Tulee paha olo työpaikkailmoituksia selatessa.. olenko ainoa?
Pitäisi hakea se neljä työpaikkaa joka kuussa, mutta oman alan töitä ei yksinkertaisesti edes ole sitä määrää avoinna. Melkein ylenannattaa kun katselee ilmoituksia paikkoihin, joihin koulutus ei ole vaatimuksena, mutta selitetään vaikka mitä asenteesta ja listataan adjektiiveja. Olethan kiireestä nauttiva, ja niin edelleen. Itse masentuneena tuntuu vain niin pahalta.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun alani töihin on ollut hakijoita noin 300 per paikka. Sitten vielä usein käynyt niin, että paikan saa joku sisäisesti talon sisältä. Ei motivoi.
Minuakin kiinnostaa mille alalle on helppo päästä, kun ei ole hakijoita?
Ei mihinkään. Työnantajilla on joku kapea kuva siitä mitä haluavat.
En tiedä joka seurakunnan tilannetta, mutta ainakaan kymmeniin seurakunnan täysi-ikäisten kausitöihin ei ole hakijatulvaa ollut koskaan.. toki fyysisesti raskasta ja palkka surkea. Mutta ois tyhjää parempi ja hyvät tekijät pääsee aina seuraavanakin kautena.
Palkataanko kirkkoon kuulumatonta? Siis käytännössä.
Itse olen työskennellyt useissa seurakunnissa ja hautausmaiden hoidossa uskontoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä. Sitä ei saa itseasiassa edes kysyä. En tiedä muista uskonnoista, mutta ainakaan siis evlut.
Pääsee ainakin sijaiseksi kun Einimarjatta nyrjäyttää kotinsa puutarhatöissä selkänsä.
Silti yli 10 000 hakee vuodessa työlupaa Suomesta ulkkarina
Vierailija kirjoitti:
Pääsee ainakin sijaiseksi kun Einimarjatta nyrjäyttää kotinsa puutarhatöissä selkänsä.
Itselle tarjottiin siivoustöistä sijaisen SIJAISTAMISTA. Eli käytännössä mahdollisuudet päästä oikeasti työvuoroon on 0%.
Vierailija kirjoitti:
Tulee huono olo.
Ehkäpä vastaisin rehellisesti, että en nauti kiireestä ollenkaan. Miksi siitä pitäis oikein nauttia? Ajatteleeko työnantaja, että kun tarjoaa ylimääräisenä työsuhde-etuna nautinnollista kiirettä, niin palkkaa ei niin paljon tarvitse maksaa?
Oman alani työpaikkailmoituksissa puolestaan rasittaa, että suurin osa tekstiä on sitä, kuinka firma kehuu omaa loistavuuttaan ja sitä kuinka hohdokkaasta tehtävästä on kysymys. Ihan samat tyhjät kehut kaikilla, varmaan jollain tekoälyn puppugeneraattorilla pyöräytetty. Eipä ainakaan yksikään ilmoitus erotu muista erityisesti edukseen.
Muakin ärsyttää nää identtiset lässytykset miten ihana paikka on kyseessä. Ja sitten vielä "nautithan kiireestä ja olet valmis ottamaan kaikki ohjat käsiisi ja tekemään ylitöitä" juuh... ja palkka ei ole parempi vaikka töitä ja vastuuta olisi luvassa kolmen ihmisen edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun alani töihin on ollut hakijoita noin 300 per paikka. Sitten vielä usein käynyt niin, että paikan saa joku sisäisesti talon sisältä. Ei motivoi.
En tiedä joka seurakunnan tilannetta, mutta ainakaan kymmeniin seurakunnan täysi-ikäisten kausitöihin ei ole hakijatulvaa ollut koskaan.. toki fyysisesti raskasta ja palkka surkea. Mutta ois tyhjää parempi ja hyvät tekijät pääsee aina seuraavanakin kautena.
Itse olen työskennellyt
Minkälaiset tunnit ja palkkaus kausityöntekijöillä yleensä on? Surkeat varmaan, mutta hautausmaan asiakkaat ei sentään enää ole yhtä rasittavia kuin kaupassa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaiset tunnit ja palkkaus kausityöntekijöillä yleensä on? Surkeat varmaan, mutta hautausmaan asiakkaat ei sentään enää ole yhtä rasittavia kuin kaupassa. 😂
https://evl.fi/kirkontyomarkkinalaitos/palvelussuhde/palkkaus/palkat-pa…
Vaativuusryhmät 201-301 eli noin 1800-2000€ + mahdollinen työkokemuslisä, riippuen seurakunnasta ja sen talouspolitiikasta. Yleisin taitaa aikuisilla 4-5kk työntekijöillä olla tuo 301.
Vierailija kirjoitti:
Tee yllsl avoin työhakemus ja CV ja lähetät sen sähköpostilla joka kuukausi neljään paikkaan. Ei kannata repiä hiuksia päästään täyttämällä niitä naurettavia kaavakkeita (samat asiat ensin CV:ssä ja sitten kaavakkeessa, mistä näille HR-ihmisille maksetaan?). Ei ne kuitenkaan kohda yhtään mihinkään.
Se nettilomakkeilla temppuilu johtuu puhtaasti siitä että niiden avulla on helpompi siivilöidä heti alkuvaiheessa pois iso osa hakijoista ilman että joutuu lukemaan yhtäkään hakemusta. Siellä on filtterit, joihin jää kaikki liian vanhat, vääränlaisen tutkinnon suorittaneet, työttömät ja ne, joiden nykyinen titteli ei ole jotakuinkin sama kuin mihin on hakemassa. 500 hakijasta HR käy läpi ehkä 20 hakemusta, haastattelee neljä ja valitsee yhden.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Ahdistaa ja masentaa. Ei mitään toivoakaan päästä enää töihin.
Työllisiä suomalaisia on yli 2,5 miljoonaa. Aina sen paikan joku saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa oli paikka auki. Vaatimukset oli tosi spesifit ja vähän jopa naurettavan korkeat. Hakijoita oli noin 500 joista 100 mätsäsi CV:n perusteella älyttömiin vaatimuksiin. 10 haastateltiin ja yksi valittiin. Ei käy kateeksi työnhakijoita.
Nykyään vaatimuslista mihin tahansa sihteerin hommaan on aivan jäätävän yksityiskohtainen. Ja aina pitäis olla pitkä työkokemus aivan täsmälleen samoista tehtävistä. Kai nää on osittain sitä että yritetään karsia hakijatulvaa ja vielä useammin sitä että paikkaan on jo tiedossa joku talon sisältä ja vaatimukset on sorvattu sen cv:n perusteella.
Itse en tulisi enää mitenkään valituksi siihen työhön, jota olen tehnyt jo vuosia.
Vaatimukset on tosiaan vedetty liian korkealle. Tämä on johtanut myös siihen, että osa hakijoista myös vähän huijaa ja liioittelee omaa osaamistaan. Yleensä parhaimmat huijarit on myös extroverttejä supliikkityyppejä, eikä näitä edes moinen hävetä. Osaavat loistaa haastatteluissa. Nykymoraali on, että tyhmiltä rahat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn saa yleensä se, joka on jo valmiiksi töissä, mielellään samassa talossa tai vähintään samanlaisissa tehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työn saa yleensä se, joka on jo valmiiksi töissä, mielellään samassa talossa tai vähintään samanlaisissa tehtävissä.
Näin se menee, piiri pieni pyörii kirjaimellisesti. A saa paikan B, B saa paikan C, C saa paikan A ja silleen
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan. Työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Ilmiannettu.
Itseäni alkaa v*******maan kun yrittää katsella työpaikkoja joita ei ole. Lisäksi tuntuu että muut pääsee nopeammin kuin minä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon saanut hiljattain aikuisena (43v) ADHD diagoosin ja nyt tajuan että olen kipuillut tässä työssä syystäkin (koko korona-ajan ja sen jälkeen) koska työ on mahdollisimman epäsopiva ADHD piirteiselle.
Mutta en uskalla edes yrittää vaihtaa mihinkään muualle, kun sentään on joku duuni mistä saa kohtuullisen korvauksen. Vielä kun olen kahden teinin YH, niin "vakaa duuni" on kyllä kiva juttu, vaikka se syökin sielun ja vie kohta varmaan mielenterveyden.
Tsemppiä kaikille!
Kiitos ja sulle myös paljon tsemppiä. Itsellä vähän samantyyppinen tilanne migreenin takia, en pysty tekemään fyysistä työtä ja ruuduntuijotustyökin 8h+ylityöt helvettiä. Lapsia ei ole onneksi mutta uudet lääkkeet maksaa aivan järjettömän paljon ja ei tässä nyt toimeentulotuellekaan voi heittäytyä, sitten mulla olisi kyllä ilmaiset lääkkeet mutta pahimmillaan loppuelämän syrjäytyminen työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän firmassa oli paikka auki. Vaatimukset oli tosi spesifit ja vähän jopa naurettavan korkeat. Hakijoita oli noin 500 joista 100 mätsäsi CV:n perusteella älyttömiin vaatimuksiin. 10 haastateltiin ja yksi valittiin. Ei käy kateeksi työnhakijoita.
Nykyään vaatimuslista mihin tahansa sihteerin hommaan on aivan jäätävän yksityiskohtainen. Ja aina pitäis olla pitkä työkokemus aivan täsmälleen samoista tehtävistä. Kai nää on osittain sitä että yritetään karsia hakijatulvaa ja vielä useammin sitä että paikkaan on jo tiedossa joku talon sisältä ja vaatimukset on sorvattu sen cv:n perusteella.
Itse en tulisi enää mitenkään valituksi siihen työhön, jota olen tehnyt jo vuosia.
Vaatimukset on tosia
Tämä älytön liioittelu johtaa siihen, että ihmiset rakentavat itsestään jonkun ihmeellisen multipersoonan ja lähtevät sillä roolilla uuteen työhön. Aivan hirveä näyttämise tarve ja ylisuorittaminen ja vuodessa burnout. Ikävää katsoa vierestä tätä.
No, ei tätä kauaa kestä.
Aivan piakkoin tekoälyt neuvottelee keskenään nämä työpaikat. Siinähän sitten niitä ylisanoja viljelevät.
Vierailija kirjoitti:
No, ei tätä kauaa kestä.
Aivan piakkoin tekoälyt neuvottelee keskenään nämä työpaikat. Siinähän sitten niitä ylisanoja viljelevät.
Olen ihmetellyt että kun osa työnantajista kertoo jo ihan avoimesti, että alkukarsinta tehdään tekoälyllä niin miksi hakija ei saisi sitten myös kirjoittaa sitä hakemusta tekoälyllä.
noi fraasit iilmoituksissa on hämääviä. olen hakenut paikkoja reipaasti joissa haetaan esim.iloista asiakaspalvelijaa.
olen introvertti mutten riitele enkä ole pahantuulinen. se että on semi normaali ja tekee työnsä on riittävä asia. oon päässytkin aina välil töihin. hakekaa vaan kaikea vähänkin sinne päin olevaa paikkaa. normaali riittää ei tarvi hymyillä ihan joka sekunti.
Ja näihin ei sitten ole muka muita hakijoita, anna mun nauraa.