Ihanaa! Psykoosilääkitys loppuu kevääseen mennessä ja sitten on haaveissa uusi vauva!
Kommentit (38)
että se psykoosi on ainutkertainen kokemus? Mistä se sitten tulee? Ja miksi se tulee ekalla kerralla, muttei toisella?
on useampi kuin yksi lapsi. Valitettavasti yhden kohdalla jouduin kokemaan psykoosin, missään nimessä kyse ei ollut siitä, ettenkö olisi jaksanut lasta hoitaa. Mutta teille, jotka ette ymmärrä, on varmaan turhaa selittää, että psykoosi voi tulla ilman päihde tms. ongelmia. Itselläni oli kaikki kunnossa, mutta sillä hetkellä kun vauva syntyi oli menossa monta asiaa liian päällekkäin ja lapsi valvoi yöt. Pääsasia on että itse tiedän, läheiseni ja lääkäri, että olen terve. Valitettavasti tämä on asia josta puhutaan aivan liian vähän, sillä ihmiset leimataan liian hepposin perustein. Ehkä siksi halusin avata tämän keskustelun. Päällepäin et voisi arvata olenko naapurisi, työkaverisi, lapsesi lasteni kavereita tms. Elän omaa elämääni perheeni kanssa ja valitettavasti olen joutunut kokemaan kovia, ja ne haavat ovat kyllä sisälläni. Mutta onneksi en jaksa välittää teidän pinnallisten ihmisten kommenteista. Sydäntä lämmittää ihmiset, jotka välittävät. Kuitenkin toivon ettei kukaan joutuisi kokemaan vastaavaa. Siitähuolimatta haluan kasvattaa perhettä, sillä heille olen antanut kaikkeni. Ja itse hoitanut. Ap.
luuletko todella saavasi yksiselitteisen vastauksen täältä? Keskity sinä vain niiden omien lastesi kasvattamiseen.
aiheesta ketju silmiin osuu? Miksi mystifioit aiheen noin oudosti? Kysymyksiä varten aloitus kai on kirjoitettukin ja vastaajissa tuntui olevan monia, jotka tuntuivat tietävän siitä.
Synnytyksenjälkeinen masennus kai uusii aika usein, miksi psykoosi on sitten eri asia? Vai eikö se ole samanlainen reaktio tai johdu hormoneista?
25
KUKA TAHANSA JA MILLOIN VAIN VOI SAIRASTUA!
Mikä siinä sitten on ratkaisevaa? Ja miksi täällä jotkut sanoivat, että ei voi sairastua uudelleen, kun kerran on sairastanut? Miten suuri riski sitten on, että se toistuu?
25
että sairastuu ja lopettaa elämisen? Jos saat syöpätuomion, jäätkö kotiin ja lopetat elämisen? ap.
onneksi. Masennusta vastaan tässä kuitenkin taistellaan ja parempia päiviä on enemmän kuin huonoja. Olen tosi onnellinen, että uskalsin toisen lapsen kuitenkin tehdä. Minustakaan ei kovin moni esim. työkavereista uskoisi, että minulla on tällaisia ongelmia.
1) asiallista valistusta 2) ennakkoluuloja 3) jotain muuta asiaan kuuluvaa, jotain sitä etäisesti sivuavaa vai ihan puutaheinää.
Olen itsekin sairastunut synnytyksen jälkeiseen psykoosiin ja jos me ikinä uskalletaan toista lasta yrittää, niin kaikki keinot aion käyttää, etten sairastuisi uudelleen... Ikävä juttu on vain se, että psykoosin syistä tiedetään niin vähän, ettei varmaa välttämiskeinoa ole... Lääkärini sanoi, että psykoosilääkitys heti synnytyksen jälkeen on estänyt joillakin naisilla psykoosin uusiutumisen (tai voi tietysti olla, ettei se olisi kuitenkaan uusiutunut, ei voi tietää). Hormonihoitokin saattaisi auttaa. Mutta voi olla, etten kuitenkaan uskalla uuteen yritykseen, vaikka nopeasti psykoosista toivuinkin. Oli se kuitenkin niin kamala kokemus.
voisi käyttää imetyksen aikana. Nyt kuitenkin tuntuisi hienolta ajatukselta elää ilman lääkitystä. Toki jos vähäänkään oireet viittaa pahempaan suuntaan, otan estolääkityksen käyttöön. Toivon kuitenkin ettei siihen olisi tarvetta. Mutta niin kamala kokemus oli itsellänikin, että tuntosarvet ojolla tässä kokoajan olen ollut. Nyt kuitenkin aikaa on kulunut jo lähes neljä vuotta, joten alan uskoa parempaan. Ja uskon selviytyväni. Anna sinäkin ajan kulua ja anna aikaa itsellesi päästä asian yli. Sitten ehkä sinäkin uskaltaudut jälleen elämään ilman pelkoa. Ainakin minä toivon sitä sinulle täydestä sydämestäni. Toivon ettei se uusiudu. Ap.
mättömissä suurta pelkoa ja ennakkoluuloja. Asiallinen valistus auttaa aina tuntemattoman pelkoon. Olisi kiva jos voisit kertoa meille lisää sairaudestasi. Oliko sinulla joitakin harhoja tai ääniä? Miten se psykoosi tuli tai alkoi? Olitko väkivaltainen? Olitko sairaalahoidossa vai avohoidossa? Minkälaista apua sait?
Miten te akat voitte olla noin kylmiä. Olisitte itse täydellisiä...
Jotkut ovat sentään huomanneet ongelmansa ja hankkineet siihen apua. Tähän tarinaan kommentoineista puolet tarvitsisivat ammattiauttajaa...
Vierailija:
Miten te akat voitte olla noin kylmiä. Olisitte itse täydellisiä...Jotkut ovat sentään huomanneet ongelmansa ja hankkineet siihen apua. Tähän tarinaan kommentoineista puolet tarvitsisivat ammattiauttajaa...
jos tämä keskustelu on referenssitasona.
Tiedonpuute ei ole hyväksyttävä syy moukkamaiseen käytökseen.
Ymmärtämättömyys, kokemattomuus, " tiedon puute" , huono kasvatus; huonoja selityksiä. Ne eivät millään tavoin oikeuta ketään asiattomuuksiin.
vaan ammatin kautta koettua totuutta.
Jos voimavarat eivät riitä niin en suosittelisi lisää lapsia. Niitä sitten hoitavat kaikki muut. Lapseen vaikuttaa paljon enemmän kuin uskotaankaan äidin sairaus. Yhteiskunnalla ei ole varoja hoitaa koko perhettä. Kun äitiä hoidetaan, lapsi kärsii ja tulevaisuudessa lapsikin tarvitsee yhteiskunnan apua selvitäkseen.
Tietenkään kaikille ei käy niin, mutta joskus toivoisi, että aikuiset miettisivät sitä, mihin tarpeeseen niitä lapsia tehdään.
Ja ap nimenomaan ei sairasta enää mitään. Ja heti aletaan tuomitsemaan. Noo, paha saa palkkansa, 9 sairastuu ehkä joskus itse samoin vaikken sitä kenellekkään toivokkaan mutta...