Saako opettaja nykyään kysyä, mitä oppilaan vanhemmat tekevät työkseen?
Muistan ala-asteella, kun vaihdoin 4. luokalla koulua, niin uuden luokan opettaja kysyi koko luokan kuullen, että mitä minun äiti ja isä tekee työkseen.
Ei varmaan nykyään sallittua?
Kommentit (336)
Palstalla on niin paljon työttömiä, että yrittävät tehdä tavallisesta kysymyksestä jotain vaarallista. Noloahan se olisi, kun mussukka laukoisi koulussa "Ei meidän mamma töissä ole. Se makaa joka päivä 7-23 vauvapalstalla".
Viimeviikolla opo oli kysynyt minun lapseltani, vanhempien ammattia.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on niin paljon työttömiä, että yrittävät tehdä tavallisesta kysymyksestä jotain vaarallista. Noloahan se olisi, kun mussukka laukoisi koulussa "Ei meidän mamma töissä ole. Se makaa joka päivä 7-23 vauvapalstalla".
Ja 23-7 Kaksplussalla.
Kaikkea typerää ei ole erikseen kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei. Eihän se kuulu opettajalle mitenkään.
T äiti ja ope
Itse asiassa kyllä. On täysin normaalia keskustella ammateista ja siinä yhteydessä puhua myös siitä, mitä lasten vanhemmat tekevät työkseen. Teetnkö sinä jotain rikollista, kun haluat salata ammattisi?
On normaalia keskustella ammateista, mutta ei udella vanhempien ammatteja.
Juurikin taas käytiin eri ammattinimikkeitä ruotsin tunnilla, mutta ei siellä vanhemmista mitään puhuttu. Miksi olisi?
Normaali keskustelu ei ole utelua. Sinulla on todella outo käsitys asioista, jos äidin tai isän ammatti on mielestäsi joku valtionsalaisuus, jota pitää varjella tarkemmin kuin lestadi
Mitä pahaa on siinä, että kysyy ammattia? Se nyt on kuitenkin "hieman" eri asia kuin se, että kysyisit vaikkapa oppilaan sairauksista.
Miksi pitäisi kysellä oppilaiden yksityisasioita?
Mitä jos oppilaat kysyvät opettajan vanhempien ammatteja?
Tai opettajan kotipaikkaa, ikää tai parisuhdestatusta? Ei kai opettajalla ole mitään salattavaa?
No todellakin oppilaat kyselevät kaikkea tuota ja paljon muutakin. Opettajat eivät tietenkään lähde samalle linjalle, eivätkä kysy ammatteja. Oikeasti, ei tarvitse olla huolissaan. Opella on helposti 200 oppilasta, ei voisi vähempää kiinnostaa niiden 400 vanhemman ammatit.
No ei sitä kannata kysyä. Siinä sitten tekee turhaan kaikenlaisia oletuksia lapsesta/lapsista jotka voi vaikuttaa opetukseen.
Meidän merhekin on tosi kirjava ammattien, töiden ja koulutusten suhteen. Isä on korkea-koulutettu, äiti tosi lyhyen koulutuksen turvin tehnyt pitkän työuran, kaksi vanhinta lasta käyneet lyhyet ammattikoulut ja toinen pitkäaikaistyötön, toinen asiantuntijatöissä, joihin ei koulutusta, nuorimmat sisarukset on korkeakoulutettuja, mutta toinen koulutustaan vastaamattomassa duunariammatissa. Sanoisin, että kaikilla meistä olisi äly riittänyt kouluttautua kuinka pitkäle tahansa, muut tekijät on määränneet mihin on ryhdytty, joten olisi ollut typerää, jos vaikkapa opo olisi suositellut jollekin meistä lyhyttä koulutusta sen perusteella, että äidillä sellainen on tai pitkää korkeakoulua, koska isä on sellaisen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T äiti ja ope
Itse asiassa kyllä. On täysin normaalia keskustella ammateista ja siinä yhteydessä puhua myös siitä, mitä lasten vanhemmat tekevät työkseen. Teetnkö sinä jotain rikollista, kun haluat salata ammattisi?
Juurikin taas käytiin eri ammattinimikkeitä ruotsin tunnilla, mutta ei siellä vanhemmista mitään puhuttu. Miksi olisi?
No vaikka siksi, että olisit opettanut lapsille niiden ammattinimikkeiden käytöä lausessa. "Min mamma jobbar som sjuksjöterska" jne. jne.
Tuohon ei todel
Mutta siihen voi käyttää mammaa eikä asiassa ole mitään ihmeellistä. Kaikilla meillä kuitenkin on mamma ja pappa tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja en raivostunut asiasta, mielestäni normaalia keskustelua. Tulevaisuuden ammateista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T äiti ja ope
Normaali keskustelu ei ole utelua. Sinulla on todella outo käsitys asioista, jos äidin tai isän ammatti on mielestäsi joku valtionsal
Ei ole mitään syytä kysyä sitä. Ja ihan yksityisasia sekin on.
Toivottavasti ei. Kun kävin peruskouluni kasarilla, opettaja tiesi ja käyttäytyi sen mukaisesti. Siihen aikaan lainaa piti hakea pankinjohtajalta hattu kourassa ja kappas kummaa, yhden luokkalaisen isä oli paikallisen pankin johtaja.
Yllättäen tämä luokkalainen sai aina stipendejä sun muita, vaikka oli yksi luokan pahimmista koulukiusaajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T äiti ja ope
Normaali keskustelu ei ole utelua. Sinulla on todella outo käsitys asioista, jos äidin tai isän ammatti on mielestäsi joku valtionsal
Kuka sanoi, että siinä on "jotain pahaa"?
Heitän vastakysymyksen: mitä pahaa on siinä, jos kysyy palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti kahden kesken, ja silloin, kun ylipäätään puhutaan ammatinvalinnasta. Eli ylipäätään jos yritetään päästä kiinni siihen, mikä voisi kiinnostaa, eri ammattien mainitseminen voi aloittaa jotain ajatusprosesseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T äiti ja ope
No vaikka siksi, että olisit opettanut lapsille niiden ammattinimikkeiden käytöä lausessa. "Min mamma jobbar som sjuksjöterska" jne.
Ei voi. Opettajalle ei todellakaan kuulu lapsen yksityisasiat.
Keskiluokan kuplassa eläjille tiedoksi: kaikilla ihmisillä ei ole ammattia.
Keskiluokan mielestä he varmaankin ovat sitten B-luokan kansalaisia.
Miksi pitäisi kysellä oppilaiden yksityisasioita?
Mitä jos oppilaat kysyvät opettajan vanhempien ammatteja?
Tai opettajan kotipaikkaa, ikää tai parisuhdestatusta? Ei kai opettajalla ole mitään salattavaa?
---
Vanhempien ammatit eivät ole mitään oppilaan yksityisasia. Aika monella ne saa selville ihan vain googlaamalla, jos kiinnostaa.
Sitten opettaja vastaa, mitä ne vanhemmat tekivät. Jos opettajan äiti on narkkari ja isä linnakundi, opettaja voi vaikka valehdella, että äiti työskentelee kemistinä ja isä on töissä vankeinhoitajana.
Kotipaikka on aika todennäköisesti sama kuin lapsilla, joten sen voi hyvin kertoa. Iässäkään ei normaalilla ihmisellä ole mitään hävettävää tai salattavaa. Parisuhdeasiatkaan tuskin ovat niin iso asia, etteikö voisi mainita, että ope on naimisissa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja en raivostunut asiasta, mielestäni normaalia keskustelua. Tulevaisuuden ammateista.
Se ei tapahdu koko luokan kuullen vaan siinä keskustelussa kun oppilas on siellä opolla yksin.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokan kuplassa eläjille tiedoksi: kaikilla ihmisillä ei ole ammattia.
Keskiluokan mielestä he varmaankin ovat sitten B-luokan kansalaisia.
No voi sitä sanoa, että mamma on sossuloinen. Sehän on nykyisin niin yleistä, ettei herätä minkäänlaista kummastusta.
isä on vankilassa ja äiti myy itseään sekö pitää koko luokalle kuuluttaa
Minusta se on normaalia keskustelua. En koe, että asiassa olisi mitään outoa, jos joku asiaa kysyy. Kysyyhän sitä aikuisetkin usein toisiltaan, mitä teet työksesi.