Oletteko saaneet psykoterapiaa (tms.) fyysisen sairauden aiheuttamaan masennukseen?
Olisi kiva kuulla kokemuksia, jos jotkut ovat saaneet psykoterapiaa tai muuta laadukasta psykologista apua, silloin kun masennus tai ahdistus johtuu fyysisestä sairaudesta?
Oma vaikutelmani on, että psykoterapiaa "tarjotaan" mielen sairauksiin, persoonallisuushäiriöihin, ihmissuhdevaikeuksiin, seksuaalisiin probleemiin, työuupumukseen yms. Mutta fyysisten sairauksien aiheuttamat mielenterveysongelmat, ja negatiiviset vaikutukset sosioekonomiseen elämänlaatuun tuntuvat jäävän katveeseen. Kun havainnoi, mihin esim. psykoterapiaa "markkinoidaan".
Oletteko jääneet fyysisten sairauksien kanssa puutteellisiksi psykologisesta avusta? Vai oletteko jonkin kanavan kautta saaneet hyvää psykologista apua?
Kommentit (11)
Kuinkakohan monta hypnoosi-hoitokertaa sinulla riitti tuohon vaikutukseen?
Olen itsekin ajatellut, että olisi hienoa kokeilla hypnoosia, jos sillä saisi hieman kevennettyä toimintakykyni rajoitteisuuden aiheuttamaa ahdistusta. Ja sosiaaliseen elämään vaikuttavaa kuormitusta. Minulla vain ei ole suurta taloudellista kapasiteettia käytettävissä...
Jos sairaus aiheuttaa kipua, niin kivunhallintaryhmästä on ehkä enemmän apua kuin terapiasta. Saa myös vertaisuuden kokemusta, kokemuksen ettei ole yksin uuden tilanteen edessä ja ymmärrystä.
Terapeutin olisi ymmärrettävä fyysisiä sairauksia jotta pystyisi vastaamaan tarpeisiisi. Pahimmillaan psykologinen apu kieltää koko fyysisen vaivasi olemassa olon, mikä ei todellakaan auta masennukseen ja ahdistukseen, ellei onnistu saamaan sinua sairastumaan psykoosiin jossa kiellät koko sairautesi olemassa olon.
Suosittelisin ehkä kuitenkin vertaisryhmien etsimistä. Hiljalleen koululääketiede on alkanut lähestymään potilasta taas, eikä enää norsunluutornista huudella mitä sattuu ohittaen kokonaan potilaan kokemukset, tosin pitkä tie on vielä kuljettavana siinä. Ehkä kokemusasiantuntijan tapaamiset antaisivat realistista toivoa sinulle?
Vierailija kirjoitti:
#naiset
#sekopäisyys
#miehet
#apua en hae!
#viinalla ja väkivaltaisella käytöksellä siirretään oma sekopäisyys muiden ongelmaksi
Masennukseen voi saada psykoterapiaa, oli sen taustasyyt missä tahansa. Psykologisesti on tärkeää, että pääsee suremaan menetettyjä unelmiaan, sopeutumaan ei-toivomaansa tilanteeseen ja löytämään uudesta arjestaan merkityksellisyyttä. Noita voi tehdä tietysti ilman terapiaa, mutta ei mikään helppo juttu. Ihan yhtä tärkeä syy saada apua kuin mikä muukin masennuksen taustalla oleva syy. Valitettavasti minulla ei ole faktaa, ollaanko tätä mieltä yleisesti palvelujärjestelmässämme.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan monta hypnoosi-hoitokertaa sinulla riitti tuohon vaikutukseen?
Olen itsekin ajatellut, että olisi hienoa kokeilla hypnoosia, jos sillä saisi hieman kevennettyä toimintakykyni rajoitteisuuden aiheuttamaa ahdistusta. Ja sosiaaliseen elämään vaikuttavaa kuormitusta. Minulla vain ei ole suurta taloudellista kapasiteettia käytettävissä...
Muistaakseni kertoja oli viisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#naiset
#sekopäisyys
#miehet
#apua en hae!
#viinalla ja väkivaltaisella käytöksellä siirretään oma sekopäisyys muiden ongelmaksi
Semmoinen raivoakka siellä 🤣
Tuollaista on kun on katkaissut kaikki välit ystäviin ja sukulaisuus eikä ole ketään jolle puhua.
Saatat saada. Fyysisen sairauden ei pitäisi masentaa. Jos se masentaa, olet psykiatrisesti sairas. Voit hakea siihen terapiaa.
Kiitos paljon vastauksista! Joo, ehkä etsin osaavaa esim. psykologia yksityiseltä puolelta mieluummin. Jos muutamatkin kerrat somaattisia sairauksia ymmärtäväisellä psykologilla, tai jopa sillä hypnoosia osaavalla, riittäisivät auttamaan vähän. Jos saisi lisää jotain työkaluja elämäänsä.
En oikein ymmärrä alapeukutuksen määrää. Ja ajatusta, että fyysisen sairauden ei pitäisi masentaa. Tai ehkä luin sen jotenkin, ettei saisi masentaa. Kyllä minulle aiheuttaa masennusta ja ahdistusta jokapäiväiset invalidisoivan tasoiset oireet, normaalin työ- ja toimintakyvyn menetys ja niiden aiheuttama elämän vaikeutuminen...
-ap
Olen, sain hypnoosia saatuani sairaskohtauksen julkisella paikalla ja senjälkeiseen pelkoon lähteä yksin kaupungille. Maksoin kyllä omalla rahalla.