Kateus toisen parisuhteesta ystävyyden päättymisen syy - kokemuksia aiheesta?
Kysymys otsikossa. Pohdin siis omalla kohdallani, että ystävä olisi lopettanut ystävyytemme kateuden vuoksi. Ystäväni erosi avioliitosta omasta toiveestaan ja jäi lasten yksinhuoltajaksi. Ystävä yritti parisuhdeviritelmää erään epävakaan ja sitoutumiskyvyttömän miehen kanssa, olivat on-off-suhteessa vuosia. En käsitä, miksi ystävä oli tuollaisen miehen kanssa, olisi ansainnut paljon parempaa.
Ystäväni suhtautui alkuun hyvin mieheeni, mutta suhtautuminen ajan kuluessa muuttui. Ystävä näki ja kuuli puheistani, että mieheni on tasavertainen vanhempi ja tekee kotimme ja lastemme eteen ihan yhtä lailla kuin minäkin. Ystävä tuntui ärtyvän tästä, mitä enemmän aikaa kului. Jos joskus kerroin, että joku asia lapsiarjessa/työelämässä väsyttää, niin en kuulemma oikeasti ollut kovilla, koska perheessämme on kaksi vanhempaa enkä ole yksinhuoltaja. Kaikki minun murheeni olivat pienempiä kuin hänen, koska minulla on parisuhde, enkä ole yksin. Lopulta ystävä vain yhtäkkiä ilmoitti, ettei halua olla missään tekemisissä ja lakkasi vastaamasta viesteihini.
Voiko ystävän päätöksen syynä olla kateus siitä, että olen parisuhteessa ja mieheni on "osallistuva isä"? Minun on vaikea ymmärtää tällaista ajatusta, sillä parisuhteemme ja perhe-elämämme on ihan "tavallista" eli kyllä meilläkin välillä riidellään, ollaan väsyneitä jne. Eli ei ole mitenkään täydellistä.
Kommentit (7)
Yleensä parisuhdepellen syy. Ei niitä ystäviä ja perheitä hylätä jos ollaan parisuhteessa.
No ehkä ärsytti just se että valitit kuinka rankkaa sulla on, kun hänellä kuitenkin oli tuplasti rankempaa.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä ärsytti just se että valitit kuinka rankkaa sulla on, kun hänellä kuitenkin oli tuplasti rankempaa.
Miksi yyhoolla olisi tuplasti rankempaa? Yyhoolla voi olla helpompaa, jos osuu kohdalle helpot lapset ja asiat muutenkin sujuu. Ja parisuhteessa olevalla voi olla omat vaikeutensa, vaikka ne eivät parisuhteeseen liittyisikään.
Ei välttämättä kateus. Ehkä teillä vaan oli liian erilainen elämäntilanne. Mistä muista asioista te puhuitte, paitsi perhe asioista ja yleisestä jaksamisesta? Täytyy olla muitakin puheenaiheita jos elämäntilanne on noin erilainen.
Tai onko ystäväsi kenties kokenut jotain todella raskasta/traumaattista, mikä on muuttanut elämä arvoja? Tällaiselle ihmiselle monien arjen pienten valitusten kuuleminen ärsyttää kun on niin paljon isompiakin asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yyhoolla olisi tuplasti rankempaa? Yyhoolla voi olla helpompaa, jos osuu kohdalle helpot lapset ja asiat muutenkin sujuu. Ja parisuhteessa olevalla voi olla omat vaikeutensa, vaikka ne eivät parisuhteeseen liittyisikään.
Tämä. Ihan turha sanoa, ettei ydinperheellisellä olisi ongelmia. Itse tiedän esimerkiksi ydinperheen, jolla on raskas tilanne: taloudellisesti tiukkaa, perheessä ollut sairautta ja ei yhtään isovanhempaa apuna, kun ainoa isovanhempi on vakavasti sairas.
Paljon on myös lapsista kiinni. "Helppojen" lasten kanssa on ihan erilaista kuin esimerkiksi sairaan tai haastavan lapsen kanssa.
En ole koskaan törmännyt siihen, että kukaan avoimesti myöntäisi oman kateutensa olevan ystävyyssuhteet tms päättymisen syy. Kateus on tunne, josta ei vain puhuta ääneen. Syyksi sanotaan jotain ihan muuta (jos sanotaan).
Kyllä tuollaista tapahtuu. Suomalaiset ovat lopulta melko kateellista kansaa monesti. Moni on valmis maksamaan 50 euroa, ettei naapuri saa satasta.
kateus vie kalatkin vedestä kuten vanha kansa sanoo.
eipä sitä ystävyyttä voi jatkaa, jos toinen ei pääse kateudestaan yli.