Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaverin ocd

Vierailija
11.03.2025 |

Mulla on kaveri, jolla on ocd. Helvetin rasittavaa. Tarkistelee millon mitäkin, eikä esim. kävelylenkki edisty tän takia, kun pitää palata tarkistaan joku juttu. Oon kuunnellut, ymmärtänyt tai yrittänyt ymmärtää, mutta vaikeaa se on. En enää jaksaisi. Olen ruvennut kieltäytymään lenkkipyynnöistä, enkä aina vastaa ahdistusviesteihin. Kun hänellä on pahin vaihe, viestit ovat jankuttavia tyyliin, tapahtuuko jotain pahaa, kun en ilmoittanut siitä roskasta minnekään. Hänellä on terapia ym. jutut, mutta käyttää silti muakin terapeuttina. Oon varmaan huono kaveri, mutta ihan oikeasti hän käy raskaaksi tarkisteluineen ja kysymyksineen, tekikö väärin, kun ei sitä tai tätä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaappa vaan onko se rasittavaa sille kaverille itselleen. Mutta joo vaikea homma läheisille myös.

Vierailija
2/19 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sanonut kaverille, että koet rasittavana hänen viestinsä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sanonut kaverille, että koet rasittavana hänen viestinsä?

En, koska saa kilarit ja uhriutuu herkästi. Pahinta on, että kiittelee, kun olen pysynyt kaverina. Moni muu ottanut etäisyyttä. Itsekin tekisi mieli pitää taukoa.

Vierailija
4/19 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oikeasti vaivaa. Mitä neuvoisitte tekemään?

Vierailija
5/19 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin, eikö terapeutti ole ottanut altistusharjoituksia puheeksi. Se on ainoa toimiva auttamiskeino. Pakko-oireiden vahvistaminen ja validoiminen vain pahentaa ongelmaa, joten voit vedota siihen ja sanoa, ettet voi enää suostua tapaamisiin. Onko kyseessä muuten edes oikea terapeutti vaiko vain joku sairaanhoitaja, jonka luona kaverisi käy juttelemassa?

Vierailija
6/19 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin, eikö terapeutti ole ottanut altistusharjoituksia puheeksi. Se on ainoa toimiva auttamiskeino. Pakko-oireiden vahvistaminen ja validoiminen vain pahentaa ongelmaa, joten voit vedota siihen ja sanoa, ettet voi enää suostua tapaamisiin. Onko kyseessä muuten edes oikea terapeutti vaiko vain joku sairaanhoitaja, jonka luona kaverisi käy juttelemassa?

Olen kieltäytynyt vahvistamasta pakko-oireita, kun on pommittanut viesteillä. Välillä on ollut parempikuntoinen ja olen lähtenyt tapaamaan häntä vain huomatakseni, että pakko-oireet ovat edelleen vahvasti päällä. Kun sitten totean, että en varmistele hänelle mitään, suuttuu.

Olenkin miettinyt, että otan etäisyyttä. Minulla on tunne, että yrittää hallita minua näillä pakko-oireillaan.

Vierailija
7/19 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohita nuo kaverin hermoillut. Jos hänen pitää palata  takaisin tarkistaa jotain niin jatkat matkaa. Ne ihme jankutuksen voi ohittaa sanomalla en tiedä. Mitenkään tuollaista ei pidä ruokkia menemällä mukaan ja ottamalla kantaa. Ne voi ohittaa. 

Vierailija
8/19 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas sama aloitus kaveristasi?

Vierailija
9/19 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ocd. Minä välillä mietin, että kuormittaako mun oireet liikaa ystäviä. En kuormita heitä tekstareilla, mutta tiedostan, että esim jos lähdemme yhdessä pitemmälle reissuun niin mun jotkut " tavat" voi olla rasittavia. Luulen kuitenkin, että suurin osa ei edes tiedä sairauttani.

Itse kuitenkin haluaisin tietää, jos joku kuormittaisi minusta liikaa. Vaikka varmasti pahalta tuntuisikin. Tää sairaus on varmasti läheisille rankka, mutta varmasti kantajalleen minta kertaa pahempi. Tämän aiheuttama ahdistus ei ole mitään verrattuna siihen, että ahdistuisin normaalista asiasta.  

Vierailija
10/19 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ocd. Minä välillä mietin, että kuormittaako mun oireet liikaa ystäviä. En kuormita heitä tekstareilla, mutta tiedostan, että esim jos lähdemme yhdessä pitemmälle reissuun niin mun jotkut " tavat" voi olla rasittavia. Luulen kuitenkin, että suurin osa ei edes tiedä sairauttani.

Itse kuitenkin haluaisin tietää, jos joku kuormittaisi minusta liikaa. Vaikka varmasti pahalta tuntuisikin. Tää sairaus on varmasti läheisille rankka, mutta varmasti kantajalleen minta kertaa pahempi. Tämän aiheuttama ahdistus ei ole mitään verrattuna siihen, että ahdistuisin normaalista asiasta.  

Kaverini nimenomaan rasittaa minua silloin, kun on hyvin ahdistunut. Näin hän toimii, vaikka olisi ollut terapiassa samana päivänä. Kun sanon, että en ota kantaa, enkä lähde tähän, saa vain kierroksia. Ainoa keino on olla vastaamatta viesteihin tai olla tapaamatta. Mutta aina en tiedä, missä kunnossa on. On saattanut laittaa viestejä, että ei ole tarkistellut yhtään ja pyytää tapaamaan. No, tapaamme, ja tarkistelu alkaa kuitenkin. 

Vierailija
11/19 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota etäisyyttä. Voit sanoa hänelle, että hänen pakko-oireensa ovat sillä tasolla, että ne kuormittavat sinua. Sano, että pidetään tauko. Toivota hänelle paranemista ja että ottaa yhteyttä, kun on paremmassa kunnossa.

Vierailija
12/19 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota etäisyyttä. Voit sanoa hänelle, että hänen pakko-oireensa ovat sillä tasolla, että ne kuormittavat sinua. Sano, että pidetään tauko. Toivota hänelle paranemista ja että ottaa yhteyttä, kun on paremmassa kunnossa.

Näin voisin tehdä. Kiitos vastauksesta 

Vierailija
13/19 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OCD on sairaus. Kaverisi varmaan yrittää parhaansa mutta ei kykene parempaan. 

Vierailija
14/19 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kysymys, mitä siellä terapiassa tapahtuu, jos oireilu ei kuitenkaan helpota yhtään.

Vierailija
15/19 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooppelin erikoismalli tehoversio OCD

Vierailija
16/19 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herää kysymys, mitä siellä terapiassa tapahtuu, jos oireilu ei kuitenkaan helpota yhtään.

Sitä olen miettinyt, mutta en uskalla kysyä. Kaveri suuttuisi ja uhriutuisi. Todennäköisesti syyttäisi minua ymmärtämättömyydestä.

Vierailija
17/19 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan enää ottaisi yhteyttä sen jälkeen, jos on tullut jo hylätyksi ihmissuhteessa? Kyllä on vaikeita oireita monilla, mutta jos lähipiiri ei kestä, niin ei ehkä sitten eivät välitä tarpeeksi.

Vierailija
18/19 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Altistukset ovat hyvä, mutta ei kaikille riittävä keino. Osa tarvitsee ahdistuksen syvällisempaa käsittelyä esim psykodynaamisessa terapiassa.

Vierailija
19/19 |
14.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä voi ohjata ammatti-auttajan pariin. Nykyään löytyy koulutettuja ammattilaisia, jotka pystyvät auttamaan tällaisessa tapauksessa. Esimerkiksi www.ocd-terapia.fi osoitteesta löytyy lisätietoa.