Onko jollakin uusiutunut rask.ajan ihottuma myöhemmissä raskauksissa?
Heippa odottajat!
Itse vasta kuumeilen kolmatta, mutta muutama asia mietityttää. Esikoisen odotus sujui liitoskipuja ja raskausajan diabetesta lukuunottamatta hyvin. Toisessa raskaudessa olin elämäni kunnossa fyysisesti, poljin parinkymmenen kilsan pyörälenkkejä vielä pari päivää ennen synnytystä. Toista raskautta varjosti kuitenkin vaikea raskausihottuma, joka tuli n. rv 26 ja kesti kuusi viikkoa. Se oli kammottavaa aikaa, kun 24/7 kutisi iho ja olisi tehnyt vain mieli raapia hullun lailla. Toki oli helpottavaa tietää, että kyse ei ollut mistään vaarallisesta, vaan ihottuma häviäisi viimeistään lapsen synnyttyä. Lääkäri sanoi, että oli onni, että ihottuma ei tullut jo alkuraskaudesta!! Kortisonista ja allergialääkkeestä oli vain minimaalinen apu. Raskausajan diabetes vaati toisessa raskaudessa insuliinihoitoa, kun ruokavalio ja liikunta eivät yksistään riittäneet pitämään sokeritasapainoa kunnossa. Nyt siis kuumeillaan kolmatta, mutta pelottaa erityisesti tuo ihottuman uusiutumismahdollisuus. Olen jo henkisesti varautunut siihen, että insuliinihoito olisi taas edessä ja se ei siis olisi ongelma. Onko siis jollakin uusiutunut raskausajan ihottuma ja vaiva mennyt saman kaavan mukaan kuin aiemmassa odotuksessa? Kovasti kiinnostaisi tietää. Mulla on molemmat muksut poikia. Lääkäri sanoi, että tyttövauvaa odottaessa ihottumaa tulee harvemmin, mutta eipä tuota sukupuolta voi etukäteen valita. :)
Tällaisissa mietteissä ja tunnelmissa vauvakuumeileva Hibiskus
Kommentit (5)
Itse en varsinaisesti osaa vastata tuohon ihottuman uusiutumiseen seuraavan raskauden aikana kun minulle tämä tuli nyt ensimmäistä kertaa... Kolmas raskaus nyt siis menossa ja aikaisemmissa raskauksissa ei tällaista ole ollut, vaikka atooppinen iho luonnostaan onkin. Pari viikkoa sitten kuitenkin alkoi ihon hillitön kutina ja viime viikolla sain runsaasti punaista näppylämäistä ihottumaa ympäri kehoa. Hulluksi meinasin tulla sen kutinan kanssa. Joka paikkaan kutitti, pisteli ja poltti ja puuvillavaatteidenkin pitäminen tuntui epämukavalta. Nyt on muutama parempi päivä jo takana ja todella toivon, että alkaa pian hellittämään. Runsaan rasvauksen jälkeen on ihottuma ainakin vähän hellittänyt. Kävin lääkärissä ja lääkäri epäili jonkin pesuaineen aiheuttamaksi ärsykeihottumaksi, vaikka pesuaineet on samoja joita on aikaisemminkin käytetty ja sitten mainitsi johtuvan nimenomaan raskaudesta...Sanoi, että kun on atooppinen iho jo ennestään niin se voi pahentua raskauden johdosta, inhottavaa!!!
Mulla oli eka raskaudessa tosi kutisevaa ihottumaa ja epäiltiin hepatoosia silloin. Osa maksa-arvoista nousi, muttei vissiin ne jotka yleensä siinä tapauksessa. Kutina kesti muutamia viikkoja muistaakseni. Vauva oli poika. Toisessa raskaudessa ei todella uusinut, maksakokeitakin otettiin säännöllisesti 30rv:n jälkeen niissä ei ollut kerrassaan mitään nousua. Tyttö tuli. Nyt odotan kolmatta rv 22:lla ja sukupuolesta ei ole tietoa. MItään ihottumia ei ainakaan vielä ole ilmaantunut, maksakokeita taas parin kuukauden päästä sitten aletaan testata.
Taalla yksi pilkullinen odottaja. En tieda kauheasti tuosta uusiutumisesta, tama raskausihottuma puhkesi minulle nyt kolmatta odottaessa, ennen ei ole ollut tallaista. Maha on punaisten pilkkujen ja laiskien peitossa, tosi kipea ja kutiseva on. Piti vaan sanoa se, etta mina odotin kokoajan etta koska se raskausdiabetes iskee, kun kahdessa ed. raskaudessa se tuli ja ne raskaudet meni samaa rataa, yllattaen nyt sita ei ole tullut, ei ole paino noussut 27kg ja ei ollut edes pahoinvointia, tosin nyt tuli tama ihottuma (aina jotain ;). Etta ei sita voi tietaa etukateen miten raskaus menee, vaikka edelliset raskaudet olisivat menneet suunnilleen samaa rataa :) Toivottavasti se ihottuma ei uusiudu sinulla, ei tata toivo kenellekkaan :/
T:Moonagirl rv34
Odotan nyt neljättä lastamme. Aiemmissa kolmessa raskaudessa minulla on ollut ihottumaa. Ei kovin laajalla alueella, mutta sitäkin kivuliaampana.
Ihottuma on aina alkanut vasemman käden sormista ja levinnyt sitten pikku hiljaa koko käteen. Ja kadonnut heti synnytyksen jälkeen. Ja aina samalla kaavalla. Vaikka ihottuma-alue ei ole ollut kovin laaja, niin käsi on ollut aivan "vereslihalla" ja rakkuloilla.
Nyt neljäs raskaus viikolla 15+1, mutta vielä ei ole ihottumaa ilmaantunut. Yleensä se on tullut heti raskautumisen jälkeen. Muuten en ole mitenkään atoopikko/allerginen ihminen, mutta jokin raskaudessa tuon ihottuman on saanut aikaan. Saas nähdä kuinka tämän raskauden kohdalla käy.
En tokikaan toivo kenellekään tuota kiusallista ihottumaa ja olisikin ihanaa saada lukea viestejä, että vaiva ei ole uusiutunut myöhemmin. Tiedän kyllä rask. ihottuman olevan harvinainen. Minullekin ihotautilääkäri sanoi, että pari tapausta on heidän sairaalassaan vuoden aikana. Muistan kuitenkin -06 toista lasta odottaessani vaihtaneeni tällä palstalla tuntemuksia parin odottajan kanssa, joilla oli sama vaiva. Siksipä innostuin laittamaan kysymystä tänne. No, ei vielä ole toivo menetetty. Halusin vain nostaa tätä, jotta kysymys ei ihan katoa toiselle sivulle...
Vastauksia vartova Hibiskus