Suolistosyöpäriskin pienentäminen
Viitsiikö joku kertoa jutun pääpointit? Kuitua pitää syödä ja liikkua?
Suolistosyövän ehkäisy erikoislääkäri neuvoo ruokavalion - Ilta-Sanomat
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuidun merkitys on suurin. Monipuolisesti kauraa, ruista, ohraa jne. Kuitu kuljettaa haitallisia aineita pois, kasviksilla ja hedelmillä ei ole aivan niin suuri merkitys. Ne tuovat suoja-aineita kyllä nekin.
Liikunnasta ei ollut tuossa mainintaa eikä se tietääkseni suolistosyöpiin erityisesti liity paitsi siten, että ylipaino lisää kaikkien syöpien riskiä.
Onko siis suuri riski sairastua suolistosyöpiin jollei käytä viljoja?
Eiköhän se ole, kuituja tarvitaan esim kuljettamaan suolistossa mätäneviä liharuuan tähteitä pois elimistöstä.
Kaikki syövästä sivusto kertoo suolistosyövälle altistavan ruokavalion sisältävän vain vähän kuitua, mutta paljon punaista lihaa ja lihajalosteita eli muun muassa makkaraa ja kinkkua.
Aina jaksatte niputtaa lihan ja makkarat samaan agendan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Leipä pois! Pahinta moskaa ihmisille!
Olet outo kun nimität leipää moskaksi. Moska on esim. joku nistipata, hessburger ja einekset ja yleensä kaikki teollisesti valmistetut elintarviketuotteet e-koodeineen ja säilöntäaineineen. Ne sisältävät huonoja rasvoja ja kaikenlaisia kemiallisesti valmistettuja pulvereita ja aromisekoituksia. Leipä jos sen vielä itse leipoo on arvokas elintarvike eikä sitäkään pidä syödä koko limppua yhdellä kertaa, pari kolme siivua päivässä riittää.
Myös liika sokeri oli mainittu riskitekijänä, jo 50 g päivässä säännöllisesti voi olla haitallista, eli jatkuvaa limsojen juontia ja karkkien napostelu kannattaa vähentää. Ruokavalioon ei silti kannata suhtautua liian ankarasti tai tiukkapipoisesti.
Epäterveellinen syöminen vaikuttaa suolistosyövän riskiin mutta ei missään tapauksessa samassa suhteessa kuin vaikkapa tupakointi vaikuttaa keuhkosyövän vaaraan. Vaikka ravitsemus olisi optimaalinen, suolistosyövän riski ei valitettavasti kokonaan poistu.
Suurimmalla osalla ikäisistäni (51) miehistä on selvä vatsakumpu, jossa rasva on siis sisäelimien ympärillä ja vatsa pullottaa enemmän tai vähemmän. Itse olen kokonaan säästynyt tuolta, koska sääntelen hiilarien määrän alle 100 g/vuorokausi. Hiilarit tulee minulla leivästä, ei pastasta tai riisistä. Sokerijuomat minulla täysin pannassa. Karkkia (suklaata) kerran pari viikossa yksi pieni patukka ja yksi pullla. Näin elänyt noin 15v.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla ikäisistäni (51) miehistä on selvä vatsakumpu, jossa rasva on siis sisäelimien ympärillä ja vatsa pullottaa enemmän tai vähemmän. Itse olen kokonaan säästynyt tuolta, koska sääntelen hiilarien määrän alle 100 g/vuorokausi. Hiilarit tulee minulla leivästä, ei pastasta tai riisistä. Sokerijuomat minulla täysin pannassa. Karkkia (suklaata) kerran pari viikossa yksi pieni patukka ja yksi pullla. Näin elänyt noin 15v.
Ja tästä huolimatta delaat ennemmin tai myöhemmin.
Tämä on totta. Minulle eivät ole valmisruoat ja säilykkeet maistuneet koskaan, ovat oudon makuisia. Tykkään tehdä ruokaa itse ja aina tuoreista aineista, hyvin harvoin jotain pakasteesta kuten herneitä tai jäätelötuotteita. Leivon myös itse paljon mutten mitään makeita kakkuja ja pullia.