Sokeriton ruokavalio
Kertokaa kokemuksia mikä on muuttunut, jos olette lopettaneet sokerin syönnin.
Itse aloitin viikko sitten sokerittoman dieetin. Mitään sokerituotteita ja valkoista sokeria en ole syönyt. Muutos, jonka olen huomannut jo nyt on, että iltaisin väsyttää ihan hirveesti ja aamulla herään paljon aikaisemmin. Olen siis aina valvonut pitkään, mutta eilenkin oli pakko mennä nukkumaan jo klo 22. Aamulla heräsin klo 6, vaikka on vasta iltavuoroon töihin meno. Eilen heräsin vielä aikaisemmin ihan ilman herätystä.
Makeaa ei tee mieli. Olen panostanut ruokaan ja syön oikeaa voita ja otan 1 rkl oliiviöljylisän vielä päivittäin. Tarkoitus on katsoa mitä vyötärölle tapahtuu kesäkuuhun mennessä. Paino pudotus on ensisijainen tavoite.
Kommentit (27)
Karsin hiilarit niin, että niitä tuli syötyä enää 30-50g päivässä. Lähteenä kotimaiset kasvikset, kotimaiset hedelmät ja kotimaiset marjat, kotimaiset maitotuotteet. Eli kaikki viljat, lisätyt sokerit, kaukomaiden hedelmät jäivät pois ruokavaliosta.
Sokerin vähentyminen ja gluteenin kokonaan pois jättäminen siis tapahtui, myös kaikki ultraprosessoitu jäi pois. En tiedä mikä johtui mistä, mutta seuraavia terveyshyötyjä huomasin; päänsäryt loppuivat kokonaan, nivelkivut helpottivat, epämääräiset suolistotuntemukset loppuivat, mieli rauhoittui, päiväunitarve jäi pois ja yöunen laatu parani älykellon mukaan. Ilahduttavana lisäbonuksena vaatekoko kutistui XXL->M.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa tuolla heräämisajalla on mitään tekemistä sokerittomuuden kanssa. Mäkin herään jo kuudelta, koska aurinko nousee niihin aikoihin.
En tiedä mistä johtuu, mutta poikkeavaa on. Olen nimittäin iltavirkku ollut enkä todellakaan herää aamulla aikaisin ellei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmiä ei ole syytä vältellä sokerinpelossa. Jäät ilman kuituja ja vitamiineja. Hedelmien sokeri imeytyy hitaammin niiden sisältämien kuitujen vuoksi kun syö hedelmät kokonaisina eikä mehuina.
Vitamiineja ja kuituja saa ihan muualtakin kuin hedelmistä. Ihan tekosyy syödä sokerisia hedelmiä tuon vuoksi. Toki syököön kuka haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina kun nää lässyttää valkoisesta sokerista, ne imee pullon hunajaa päivässä yms koska sE eI oLe SoKeRiA
Ja mättää hedelmiä, koska eihän hedelmien sokeri ole sokeria :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina kun nää lässyttää valkoisesta sokerista, ne imee pullon hunajaa päivässä yms koska sE eI oLe SoKeRiA
Ja mättää hedelmiä, koska eihän hedelmien sokeri ole sokeria :)
Hedelmän sokerin on erilaista ja jos syö pari omenaa niin tuskin tekee mieli syödä 200g karkkipussia, jos ravitsemus on muutenkin kunnollisesta ja säännöllistä. Kahdessa omenassa on n 30g sokeria. Karkkipussi 200 g niin sokeria on 150g.
Vierailija kirjoitti:
Karsin hiilarit niin, että niitä tuli syötyä enää 30-50g päivässä. Lähteenä kotimaiset kasvikset, kotimaiset hedelmät ja kotimaiset marjat, kotimaiset maitotuotteet. Eli kaikki viljat, lisätyt sokerit, kaukomaiden hedelmät jäivät pois ruokavaliosta.
Sokerin vähentyminen ja gluteenin kokonaan pois jättäminen siis tapahtui, myös kaikki ultraprosessoitu jäi pois. En tiedä mikä johtui mistä, mutta seuraavia terveyshyötyjä huomasin; päänsäryt loppuivat kokonaan, nivelkivut helpottivat, epämääräiset suolistotuntemukset loppuivat, mieli rauhoittui, päiväunitarve jäi pois ja yöunen laatu parani älykellon mukaan. Ilahduttavana lisäbonuksena vaatekoko kutistui XXL->M.
Vähän samat syömingit mulla. Tosin en välttele gluteenia, syön ruista ja kauraa. Vehnästä tulee ihottumaa, joten en syö sitä missään muodossa, en pastaa enkä nuudeliakaan. Kotimaista kaurapastaa löytyy tarvittaessa kaupan hyllystä. En ole ollut mikään pastan ystävä koskaan. Leipää ostaessa pitää syynätä tuoteselosteet, koska vehnää on helposti valtaosassa kaura-ja ruisleivissäkin.
Ulkomaan hedelmiä välttelin ja ajattelin, ettei sitrukset minulle sovi. Nyt kun on tullut tutkimuksia, että masentuneilta puuttuu suolistosta bakteeria, mitä saa sitruksista niin otin ne takaisin käyttöön. Söinhän niitä lapsena ja nuorena aikuisenakin, enkä ollut silloin vielä masentunut.
Ajattelin myös avokadojen olevan hyväksi. Päärynöissä ja kivissä on erityisen paljon kuitua ja folaattia, josta usein on ihmisillä puutetta ja vanhemmiten sen imeytyminenkin huononee. Aivoille ja mielialalle tärkeää.
Sokeria on tosiaan vähän kaikessa mutta kun lopetin karkkien, limujen ja pullien käytön niin paino tippui ja jatkuva pöhötys hävisi. Energiaa on ihan eri tavalla kuin ennen, en syö myöskään hedelmiä. Näin menty jo 20 vuotta ja aion jatkaa. En tosin mikään ehdoton ole joten juhlapäivinä saatan pullan syödä.