Kukakohan vastaa jos rakentaa tekoälyn avulla sovelluksen joka rikkoo kin jotain lakia?
Vaikket olisi itse tarkoittanut luoda mitään sellaista..
Kommentit (10)
Ketjua seurataan taaksepäin kunnes löytyy ensimmäinen luonnollinen henkilö syytettäväksi. Sovelluksen tekeminen tuskin sinällään mitään lakia rikkoo mutta sen julkaiseminen saattaakin jo ylittää rikoskynnyksen.
No, minä käytän sensuroimatonta tekoälyä, eli se ei hätkähdä vaikka sen avulla suunnittelisi vaikkapa terrori-iskua. Sen käyttöehdoissa kerrotaan, että käyttäjä on itse vastuussa luomastaan sisällöstä ja yritys tekee tarvittaessa yhteistyötä viranomaisten kanssa. Yritys toimii Yhdysvalloissa ja oletan että on ottanut asioista sen verran selvää, että uskovat käyttöehtojen suojaavan rikossyytteeltä. Terrorismista puheenollen, siihen ei Yhdysvalloissa suhtauduta kovin suopeasti, todennäköisesti tuomio on elinikäinen vankeus liittovaltion vankilassa. Yep, uskon kyllä että ohjelman kehittäjät ovat varmistaneet selustansa.
Kuka ottaa vastuun jos tehtaan valmistamalla aseella ampuu jonkun toisen kuoliaaksi? Vaikkei itse osaisi edes luoteja nikkaroida?
Kyllä ilman tekoälyäkin voi tehdä sovelluksen, joka rikkoo lakia tai jonkun tekijänoikeuksia tai patenttia.
On ihan helppoa keksiä asia, jota luulee omaksi keksinnökseen, mutta joku toinen on sen keksinyt.
Sinänsä tavallisen duunarin ei tarvitse olla huolissaan. Työnantaja kantaa mahdollisen riskin, kun duunari selviää potkuilla.
Se vastaa joka valjastaa käyttöön, tekoäly on vain apuri, esim. pankki vastaa omista roboteistaan ja siksi ne onkin niin tyhmiä, vaikka huutaisi asiakaspalvelijaa niin toistaa ettei ymmärrä.
Sinä itse. Vastaatko autosta, jota ajat ja joka ajaa puuhun? Vai vastaako autotehdas?
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse. Vastaatko autosta, jota ajat ja joka ajaa puuhun? Vai vastaako autotehdas?
Taitaa mennä vakuutusyhtiön piikkiin.
Sovelluksen julkaisijalla on vastuu huolehtia, että ei julkaise mitään laitonta.
No se tekoälyn käyttäjä tietenkin vastaa.