulirokolta, ja se pitäisi saada lapsena, sen sairastaminen raskaana ollessa voi johtaa katastrofiin.
Tuota tulirokkojuttua en nyt ihan allekirjoita. Miksi siihen olisi rokote, kun siihen tehoaa antibiootit? Taidat puhua vihurirokosta.
Ei tulirokkoon ole tosiaankaan rokotetta. Ei varsinaisesti ole rokkotauti. Antibiootilla hoidetaan.
Sairastin tuhkarokon joskus 1970 -luvun alkupuolella. Se taisi olla ensimmäinen rokkotauti, jonka sairastin. Sen jälkeen olen sairastanut muitakin rokkoja. Ei ole tullut tuhkarokko uudelleen. Silloin ei vielä ollut rokotuksia rokkoihin. En muista että olisi ollut mitenkään paha tauti.
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/terveempi-maailma/tuhkarokko-havitta…
Samaa tekevät jotkut muutkin kovat virukset, hiv, sars ja sars2 eli korona heikentävät immuniteettia koko loppuelämäksi. Siksi nyt moni kokee, että flunssakausi olisi kovempi kuin ennen. Oikeasti flunssat eivät ole muuttuneet, vaan ihmisten immuniteetti on heikentynyt sars2 sairastamisen seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin tuhkarokon joskus 1970 -luvun alkupuolella. Se taisi olla ensimmäinen rokkotauti, jonka sairastin. Sen jälkeen olen sairastanut muitakin rokkoja. Ei ole tullut tuhkarokko uudelleen. Silloin ei vielä ollut rokotuksia rokkoihin. En muista että olisi ollut mitenkään paha tauti.
Sinulla on perspektiivi vääristynyt. Sama kuin jos tuntisi jonkun 100-vuotiaan ja ajattelisi, että kaikki elävät satavuotiaiksi. Todellisuudessa vain se harvinainen 100 v on enää hengissä, niitä, jotka kuolivat nuorempina, et ole tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Minullekin tuli mieleen tuo, että jonkin aikaa rajun tartuntataudin sairastamisen jälkeen ihminen kuulemma on normaalia alttiimpi saamaan muita tartuntatauteja, mutta hiljalleen immuniteetti taas vahvistuu. Tällaisen väitteen olen kuullut monta kertaa. En ole sen paikkansapitävyyttä koskaan varmistanut.
Aluksi joo mutta aina voimakkaan flunssan jälkeen on entistä vastustuskykyisempi pitkän aikaa.
Ei ole. Flunssan sairastaminen heikentää immuniteettia ja altistaa saamaan muitakin flunssia ja tauteja.
Vierailija kirjoitti:
Taas on telkkarissa valehdeltu, siellä (siis telkkarissa) ei ole toimittelijoita eikä asiantuntijoita, vaan ainoastaan valehtelijoita.
Se mikä tuhoaa ja vie kaiken immuniteetin on v. 2021 otetut "tutkitut ja turvalliset", tuhkarokkoa tai mitään muutakaan rokkoa siitä on turha syyttää.
Tuossa edellä on kaksikin linkkiä tutkimuksiin joiden mukaan tuhkarokko vie immuniteetin muihin sairauksiin, jotka on sairastettu aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/terveempi-maailma/tuhkarokko-havitta…
Lue tarkemmin. Ei siinä niin sanota.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/