Anopin mielestä olen huono äiti, koska
" huudatan" lasta nukkumaan mennessä. Anoppi 70-vee sattui olemaan meillä, kun laitoin poikaa nukkumaan päikkyjä. Lapsi oli kiukkuinen jo ennen sänkyyn menoa ja sängyssä maidon juotuaan alkoi karjumaan. Anopin mielestä " itkemään lohduttomasti" .
En sitten reagoinut tähän itkuun heti, niin anoppi otti ja haki lapsen toisesta kerroksesta pois sängystään. Katsoin vaan tapahtumia, enkä viitsinyt/tajunnut sanoa mitään kun olin niin ihmeissäni.
No tästä meni muutama päivä niin kuulin eräältä sukulaiselta, että anoppi oli hänelle kertonut episodin ja oli ollut kovasti huolissaan kun huudatamme lasta! Tekis kyllä mieli anopille jotain tästä kommentoida, mutta miten olla jämpti, kun en nyt tästä mitään suurta riitaa haluaisi. Mitäs tekisitte? Antaisitteko asian olla vai ottaisitteko esille? Tämä siis tapahtui noin viikko sitten ja mieskin oli kotona.
Kommentit (5)
Jätän omaan arvoonsa. Mä hoidan mun lasta niin kun parhaaks näen ja hoitakoot ne sitä niin kun haluavat. Kunhan ei toimita niin, että lapselle koituu mitään vahinkoa. Siis jos mummu haluaa laittaa lapselle villahousut toppapuvun alle näissä lämpötiloissa, niin ihan rauhassa.
Jos lapsi huutaa kiukkuitkua niin etenkin silloin on oltava läsnä. Läsnäoleminen osoittaa, että joku kuulee ja välittää, mutta rajansa silläkin kyllä on. Joskushan lapsi ei kertakaikkiaan osaa lopettaa kiukkuitkua ellei lasta pysäytä eli ts. tee jotain odottamatonta. Ja joskus on parasta vaan antaa kaiken kiukun tulla huutona ulos vaikka sen kuunteleminen onkin rasittavaa.
Huusi muutaman minuutin ja nukahti. Ei auttanut syli tai heijaamiset, rimpuili vain pois. Parhaiten nukuttaminen onnistui, kun antoi lapsen nukahtaa yksin hetken aikaa karjuen.
Vierailija:
Miksei voi lasta laittaa nätisti nukkumaan? Miksi jättää yksin huutamaan?
huutaa usein, ei aina, viitisen minuuttia ja nukahtaa. Jos sinne tuppaa väliin niin nukahtaminen vaan siirtyy, lapsi kun on ikänsä nukahtanut hyvin itsekseen. Ja tämä on nyt meidän tapa hoitaa asia, jos jokaiseen inahdukseen tai karjahdukseen on heti reagoimassa, niin eihän elämästä mitään tule. Ainakin tämä meidän lapsi suuttuu sekunnissa ja karjuu aikansa ja taas päinvastoin nauraa sydämensä kyllyydestä. Kaippa annan asian olla, anoppi murehtikoot jos kokee sen aiheelliseksi. En tiedä, kaihertaako joku muu asia hänen mieltään ja keksii " tikusta" asiaa josta valittaa vai kokeeko kuulostaako tilanne oikeesti huolestuttavalta ulkopuolisesta? ap
Miksei voi lasta laittaa nätisti nukkumaan? Miksi jättää yksin huutamaan?