Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suremisesta pääsee eteenpäin?

Vierailija
20.03.2025 |

Tässä tapauksessa kyse on haaveesta, joka ei voi ikinä toteutua. Kyseessä on aika tavallinen asia mikä monilla on, mutta itse en tule sitä ikinä saamaan. Eikä sitä voi korvata millään eikä mulla ole mitään haavetta tilalle. Tai mitään asiaa, joka jaksaisi innostaa. Jollain tavalla tilanne muistuttaa menettämistä, vaikka konkreettisesti en ole joutunut mistään luopumaan.

Miten olette päässeet eteenpäin jumittamaan jääneestä surusta? Olen jo käsitellyt sitä ihan tarpeeksi paljon ja se ei käsittelemällä lopu, vaan ennemmin tuntuu vaan lisääntyvän. Ajattelen, että tämän surun käsittelyä ei enempää kannata edes jatkaa, koska se ei vaikuta toimivan ja tuskin sitä loppuun käsitellyksi voisi edes saada.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/28 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin masennuksestakin - reipastumalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksymällä. Netistä löytyy paljon materiaalia aiheesta, samoin kirjakaupoista. 

Vierailija
4/28 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli et voi saada lapsia?

Vierailija
5/28 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus ei ole minulle ainakaan vielä ongelma.

Ap

Vierailija
6/28 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Donald John Trump ja James David Vance kun astuivat remmiin, niin ainakin minulla masis poistui kerralla. Nyt hommassa on tekemisen meininkiä kun pojilla on iso vaihde päällä!

Vierailija
7/28 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tällaisessa asiassa onnistuneita?

Vierailija
8/28 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan sellaisten surujen olla. En ajattele, että ne pitäisi "saada pois" tai että niiden pitäisi joskus loppua. Tunnen surun, kun se nousee pintaan. Kyllä se sitten aina ohikin menee. Ja energiaa vapautuu muuhun. Näin olen huomannut, että kyllä se suru vain laimenee vuosien aikana, vaikka joskus ei voinut kuvitellakaan, että ikinä helpottaisi.

Vierailija
9/28 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa se vie, mutta jatkuvasti mieli kuitenkin työstää asiaa jossain taustalla, ja joku päivä havahdut siihen, että olet asian kanssa ainakin tarpeeksi sinut. Voi viedä vuoden tai kymmenenkin vuotta, mutta eiköhän se siitä. Toki on niitäkin, jotka vielä kuolinvuoteella aktiivisesti surevat jotakin asiaa, mutta vähemmistössä ovat.

Vierailija
10/28 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita?

Vierailija
11/28 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuslääkkeet vois turruttaa.

Vierailija
12/28 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surise vaan eteenpäin

Vierailija
13/28 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surisisitko jos kuolisin?

Mitä surisemista siinä on?

Vierailija
14/28 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi surinajutut auta.

Ap

Vierailija
15/28 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin asia mikä vie kaiken huomion siihen, työ tai harrastus. Ei ehdi surra kun keskittyy siihen.

Vierailija
16/28 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AIKA. 

Vierailija
17/28 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Älä takerru ja usko absoluuttisesti tuota, ettetkö voisi saada toivomaasi. Saatat saada sen jossakin toisessa muodossa, kun mitä nyt ajattelet. Päästä kuitenkin siitä irti ja hyväksy se, ettei se ole ajankohtainen juuri nyt ja jätä se mielellään kokonaan taaksesi. Älä siis edes ajattele asiaa, jos pystyt ohjaamaan huomiosi muualle

2. Täytä elämäsi mukavilla asioilla. Pienillä tai isoilla, sellaisilla jotka ilahduttavat sinua tässä hetkessä ja saavat elämäsi tuntumaan mielekkäältä. Ensin pieniä iloja, sitten suurempia, sitten jotakin merkitykselliseltä tuntuvaa, jne. Tajuat varmaan mitä takoitan. Vähän huumoria ja sen sellaista

Elämällä on tapana järjestää yllätyksiä ja sellaiset asiat, joita ei itse osaa ns. hoitaa loppuun, yleensä järjestyvät jotain muuta kautta myöhemmin. Saatat esim. törmätäkin yhtäkkiä johonkin postaukseen somessa, joka käsittelee asian puolestasi, tai saada ahaa-elämyksen. Mutta tämä yleensä vaatii sen, että lopetat sen "kuolemanpuristuksen" aiheen ympäriltä, lopetat sen pakottamisen, päästät irti, ja menet eteenpäin. Vastaus pulpahtaa esiin sitten joskus

Osa haaveista on myös sellaisia, että ne oikeasti toteutuvat vaikka 10v päästä. Yleensä silloin, kun olet sen juuri unohtanut. Elämä toimii tällä tavalla vammaisesti

Nyt siis mene eteenpäin ja nauti vaikka keväästä ja jäätelöstä, tai mistä sitten nautitkin

Vierailija
18/28 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ja toiveikas vastaus : ) On kyllä totta, että elämä jaksaa yllättää. Yllättäisipä mut positiivisesti tässä asiassa!!

Ap

Vierailija
19/28 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet usein ajattelevat, että kova työ auttaa suruun.

Olen esli-ikäinen nainen ja menetin äskettäin rakkaan ihmisen. Pakenin surua tekemällä työtä aamusta iltaan ja sitten sairastuin työuupumukseen. Yritän jaksaa päivä kerrallaan, mutta en oikein jaksa uskoa, että elämällä olisi enää mitään hyvää tarjottavaa. 

Vierailija
20/28 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee surutyötä. Ei se surun käsitteleminen auta yksinään, koska kyseessä on tunne. Mene vaikka joskus metsän keskelle yksin ja itke ja huuda ja kiroile. Anna itsesi surra.

Sitten palaat taas arkeen ja päätät jättää menetyksesi vatvomisen. Koita tajuta, että elämässä on asioita tai haaveita, joista joutuu luopumaan, mutta kannattaa keskittyä siihen mikä on saavutettavissa.