Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ravinnosta ja ruokavaliosta ymmärtävää paikalla?

Vierailija
15.03.2025 |

Minun 36v ikäni olen syönyt ja elänyt lähinnä sokerilla. Donitseja, irtokarkkeja, jäätelöä, limsaa, suklaata yms. Olen korvannut sokeriherkuilla ruokia. Viime vuosina tämä on alkanut vaikuttaa terveyteeni luonnollisesti esim.väsymyksenä. ihme kyllä olen normaalipainoinen ja minulla on mm.näkyvät vatsalihakset (eli ei vatsarasvaa). Mutta olen silti päättänyt lopettaa sokerin syönnin kerralla. Lisäksi yritän syödä muutenkin vähähiilihydraattisesti. Nyt viikon olen noudattanut päivittäin tällaista ruokavaliota. Haluaisin saada kommentteja ja parannusehdotuksia jos niille näette tarvetta.

Aamupala: kahvi maidolla

Lounas: salaatti jossa proteiinina kalaa, kanaa, kananmunaa tai leipäjuustoa. Salaattikastikkeena oliiviöljyä ja lisänä pähkinöitä. Vesi.

Välipala: luonnonjugurtti, kaurahiutaleita, mansikoita ja banaani.

Päivällinen: Lämpimät kasvikset ja lisänä kalaa, kanaa, kananmunaa tai leipäjuustoa. Vesi.

Illalla jos nälkä niin hedelmä tai sokerittomia kuitumuroja.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalalle juoman lisäksi syötävää, vähän proteiinia ja vähän hiilihydraattia. Tosin ei ole pakko jos ei halua. Lounaalle jotain hiilihydraattia, esim. pala leipää tai salaatissa riisiä.

Ruokavalio vaikuttaa terveelliseltä muuten. Vaihtelulla monipuolisuutta. Jogurtin voi korvata pähkinöillä.

Vierailija
2/3 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin välttely ei ole mitenkään pakollista, kunhan syö niitä luonnonmukaisia sokereita eikä valkoista, refined sokeria

Ei ole mitään absoluuttisen oikeaa ruokavaliota. Sinun settisi kuulostaa tasapainoiselta, joskin melko vilja- ja lihapainotteiselta. Jos sinulla on varaa, vähennä lihaa ja lisää kasviksia. Esimerkiksi linssit ja pavut ovat hyvä lisä, joista omia suosikkejani ovat vihreät linssit ja kidneypavut. Näiden käyttö vaatii kuitenkin vähän opettelua, sillä linssejä pitää liottaa, kuten riisikin tulisi huuhdella, jne.

Mielestäni settisi on hyvä, eli älä ainakaan burnouttaa itseäsi ortoreksiaan. Tuosta pikkuisia askelia kohti entistä parempaa:

- luomua

- kalassa on elohopeaa, voitko korvata esim. Kalanmaksaöljyllä

- tehotuotettu liha riistaksi, tai liha pois kokonaan

- lisää raakoja vihanneksia eli elävää ruokaa. Nämä vaikuttavat vireyteesi ja sisältävät elektrolyyttejä sekä bakteereita, mitä kypsennetyt eivät. Tehostat siis immuniteettiasi ja parannat vireyttäsi. Juureksista lanttu, porkkana sopivat naposteltaviksi ja niitä voi maustaa öljyillä ja yrteillä. Opit näitä lisää ajan kanssa, kun kokeilet kaikkea ja etsit inspiraatiota

- ei hiilareita ja lihaa samalla ruualla

- syö aina maksimissaan 80% täyttöasteelle

- teollisuuslihan solumuisti ja lääkkeet. Et välttämättä halua syödä r aiskattua lehmää tai antibioottibroileria. Suosi ehdottomasti luomua ja mielellään luovu teollisuuseläinten lihasta kokonaan. Itse en syö myöskään kananmunaa samasta syystä

Muutama pointti jos siirryt kohti kasvispainotteisempaa:

- soija... on rehua, joka ei ole kovin hyvää ruokaa ihmiselle. Soijapapu on gmo-jalostettu ja myrkyllinen, yhtä huono kuin keltainen maissi. Et kuole soijaan, mutta ei se ole ravintona sen kummempi kuin vaikka se broileri. Jos haluat oikeasti hyvää niin luomu-legumet eli esim. Linssit ovat sitä. Kokeilemalla löydät omat suosikkisi. Kik-herne, herne, eri väriset pavut, linssit, ym.

- pähkinät: hyvä! Jostain syystä ei tule itse syötyä näitä paljon.

- öljyt: käytitkin jo vihreitä öljyjä keltaisten sijaan, hyvä. Siemenöljyistä voi varauksella käyttää seesamia, pellavaa, hamppua. Oliiviöljy, avocado ja macadamia turvallisia. Näitä saa lutrata

- suola: pöytäsuola ja tiedeukkojen viritelmät ovat käytännössä myrkyllisiä. Merisuola ja ruususuola ok, harmaa merisuola paras

- hedelmät: siirry luomuun. Huomaat eron maussa ja tyydyttävyydessä nopeasti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävän vähän ruokaa. Ellet ole luokkaa 40kg ja 145cm. Tuplaa siis ruokasi.