Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiina-kauppa vihaajat, selittäkää tämä??

Vierailija
19.03.2025 |

Koitan nyt kysyä ihan asiallisesti.

Tarvitsin kotiimme tuotetta x. Löysin tuotteen "kiinalaisesta nettikaupasta" hintaan 7,40€. Ilmainen toimitus.

Jatkoin etsimistä ja vastaava tuote oli myynnissä Prismassa about 15-25€ hintaan. Toimituskulut tähän päälle. Tämä tuote valmistettu Kiinassa.

Koitin vielä etsiä vastaavaa tuotetta, joka olisi valmistettu ihan Suomessa. Ja olisi saatavilla Suomessa. Löysin vastaavan mutta hinnat huitelevat jo sadassa eurossa...

Haluaisin tietysti aina kannattaa suomalaista mutta miten kuvittelette, että siihen on mahdollisuutta?? 

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset vai "tarvitset"?

Kaikestahan voisi sanoa, että emme oikeasti tarvitse. Välttämätöntä on vain esim. vesi ja ruoka. Kaikki muu on turhaa.

Mutta tässä on kyse siis ovikellosta (ihan perus), jota me tarvitsemme kodissamme. Ei ole mikään "ylellisyys" tai "turhake" ainakaan mun mielestä.

Ovikellonhan nyt nikkaroi vaikka vanhasta radiosta. Sekalaisesta elektroniikkajätteestä löytyy tarvittavat komponentit.

Vierailija
82/123 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä selitettävää tuossa on?

Tuotettu halvalla, työntekijät huonoissa oloissa ja tuskin yhtään palkkaa.

No mistä kalliimmat kiina-krääsät sun mielestä tulee?

Länsimaisilla yhtiöillä on vastuut ja heitä valvotaan, etteivät riistä ihan älyttömästi köyhän maan kansalaisia. Kiinan osalta ongelma, että samasta maasta löytyy huippumoderneja tehtaita joita johdetaan sivistyneesti ja toisessa ääripäässä orjatyövoimaan rinnastettavia tuotantolaitoksia. Samoin raaka-aineiden suhteen on todella iso hajonta. Moni tuote täyttää erilaiset laatuvaatimukset ja osa on käyttäjälleen hengenvaarallisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset ovikellon, mutta olet vähävarainen. Vuokra-asunnon ovikellon hommaa vuokranantaja. Kuka ostaa itse ovikellon? Hän, joka asuu omistusasunnossa. Sinulla on varaa asua omistusasunnossa, mutta ei varaa ostaa ovikelloa kuin Temusta mahdollisimman halvalla..?

Hyvä huomio. Tuleekin mieleen onkohan ketjun avaaja trolli? 

Asun ihan itse maksetussa okt:ssa eli ns. mummonmökissä. Tämäkään ei varsinaisesti ole muiden asia; mutta tarvitsen ovikelloa.

Ei se aina ole niin, että omistusasunnossa asuvat ovat rikkaita. Ja vuokralla asuvat köyhiä! 

Minä kuitenkin olen pienituloinen mutta ihan yhtälailla tarvitsen/haluan joitakin tuotteita.

Tuntuu, että tässäkin menee joillain enemmän ihon alle se, että köyhätkin ovat ihmisiä. Kuin se että on ostettu halvalla...

Työssäkäyvä pienituloinen voi ihan yhtälailla haluta tai tarvita jotakin kun rikaskin!

Vierailija
84/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää ostaa kiinasta joku romu 7,40 hintaan ja se o täällä 15e niin turha sun on puhua kotimaisen kannattamisesta.

Ei sulla sellaiseen ole varaa.

Eli tämän mukaan pitäisi siis olla ilman ovikelloa?

Vierailija
85/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään temu- tilaaja ei ole kyennyt esittäämään samaa tuotetta Prismassa ja Temussa. 

Miksi te Temu- addektit aina valehtelette että "tilasitte saman tuotteen" x-kertaa halvemmalla?

Viimeksi tuli vastaan samanlainen lintukuvioinen (oli ehkä pöllö) lasten eväsrasia Rustassa kun oli Temussa. Huomasin kun etsin säilytysrasioita. 

Minä en koskaan ole väittänyt ostaneeni SAMAA tuotetta. Mutta ostaneeni yhtä hyvän/kelpaavan. Miksi maksaisin Prismaan liikaa samanTAPAISESTA kiinassa tuotetusta? Kun kiina-kaupasta saa VASTAAVAN HALVEMMALLA?

Vierailija
86/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset ovikellon, mutta olet vähävarainen. Vuokra-asunnon ovikellon hommaa vuokranantaja. Kuka ostaa itse ovikellon? Hän, joka asuu omistusasunnossa. Sinulla on varaa asua omistusasunnossa, mutta ei varaa ostaa ovikelloa kuin Temusta mahdollisimman halvalla..?

Hyvä huomio. Tuleekin mieleen onkohan ketjun avaaja trolli? 

Asun ihan itse maksetussa okt:ssa eli ns. mummonmökissä. Tämäkään ei varsinaisesti ole muiden asia; mutta tarvitsen ovikelloa.

Ei se aina ole niin, että omistusasunnossa asuvat ovat rikkaita. Ja vuokralla asuvat köyhiä! 

Minä kuitenkin olen pienituloinen mutta ihan yhtälailla tarvitsen/haluan joitakin tuotteita.

Tuntuu, että tässäkin menee joillain enemmän ihon alle se, että köyhätkin ovat ihmisiä. Kuin se että on ostettu halvalla...

Työssäkäyvä pienituloinen voi ihan yhtälailla haluta tai ta

Niin. Ja tilataan kiinakaupoista netistä, niin loppuu sitten muiltakin pienituloisilta työt? Kivijalkakaupat ovat jo nyt hätää kärsimässä kun kaikki tilataan jostain halpamaista. Ei löydy työtä senkään vertaa kaupan kassoille ja hyllyttäjille. Puhumattakaan eettisyydestä, mitä väliä jos siellä tehtaalla riistetään ja käytetään jopa lapsityövoiman, kunhan itse saadaan halvalla!

Vierailija
87/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Kannatettava ajatus mutta siinä on yksi iso ongelma. Käytettävissä oleva raha eli niin sanottu ostovoima. Moni varmasti haluaisi ostaa Suomesta suomalaista mutta kun käytettävissä olevalla rahalla pitäisi ostaa ne perustarpeet ensin ja sen jälkeen ei juuri jää käytettäväksi kalliiseen kotimaiseen.

Juuri näin! Jos tilillä on esim. 5 euroa, jolla tehdä perheelle ruoka viikonlopuksi, ei siinä paljon ole varaa miettiä "kotimaisuutta" :(  Silloin ostetaan sitä mitä saadaan tuolla rahalla ja tehdään siitä maittava ruoka lapsille.

Ja tosiaan ostovoima on heikentynyt viime vuosina tosi paljon! Minun palkkani samassa työssä ei ole noussut samaa tahtia kun hinnat ihan perus elintarvikkeissa on nousseet! Tähän päälle vielä nousseet autoilun kustannukset, esimerkiksi.

Tuskin tilaat safkaa Temusta.

Vierailija
88/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikestahan voisi sanoa, että emme oikeasti tarvitse. Välttämätöntä on vain esim. vesi ja ruoka. Kaikki muu on turhaa.

Mutta tässä on kyse siis ovikellosta (ihan perus), jota me tarvitsemme kodissamme. Ei ole mikään "ylellisyys" tai "turhake" ainakaan mun mielestä.

Ai ei? Kyllä on koputtamalla pärjätty- oho.

Vierailija
89/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää ostaa kiinasta joku romu 7,40 hintaan ja se o täällä 15e niin turha sun on puhua kotimaisen kannattamisesta.

Ei sulla sellaiseen ole varaa.

Eli tämän mukaan pitäisi siis olla ilman ovikelloa?

Aikas rohkeaa asioiden oikomista: jos en saa kiinakelloa, niin en sitten voi saada kelloa ollenkaa.

kiina vs. Ei

ollenkaan.

Mutkat suoriks!!

Käsityö/ soveltava/ tori/kirppis/ale?

itse sanoisin, että jos ei ole kuin vaihtoehtona se kiinalainen, niin sitten pärjäät ilman ja keksit itse sen jonkun muun vaihtoehdon.

Vierailija
90/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bokserit Suomessa 5-10 e kpl, Temulta 5 e/10 kpl boksereita, samoin sukat halpoja ja farkut. leveälahkeisia farkkuja ei edes saa mistään prismasta ja Temulta yli 25 e tilaus on aina postimaksuton, lisäksi tulee nykyään 2 viikossa ellei viikossa. 

Kaverini tilasi facebook-firman mainoksen kautta "suomalaisesta firmasta suomeksi" talvitakin, maksoi 90 e. Sitten myöhemmin löysi samanlaisen Temulta, 30 e. tilasi sen kun halusi hieman isomman, ja sama takkihan se oli!!! nämä suomalaiset feikki firmat facebookin mainosten tukemana ovat oikeasti kiinalaisia ja joku ottaa siitä vaan lisää välistä tekemällä hienot kotisivut. 

Vierailija
91/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään temu- tilaaja ei ole kyennyt esittäämään samaa tuotetta Prismassa ja Temussa. 

Miksi te Temu- addektit aina valehtelette että "tilasitte saman tuotteen" x-kertaa halvemmalla?

Viimeksi tuli vastaan samanlainen lintukuvioinen (oli ehkä pöllö) lasten eväsrasia Rustassa kun oli Temussa. Huomasin kun etsin säilytysrasioita. 

Minä en koskaan ole väittänyt ostaneeni SAMAA tuotetta. Mutta ostaneeni yhtä hyvän/kelpaavan. Miksi maksaisin Prismaan liikaa samanTAPAISESTA kiinassa tuotetusta? Kun kiina-kaupasta saa VASTAAVAN HALVEMMALLA?

Niin joo, kohta sulla eikä mulla ole töitä, kun nappaamme kaiken suoraan sieltä Kiinan postimyynnistä. Tai postiljoonilla kyllä on. Töitä.

meidän muiden ei tarvi sitten enää mitään ostamisia kauheesti.

Vierailija
92/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai temuttaja!

En tykkää. Krääsää.

Vierailija
93/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin. Ja tilataan kiinakaupoista netistä, niin loppuu sitten muiltakin pienituloisilta työt? Kivijalkakaupat ovat jo nyt hätää kärsimässä kun kaikki tilataan jostain halpamaista. Ei löydy työtä senkään vertaa kaupan kassoille ja hyllyttäjille. Puhumattakaan eettisyydestä, mitä väliä jos siellä tehtaalla riistetään ja käytetään jopa lapsityövoiman, kunhan itse saadaan halvalla!"

Ei kiinnosta teidän hikipaja- ja ikkunattomat kellarikauppatyöt. Sietää loppuakin jos sillä rahastetaan. Riittävä perustulo kaikille köyhille. Robottikassa on kivempi kuin joku harjoittelija, joka ei edes tajua mitä toinen sanoo ja on ylimielinen. Eettisyyttä voidaan kysellä sinne Kiinaan saakka ja Intiaan, ole hyvä. 

Vierailija
94/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinan valtio tukee tuon krääsän kauppaamista, joten se jo vääristää tilannetta. Toisekseen, maahantuoja on vastuussa, ettei tuotteet sisällä myrkkyjä, kuten Temun ja Sheinin roska sisältää. Ja jos vertaan suomalaiseen tuotteeseen, niin Suomessa orjatyö on kiellettyä, joten tottakai tuotteiden hinnat ovat moninkertaiset.

Vierailija
95/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin vielä etsiä vastaavaa tuotetta, joka olisi valmistettu ihan Suomessa. Ja olisi saatavilla Suomessa. Löysin vastaavan mutta hinnat huitelevat jo sadassa eurossa...

No, jos ap suostuu esimerkiksi omelemaan paitoja 5 senttiä per paita, niin alkaa täälläkin hinnat tippumaan.

Vierailija
96/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisten tilauksista on vaatteita ja asusteita. Kun kotimaiset ja EU:ssa toimivat firmat siirsivät tuotannon Aasiaan isompien voittojen toivossa, oli se ihan ok. Nyt kun yksittäinen kuluttaja haluaa sen saman "voiton", on tilaaminen suuri synti ja firmat penäävät mukamas turvallisuuden huomioimista..

Joku tässä yhtälössä ei täsmää.

Vierailija
97/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita ovenkolkutin, mitään ovikelloja tarvita.

Valmistetaanko Suomessa kohtuuhintaisia ovenkolkuttimia?

Vierailija
98/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä selitettävää tuossa on?

Tuotettu halvalla, työntekijät huonoissa oloissa ja tuskin yhtään palkkaa.

No mistä kalliimmat kiina-krääsät sun mielestä tulee?

Länsimaisilla yhtiöillä on vastuut ja heitä valvotaan, etteivät riistä ihan älyttömästi köyhän maan kansalaisia. Kiinan osalta ongelma, että samasta maasta löytyy huippumoderneja tehtaita joita johdetaan sivistyneesti ja toisessa ääripäässä orjatyövoimaan rinnastettavia tuotantolaitoksia. Samoin raaka-aineiden suhteen on todella iso hajonta. Moni tuote täyttää erilaiset laatuvaatimukset ja osa on käyttäjälleen hengenvaarallisia. 

Länsimaisilla yhtiöillä ei ole kauheasti vastuuta. Koska myyjä on joko töissä vaikka heikolla ololla tai työpaikka menee. Ei se sen eettisempää ole kuin muuallakaan. Jotain eroja tietysti on oikeuksissa. Orjatyö ei ole ok siellä tai täällä. En ole nähnyt tuotteista mitään todistuksia kaupassa, että olisi oikeasti parempi eettisempi (terveellisempi) alkuperä, osassa on tuurilla. Miten tämä huomioidaan.

Vierailija
99/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovikello taloon.comissa n. 25€, ja varmaan samalla hinnalla saa prismasta, K-raudasta yms. Mutta jos ei ole tuon vertaa rahaa, niin varmaan sun täytyy tilata se lentorahtina sieltä Kiinasta.

Jos katsot näitä tuotteita, ovat ihan yhtä lailla made in China. Miksi tilaisin esim. K-raudasta kalliilla kotiinkuljetuksella jotain about 30 eurolla? Kun vastaavia tuotteita saa alle 8€:lla tilaamalla kotiovelle. Minulla ei ole niin paljon rahaa/varaa, että voisin käyttää ovikelloon tyyliin 20 euroa!! On kuitenkin tärkeä asia meidän taloudessa. Mutta tämä kertoo juuri sen, miksi kaikilla ei vaan ole varaa tilata mitä vaan ja mistä vaan. Jotkut asiat ovat kuitenkin tärkeitä (esim. ovikello, lukot, avaimet jne) kaikille.

Kuinka monta ovikelloa sun täytyy ostaa? Oletetaan että ostat kotimaisesta liikkeestä ovikellon. Sillä on todennäköisesti kahden vuoden takuu ostohetkestä. Jos se hajoaa ennen tämän takuuajan päätyttyä, saat takuutuotteena uuden. Uskoisin kuitenkin että ovikellon käyttöikä olisi lähempänä 10 vuotta, jos ja kun se on laadukas. Vaikea kuvitella että kahdenkympin kertaostos olisi ylivoimainen.

Tilaa Temusta 8 euron kello, ja se ehkä hajoaa puolen vuoden sisään. Kuinka monta kertaa tilaat Temusta uuden kellon säästääksesi?

Puhumattakaan jo täällä mainituista asioista, kuten kotimaisen kaupan tukeminen, eettinen ja edes jossain määrin valvottu tuotanto, tuoteturvallisuus sekä järjettömien tilausmäärien aiheuttama päästövirta valmistuksesta rahtaukseen.

Ei kuulu sulle?

Vierailija
100/123 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa maksetaan vuokraa ja veroja se hyödyttää suomalaisia. Ja esim ilman lähetyskuluja? Joku ne maksaa Jane muutkin kulut. Ja se yleensä on luonto ja työntekijä. Niistä nevoitot revitään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme