Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle-vero on tosiaan aivan järkyttävän suuri

Vierailija
18.03.2025 |

Sain viime vuoden verotuspäätöksen. Ja Ylelle menee ihan järjetön summa rahaa! En edes omista tv:tä, eli en koskaan katso Yleä. En myöskään kuuntele radiota eikä koskaan ole tullut edes mieleen seurata Ylen nettijuttuja. Silti sinne menee vain vähän vähemmän kuin terveydenhuoltoon verona. Eikä mitään mahdollisuutta erota hommasta kuten kirkon kanssa.

Joten voisitteko hallitus vihdoin ihan kunnolla leikata sieltä Yleltä?

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veron saisi maksaa ainoastaan ne jotka mediaa haluaavat käyttää. 

Vierailija
42/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YLE vero maksimi 160e vuosi ja alle 15500e vuosi hankeesta ei maksua mene tuo on tosi pieni summa suomen parhaasta mediasta.

Sori nyt vaan, mutta 160 euroa/vuosi on helvetin paljon tuhlattua rahaa asiasta jota ei koskaan käytä! Tuon verran kun jokaisen veronmaksajan rahoja käytettäisiin vaikka siihen terveydenhuoltoon niin ongelmia sillä puolella ei enää olisi. Nyt ihmiset kuolevat hoidon puutteeseen.

Jos Yle on "paras media" niin silloin sillä ei olisi ongelmia saada ihmisiä maksamaan vapaaehtoisesti vaikka 1600e vuodessa!

Ja minusta se on suuri summa, kun sillä ei saa edes 4K ja HDR käyttöön vaikka nämä tekniikat ovat olleet telkoissa jo vaikka kuinka kauan. Yle on äärimmäisen kallis kun vertaa siihen mitä sillä rahalla saa. 

Vertaapa mihin tahansa streaming palveluun sisältöä. Uutiset, radiokanavat, tv-kanavat, live urheilulähetykset, yle areena. Kaikki ilman mainoksia, niin en usko, että maailmasta löydät kaupallista palvelua, joilla tuollaisen palvelupaketin saisit samaan hintaan vuodessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YLE vero maksimi 160e vuosi ja alle 15500e vuosi hankeesta ei maksua mene tuo on tosi pieni summa suomen parhaasta mediasta.

Sori nyt vaan, mutta 160 euroa/vuosi on helvetin paljon tuhlattua rahaa asiasta jota ei koskaan käytä! Tuon verran kun jokaisen veronmaksajan rahoja käytettäisiin vaikka siihen terveydenhuoltoon niin ongelmia sillä puolella ei enää olisi. Nyt ihmiset kuolevat hoidon puutteeseen.

Jos Yle on "paras media" niin silloin sillä ei olisi ongelmia saada ihmisiä maksamaan vapaaehtoisesti vaikka 1600e vuodessa!

Ja minusta se on suuri summa, kun sillä ei saa edes 4K ja HDR käyttöön vaikka nämä tekniikat ovat olleet telkoissa jo vaikka kuinka kauan. Yle on äärimmäisen kallis kun vertaa siihen mitä sillä rahalla saa. 

Mikäs maksullinen kaupallinen kanava lähettää Suomessa 4K ja HDT -lähetyksiä?

Vierailija
44/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enimmillään 160e/vuosi eli 13e/kk, ei ole kallis.

Vierailija
45/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just miehen kanssa katottiin fudista ja todettiin, että ihan mielellään maksaa tätä veroa. 

Itse seuraan tosi tiiviisti ulkomaista politiikkaa ja täytyy sanoa, että YLE on ainoa joka nopeasti ja luotettavasti nostaa tärkeitä asioita uutisiin. Muut uutislähteet välillä monta päivää myöhässä. 

YLE tekee tärkeää työtä uutisten ja tutkivan journalismin suhteen. Ihan mielelläni maksan tästä palvelusta, enkä ole maksullisten kanavien varassa. 

Vierailija
46/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just miehen kanssa katottiin fudista ja todettiin, että ihan mielellään maksaa tätä veroa. 

Itse seuraan tosi tiiviisti ulkomaista politiikkaa ja täytyy sanoa, että YLE on ainoa joka nopeasti ja luotettavasti nostaa tärkeitä asioita uutisiin. Muut uutislähteet välillä monta päivää myöhässä. 

YLE tekee tärkeää työtä uutisten ja tutkivan journalismin suhteen. Ihan mielelläni maksan tästä palvelusta, enkä ole maksullisten kanavien varassa. 

Kiva että tykkäät, mutta miksi myös hekin joutuvat maksamaan palvelusta jota eivät käytä? Haluaisitko sinä rahoittaa minun Netflix-tilausta? Tuskin, siksi onkin outoa että minun on maksettava muiden viihteestä. Yle on kallis siihen suhteutettuna mitä sillä saa. Sisältö kehnoa ja tekniikka vanhentunutta.

Vierailija
47/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs maksullinen kaupallinen kanava lähettää Suomessa 4K ja HDT -lähetyksiä?

Amazon Prime, Netflix, HBO Max.. onhan näitä. Sisältökin on parempaa. Olen pitkään odottanut milloin Yle ottaa samat tekniikat käyttöön mitkä muillakin on, mutta eipä niiden tarvitse kun saavat rahansa vaikka näyttäisivät pelkkää mustaa ruutua.

Amerikkalaista höttöä. 🙄 Mitä nuo kertovat esimerkiksi Lounais-Suomen asioista? Ne minua kiinnostavat, kun täällä asun. 

Koko Suomi ei onneksi ole vielä trumplandiaa, vaikka Helsinki onkin, katsokaa nyt vaikka tuota Ryydmanniakin.  

Vierailija
48/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enimmillään 160e/vuosi eli 13e/kk, ei ole kallis.

On se kallis, jos sitä ei käytä! Maksan tyhjästä 13 e/kk, mieluummin käyttäisin nuo rahat muuhun. Esim paikallisen kahvilayrittäjän tukemiseen, jonka ohi normaalisti vaan kävelen, koska kaikesta on just nyt tiukkaa. Mut ehei! Täydet YLE- maksut vaan. Ei väliä jos ei käytä, maksaa saa silti. Mikä järki?

Eri

Koska et aikanasi maksanut tv-lupaa ja -maksua. Loiseliöiden takia näin jouduttiin tekemään. Sorry. 

Vierailija
49/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että tykkäät, mutta miksi myös hekin joutuvat maksamaan palvelusta jota eivät käytä? Haluaisitko sinä rahoittaa minun Netflix-tilausta? Tuskin, siksi onkin outoa että minun on maksettava muiden viihteestä. Yle on kallis siihen suhteutettuna mitä sillä saa. Sisältö kehnoa ja tekniikka vanhentunutta.

En koe maksavani muiden viihteestä vaan yhteisestä tiedonvälityksen infrastruktuurista. Yle ja Netflix eivät ole sama asia: toinen on julkisen palvelun media, toinen kaupallinen suoratoistopalvelu. Ylellä on lakisääteinen velvollisuus tuottaa riippumatonta uutisointia, tutkivaa journalismia, viranomaistiedotusta ja sisältöjä, joita markkina ei välttämättä tuottaisi. Ohjelmien laadusta voi olla montaa mieltä, mutta julkisen palvelun median tarkoitus on paljon laajempi kuin pelkkä viihde.

Tuottaako Netflix sulle kriisitilanteessa viestintää tai varoituksia? Luotettavia uutisia Suomen tilanteesta juuri tänään? Ei tuota tänään, eikä ikinä tulevaisuudessakaan. 

Vierailija
50/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin riemusta kiljuen suomalaista yle-veroa, mutta toista on touhu täällä Saksassa. Joudumme maksamaan vajaat 19 euroa joka kuukausi ns rundfunkbeitrag maksua, jolla rahoitetaan saksalaiset yleisradioyhtiöt (ARD, ZDF ja Deutschlandradio). Maksusta ei saa  mitään alennusta, eikä siinä huomioda pätkääkään kotitalouden tuloja. Maksu on asuntokohtainen ja se on pakollinen, vaikka ei omistaisi telkkaria, radiota, tietokonetta tai älypuhelinta.

Tai no sellainen poikkeus on, että jos asunnossa asuu yksin joku vammainen, niin hänelle voidaan erikseen hakea alennusta maksuun, mutta edes vammainen ei pääse pois pakollisen maksun ikeestä. 

Itse maksan asuntoni osuuden pois puolivuosittain suoraveloituksena. 

Vierailija
51/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhille kaikki on kallista. Omalla kohdallani joku yle-vero ei tunnu yhtään missään.

Vierailija
52/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso enemmän tvttä

Koko rahan edestä

Vierailija
53/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienempihän ylevero täytenäkin on kuin mitä tv-lupa oli.

Tämä. Tosin nyt alkaa jo olla niin paljon sitä sukupolvea, jolle joku tv-lupa on ihan outo juttu. Välillä huvittaa, kuinka jengi kitisee yle verosta. Jokainen veronmaksaja maksaa aika paljon kaikesta sellaisestakin, jota ei itse käytä. Tai tajua käyttävänsä. 

Vierailija
54/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso enemmän tvttä

Koko rahan edestä

Siihen kuluu sähköä!

Vierailija
55/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kohtuuttoman kallis kuluerä.

Vierailija
56/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienempihän ylevero täytenäkin on kuin mitä tv-lupa oli.

Tämä. Tosin nyt alkaa jo olla niin paljon sitä sukupolvea, jolle joku tv-lupa on ihan outo juttu. Välillä huvittaa, kuinka jengi kitisee yle verosta. Jokainen veronmaksaja maksaa aika paljon kaikesta sellaisestakin, jota ei itse käytä. Tai tajua käyttävänsä. 

Sä et ole tainut koskaan maksaa veroja kun sua nämä ei huoleta.

Vierailija
57/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhille kaikki on kallista. Omalla kohdallani joku yle-vero ei tunnu yhtään missään.

Näin vihrevasemmistolainen ajattelee.

Vierailija
58/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa nyt jotakin, jos sinulle on valtava määrä rahaa 0-160€/vuodessa, kun monella se menee pelkästään yhteen ravintolailtaan. 

Itse olen Yle-veron iloinen maksaja, voisin maksaa enemmänkin, sillä ohjelmien ja kulttuurituotannon lisäksi arvostan luotettavaa tiedottamista katasrofi tai poikkeustilanteissa, kuten korona-aikana, isoissa onnettomuuksissa, säätiedotteissa, eikä vähäisempinä viimeaikoisia droonihavaintoja, jotka kuuluvat valtion tiedottamiseen, kun kaupalliset yhtiöt eivät sitä tee.

"Yle-veroa ei mene pienistä tuloista

Vuodesta 2025 alkaen henkilön yleisradiovero on 0–160 euroa vuodessa tuloista riippuen. Veroa maksetaan 2,5 prosenttia 15 150 euroa ylittävistä yhteenslasketuista puhtaista ansio- ja pääomatuloista. Vero on kuitenkin enintään 160 euroa/vuosi. Puhdas tulo saadaan, kun tulosta vähennetään tulonhankkimiskulut. 

Enimmäismäärä 160 euroa maksetaan, kun palkkatulot ovat vähintään 22 300 euroa vuodessa tai eläke- ja päivärahatulot noin 21 550 euroa vuodessa.

Jos 15 150 euron tuloraja ylittyy, Yle-veroa maksavat kaikki Suomessa asuvat yleisesti verovelvolliset henkilöt, jotka ovat täyttäneet vuoden loppuun mennessä 18 vuotta."

Vierailija
59/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleveron kun saisi pois, niin suomalaisten ostovoima nousisi hetkessä.

Paljonko se nousisi?  Yleveroa ei edes pienituloiset maksa ja ne jotka sen maksavat, niille se enimmillään tarkoittaa viikonlopun ruoka kassia ettei sillä nyt mitään ostovoimaa paranneta. 

Vierailija
60/87 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa nyt jotakin, jos sinulle on valtava määrä rahaa 0-160€/vuodessa, kun monella se menee pelkästään yhteen ravintolailtaan. 

Itse olen Yle-veron iloinen maksaja, voisin maksaa enemmänkin, sillä ohjelmien ja kulttuurituotannon lisäksi arvostan luotettavaa tiedottamista katasrofi tai poikkeustilanteissa, kuten korona-aikana, isoissa onnettomuuksissa, säätiedotteissa, eikä vähäisempinä viimeaikoisia droonihavaintoja, jotka kuuluvat valtion tiedottamiseen, kun kaupalliset yhtiöt eivät sitä tee.

"Yle-veroa ei mene pienistä tuloista

Vuodesta 2025 alkaen henkilön yleisradiovero on 0–160 euroa vuodessa tuloista riippuen. Veroa maksetaan 2,5 prosenttia 15 150 euroa ylittävistä yhteenslasketuista puhtaista ansio- ja pääomatuloista. Vero on kuitenkin enintään 160 euroa/vuosi. Puhdas tulo saadaan, kun tulosta vähennetään tulonhankkimiskulut. 

Enimmäismäärä 160 euroa maksetaan, kun palkkatulot ovat vähintään 22 300 euroa vuodessa tai eläke- ja päivärahatulot noin 21 550 euroa vuodessa.

Jos 15 150 euron tuloraja ylittyy, Yle-veroa maksavat kaikki Suomessa asuvat yleisesti verovelvolliset henkilöt, jotka ovat täyttäneet vuoden loppuun mennessä 18 vuotta."

Mun yle-vero on 26 euroa per vuosi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi