Miten kukaan voi tykätä vanhustyöstä?
Ihan hirveää työtä. Mitään ei saa tehtyä kunnolla, kun aina tulee keskeytyksiä. Useimmat vanhukset ovat käytöshäiriöisiä, ja hoitajat joutuvat kohtaamaan henkistä ja fyysistä väkivaltaa lähes päivittäin. Työ tuntuu näköalattomalta ja jopa täysin turhalta.
Millaisia ajatuksia teillä on alasta? Jos olet vanhustyössä, pidätkö työstäsi tai koetko siihen jopa kutsumusta?
Kommentit (57)
Kyllä se menettelee pakon edessä. Mutta saakelin tylsäähän se on. Jokainen vuoro saman toistoa alusta loppuun, joka päivä. Päihdehommat on mun mieleen.
Itse jouduin jättämään alan, koska oli jatkuvaa vuosia kestänyttä henkistä väkivaltaa ja sek.ahdistelua. Mikään ei koskaan muuttunut. Vanhat mummot oli järkyttävän ilkeitä ja vaativia. Vanhat miehet kähmivät väkisin ja puhuivat aivan kuvottavia. Lähes aina kuviteltiin, että seks...i kuuluu auttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se menettelee pakon edessä. Mutta saakelin tylsäähän se on. Jokainen vuoro saman toistoa alusta loppuun, joka päivä. Päihdehommat on mun mieleen.
Omasta mielestäni vanhustyö on lähinnä epäkiitollista ja turhauttavaa, ei välttämättä varsinaisesti tylsää.
- ap
Minusta vanhustyö on parasta. Olen valinnut työpaikan, jossa vanhuksia kohdellaan ihmismäisesti ja hoitajilla on hyvät työolot. Ei ole kiire ja kaiken ehtii tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Pidän työstä ,mutta vähän on töitä nyt, Kerta viikkoon. Ja ne jotka haluavat että menen heille ,eivät saa tahtoaan läpa vaan aina lähetetään uuteen paikkaan.Merkillistä.
Saman kokenut. Henkistä väkivaltaa toteutetaan joka taholta.
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin jättämään alan, koska oli jatkuvaa vuosia kestänyttä henkistä väkivaltaa ja sek.ahdistelua. Mikään ei koskaan muuttunut. Vanhat mummot oli järkyttävän ilkeitä ja vaativia. Vanhat miehet kähmivät väkisin ja puhuivat aivan kuvottavia. Lähes aina kuviteltiin, että seks...i kuuluu auttamiseen.
Itse olen kokenut ahdistelua onneksi suht vähän. Fyysistä ja henkistä väkivaltaa kyllä senkin edestä.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon hoidokeille napakasti takaisin, jos yrittävät hyppiä nenille. En ole heidän palvelijansa tai varsinkaan orja, jota voi kohdella miten tahansa. Jos tyylini ei miellytä,rouva/herra voi hoitaa ihan itse itsensä.
Siitä maksetaan rahaa, jolla ihminen elää.
Minulla on ehkä tuuria hoidettavien suhteen.Eräskin pappara oli ylikiitollinen kun paistoin hänelle silakkapihvejä ja tein aitoa muusia. SEhän on kiellettyä että me laitamme heille ruokaa, mutta aion tehdä sen toisenkin kerran. Itse ostin kalat .omilla rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Siitä maksetaan rahaa, jolla ihminen elää.
Ja tuo onkin minulle ainoa syy tehdä tuota työtä. Tällä hetkellä mikään muu ei motivoi.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ryhppään joka ilta...
Hoitoalalla ei pärjää, jos on lapanen. Pitää osata pitää puolensa. Ei ne asiakkaan mitään ylijumalia ole, joilta pitää sietää mitä tahansa.
Olen työssä kotihoidossa ja tykkään älyttömästi. Ei ikinä kahta samanlaista päivää. Vanhukset on 95% kiitollisia ja koen työn tosi merkitykselliseksi. Meillä ei ole mitään 5-10min käyntejä ja tällä on toki iso merkitys työssä viihtymiseen.
Teen nyt lähinnä keikkahommana opiskelujen ohessa, eihän se mitään herkkua ole. Saman toistoa. Aamulla vaipan vaihto sängyllä, pesut siinä, aamulääkkeet, syötät pari asukasta, jotain ohjattua toimintaa. Lounas ja mummot päivälevolle vaipanvaihtojen kautta. Sit kirjaukset ja työvuoro loppuu. Jos jotain positiivista hakee niin ne vielä suht järjissään olevat mummukat kertoo hyviä tarinoita ja päivät menee todella nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Hoitoalalla ei pärjää, jos on lapanen. Pitää osata pitää puolensa. Ei ne asiakkaan mitään ylijumalia ole, joilta pitää sietää mitä tahansa.
En todellakaan pidä asiakkaita ylijumalina. Hyvänen aika, kyse on käytöshäiriöisistä dementikoista.
- ap
Tein sitä 44 vuotta, päivääkään en vaihtaisi pois vaikka välillä olikin rankkaa.
Harvassa on ne työt, missä ei tule keskeytyksiä. Keskeytysten sietäminen ja multitaskaaminen taitaa olla nykypäivän työelämän kansalaistaito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon hoidokeille napakasti takaisin, jos yrittävät hyppiä nenille. En ole heidän palvelijansa tai varsinkaan orja, jota voi kohdella miten tahansa. Jos tyylini ei miellytä,rouva/herra voi hoitaa ihan itse itsensä.
Mieti myös että sairaus tekee heistä erilaisia.Itse yritän parhaalla tavalla kuunella ja kestää.Harvoin tosi ilkeitä on. Useimmat ihania.
Pidän työstä ,mutta vähän on töitä nyt, Kerta viikkoon. Ja ne jotka haluavat että menen heille ,eivät saa tahtoaan läpa vaan aina lähetetään uuteen paikkaan.Merkillistä.