KEVÄÄN YHTEISHAKU 2025 - seuranta & jännitys
Tämän kevään yhteishaku korkeakouluihin aukesi eilen!
Minne itsekukin on hakemassa ja millä fiiliksillä? :)
Kommentit (6747)
Vierailija kirjoitti:
"Tosiasia nyt vaan on, että esim.teknillisellä alalla tarvitaan huomattavasti vähemmän pisteitä Lappeenrantaan, Ouluun ja Vaasaan kuin Aaltoon, Tampereelle ja Turkuun. Lääkikseen pääsee helpoimmin Ouluun ja K"
"Aaltoon vaikeinta päästä kolmelle eri alalle mitä muualla Suomessa samaten lääkis ja oikkis Hgissä"
Jälkimmäinen totta, mutta myös se on tosiasia, että Oulun yliopisto ja LUT, ja Vaasa(HY) on paremmassa ränkkäyksessä, kuin nuo mainitut Tre ja Turku. Tosiasia on se, että jälkimmäisiin on vaikeampi päästä, koska valitaan yliopisto mieltymyssyistä. Siitä huolimatta kaikki yliopistot ovat hyviä tasoltaan Suomessa. Naurettavia nämä Uusimaanarsistiset postaukset.
Nämä jutut meni vähän partaan.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla tuli viesti, että pääsin sisään enskana varasijalta 29 tieto- ja viestintätekniikan insinöörikoulutukseen (verkko-toteutus) Rovaniemen AMK !! Tuli kyllä shokkina, olin jo täysin lupunu toivosta
Onneksi olkoon!!
T.toinen siellä aloittava :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että Suomen rupusakki ei opiskele DI:ksi yhdessäkään yliopistossa. 😂😂
Myös diplomi-insinöörien joukossa on rupusakkia. Läheskään kaikki ei työllisty omalle alalleen . On näissäkin työtöntä porukkaa ja niitä, jotka kiertää opiskelemassa kolmannen ja neljännen maisterin siinä toivossa että työllistyisi.
Akateemisilla ajoilla on nyt työttömyyttä. On niitä jotka keskeyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varasijalla 47 amk, mutta alimmat hyväksytyt pisterajat yo todistuksella on 100 tällä hetkellä. Minulla on 99 pistettä. Jos se nyt tippuu 99, sitten tulee tasasijasääntö eikö niin? Tämä on 1. Hakutoive. Toivo elää vielä?
Välttämättä ei oppilaitoksen resurssit riitä ottamaan 46 ylimääräistä uutta opiskelijaa. Sehän tarkoittaisi yhtä kokonaista ylimääräistä ryhmää. Mitä siellä sanotaan -voi olla että arvotaan sisäänpääsijä mikäli ei jollain äidinkielen tai englannin arvosanalla saada eroa syntymään.
Pitkällä matikalla saadaan eroja
Otetaanko nykyisin enää uusia tulijoita keskeyttäneiden tilalle? Itse kun opiskelin sairaanhoitajaksi, meillä lopetti useampi jo ensimmäisenä syksynä, ja heidän tilalle otettiin uusia opiskelijoita.
Tää ketju on nyt täyttynyt jostain yhdentekevästä tilastojankutuksesta. Ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Otetaanko nykyisin enää uusia tulijoita keskeyttäneiden tilalle? Itse kun opiskelin sairaanhoitajaksi, meillä lopetti useampi jo ensimmäisenä syksynä, ja heidän tilalle otettiin uusia opiskelijoita.
Tuskin niitä kesken vuoden otetaan? Sairaanhoitajakoulutuksia alkaa useamman kerran vuodessa, olettaisin että aukot täytetään seuraavassa haussa. Nykyään on myös polkuopinnot ja lisäkoulutukset lähäritaustaisille ym, miksei keskitä paikkoja noille mieluummin kuin kokeilijoille, jotka lopettavat saman tien?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamulla tuli viesti, että pääsin sisään enskana varasijalta 29 tieto- ja viestintätekniikan insinöörikoulutukseen (verkko-toteutus) Rovaniemen AMK !! Tuli kyllä shokkina, olin jo täysin lupunu toivosta
Onneksi olkoon!!
Onnea! Voitte sitten syksyllä opintojen alkaessa miettiä, kukahan se toinen vauva-palstailija on? Vai sovitteko jonkun merkin? ;)
Sain paikan Xamkista varasijalta haluamaltani alalta (ensikertalaisena), mutta haluaisin mielummin lähemmäs kotipaikkakuntaani, niin ei tarvitsisi lähteä 400km päähän opiskelemaan vieraaseen sekä pieneen paikkakuntaan. Onkohan enää mitään mahdollisuuksia päästä sisään 27.varasijalta?
Vierailija kirjoitti:
Sain paikan Xamkista varasijalta haluamaltani alalta (ensikertalaisena), mutta haluaisin mielummin lähemmäs kotipaikkakuntaani, niin ei tarvitsisi lähteä 400km päähän opiskelemaan vieraaseen sekä pieneen paikkakuntaan. Onkohan enää mitään mahdollisuuksia päästä sisään 27.varasijalta?
Luulisin, että ei ole. Voin olla väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon!!
Onnea! Voitte sitten syksyllä opintojen alkaessa miettiä, kukahan se toinen vauva-palstailija on? Vai sovitteko jonkun merkin? ;)
Varmaan voi sitten jotain arvailla opiskelijan iästä, että kuka se vauvapalstan kohtalontoveri on? :D Tai voihan siellä olla useampikin keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin alasta, mutta tässä vaiheessa kesää taitaa olla jo aika mahdotonta että jonot liikkuisivat noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon!!
Varmaan voi sitten jotain arvailla opiskelijan iästä, että kuka se vauvapalstan kohtalontoveri on? :D Tai voihan siellä olla useampikin keski-ikäinen.
Parhaat kyttääjät täällä ovat tutkineet vipusen suodattimen avulla ketä sinne on valittu.
Olisiko jotenkin kauheaa, jos joku tunnistaisi? Töissäkin kyllä lounaalla kerroin, että seuraan tiuhaan tällaista palstaa kun jännitän, ja täällä saa infoa välillä. En tajua mitä pahaa tätä on seurata? Ellei sitten ole käyttäytynyt huonosti 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon!!
Parhaat kyttääjät täällä ovat tutkineet vipusen suodattimen avulla ketä sinne on valittu.
Totta!
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jotenkin kauheaa, jos joku tunnistaisi? Töissäkin kyllä lounaalla kerroin, että seuraan tiuhaan tällaista palstaa kun jännitän, ja täällä saa infoa välillä. En tajua mitä pahaa tätä on seurata? Ellei sitten ole käyttäytynyt huonosti 😁
Ei ole mitään pahaa! Kunhan ei ole kertonut mitään, mistä oman jälkikasvun, kumppanin tai kaverin voisi tunnistaa. Itsestään saa puhua mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon!!
Tai yllärinä se 19-vuotias palstailija, eikö niitäkin tässä ketjussa ollut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon!!
Kyllä täällä on ihan kaiken ikäisiä ja sukupuolisia. Tähän ketjuun eksyy googlen kautta ja joidenkin kommentointitason perusteella ikä on kaikkea muuta kuin keski-ikä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varasijalla 47 amk, mutta alimmat hyväksytyt pisterajat yo todistuksella on 100 tällä hetkellä. Minulla on 99 pistettä. Jos se nyt tippuu 99, sitten tulee tasasijasääntö eikö niin? Tämä on 1. Hakutoive. Toivo elää vielä?
Välttämättä ei oppilaitoksen resurssit riitä ottamaan 46 ylimääräistä uutta opiskelijaa. Sehän tarkoittaisi yhtä kokonaista ylimääräistä ryhmää. Mitä siellä sanotaan -voi olla että arvotaan sisäänpääsijä mikäli ei jollain äidinkielen tai englannin arvosanalla saada eroa syntymään.
Pitkällä matikalla saadaan eroja
Amkiin haetaan myös amiksen todistuksella. Näissä ei ole "pitkää matematiikkaa", joten se ei voi olla kriteerinä.