Työtä on, kyse on työn hinnasta!
Minä yrittäjänä en ole ilmoittanut 6 vuoteen työkkäriin yhtään työpaikkaa. Olen palkannut 3 ihmistä 2 vuoden aikana. Työkkäristä ei saa kuin tuurilla hyvää työntekijää, aiempaa kokemusta on. Arvostan yli kaiken aktiivista työntekijää, jolla on realistinen näkemys työstä ja palkasta.
Minulle työntekijä on samanlainen tuotannontekijä kuin pizzauuni tai tiskikone. Tärkein asia on joustavuus, työajoista voin joustaa ja monesta muustakin asiasta. Nyt on kuitenkin kansalaisilla vähän rahaa, eli rahasta en voi tinkiä, jokainen kassaan kilahtava euro on todella tärkeä.
Kommentit (29)
"Tärkein asia on joustavuus, työajoista voin joustaa ja monesta muustakin asiasta. Nyt on kuitenkin kansalaisilla vähän rahaa, eli rahasta en voi tinkiä, jokainen kassaan kilahtava euro on todella tärkeä."
Varmaan ymmärrät myös, että jokainen palkkaeuro on työntekijällesi tärkeä ja jossain vaiheessa, kun siitä tinkii, tulee raja vastaan työntekijälläkin. Työntekijäsi ei enää tule maksamallasi palkalla toimeen ja sinnittelee mieluummin vaikka tukien varassa ja yrittää sen lisäksi saada vaikka pimeitä keikkahommia.
Näin työntekijä laskee palkan. Ensin katsotaan mitä asuminen maksaa, sitten vakuutukset ja sähkö. sitten mitä maksaa ruoka kaupassa. Tähän päälle tulee muita kuluja kuten mahdollisesti auto tai harrastus tai laina, säästö... jne.
Näin saadaan vasta nettopalkka! Sitten lisätään siihen verot ym. ja lopulta sadaan kuukausi brutto palkka.
Tässä vaiheessa yleensä huomataan että työnantajan palkka tarjouksesta puuttuu vähintään 1000euroa.
Vaikka siinä olisikin se puuttuva tonni puhutaan työnkuvaan suhteutettuna minimi palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, moni ei tunnu ymmärtävän, että sen puljunkin on pyörittävä. Ei se ole mitään hyväntekeväisyyttä.
Itselläni oli suht hyvin menestyvä yritys ennen koronaa, mutta pistin puljun alas kun asiakasvirrat tyrehtyivät. Työntekijät toki olivat hyvin paljon tätä vastaan, kuulemma väärin tehty. Koomista tässä oli se, että kun asiakasvirrat tyrehtyivät ja piti pistää pulju kiinni väliaikaisesti, silti olettivat että maksan heille palkkaa. Mistähän se palkka mahtaa tulla, jos ei töitäkään ole? Tämän lisäksi oli vielä tilavuokrat maksettavina, joista ei päässyt eroon.
Nyt uuden yrityksen kanssa en palkkaa enää suoraan työvoimaa. Tulee huomattavasti halvemmaksi palkata vuokratyövoimaa, kun sitä tarvitsee ja isommat hommat teettää soppareilla.
eli pelkäät uutta pandemiaa? Eikös talousviisaat päättäjät todennut että jokaisella firmalla on sitä kuuluisaa puskuri rahaa? (tiedän ettei ole)
Puskuria tietysti oli, sen takia yritys pystyikin olemaan hetken ovet kiinni ennen kuin pistin sen kokonaan alas. Ongelma näissä "puskureissa" on se, että ne loppuvat ja niiden kartuttamisessa menee aikaa. Puskurin loppuessa lainat menee pienyrityksissä omistajan nimiin. Ei kiitos. Ei se ole ilmaista rahaa, se on tehtyä työtä ja riskinottoa.
Tämä nyrkkipajan ilmaistyön ja huonon palkan maksava vätys kuvittelee itsestään suuria. Välttäkää näitä firmoja!
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa sama ongelma, Pizza ei saisi maksaa yli kympin. SIllä hinnalla ei saa kuin jämä-jauhelihasta, vanhasta kinkusta ja jo kerran homehtuneesta juustosta tehdyn lätyn. Vähän tomaattipyrettä pohjalle ja uuniin.
Työntekijän kulu yritykselle on 26 euroa/tunti vakuutus - ym maksuineen. Koska pizzaa ei mene koko ajan, välillä ehtii tehdä muutakin, on hinnoittelu suoraan vaikeaa. Mutta jos työvoiman osuus pizzan hinnasta on 3,80€ ja muu kate 1,50€, ei tässä enää voi palkkakulua nostaa tippaakaan. Tuosta 1,50€:sta on maksettava vuokrat, sähköt, vedet, mainokset jne jne. Toivottavasti jokainen ymmärtää että palkkaa ei vain voi nostaa ylöspäin. Se on yksinkertaisesti taloudellinen katastrofi. En ymmärrä miten jotkut ulkom-omsteiset paikat pysyvät pystyssä, mistä he hankkivat raaka-aineensa??? Jos nostat sen suosikkipizzan hinnan 9,90 -> 11,90€, katoaa kolmasosa myynnistä, ainakin tällä halpapizza-alalla.
Eli et ole edes yrittänyt kehittää yritystäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupungissa sama ongelma, Pizza ei saisi maksaa yli kympin. SIllä hinnalla ei saa kuin jämä-jauhelihasta, vanhasta kinkusta ja jo kerran homehtuneesta juustosta tehdyn lätyn. Vähän tomaattipyrettä pohjalle ja uuniin.
Työntekijän kulu yritykselle on 26 euroa/tunti vakuutus - ym maksuineen. Koska pizzaa ei mene koko ajan, välillä ehtii tehdä muutakin, on hinnoittelu suoraan vaikeaa. Mutta jos työvoiman osuus pizzan hinnasta on 3,80€ ja muu kate 1,50€, ei tässä enää voi palkkakulua nostaa tippaakaan. Tuosta 1,50€:sta on maksettava vuokrat, sähköt, vedet, mainokset jne jne. Toivottavasti jokainen ymmärtää että palkkaa ei vain voi nostaa ylöspäin. Se on yksinkertaisesti taloudellinen katastrofi. En ymmärrä miten jotkut ulkom-omsteiset paikat pysyvät pystyssä, mistä he hankkivat raaka-aineensa??? Jos nostat sen suosikkipizzan hinnan 9,90 -> 11,90€, katoaa kolmasosa myynnistä, ai
Pizzeriat eivät ole kehittyneet yhtään mitään. Siksi niitä pyörittää yksinyrittäjät tms.
Suomeen on keksitty talousikiliikkuja.
Kun halpatyövoimaa tulee Suomeen hinnat kohoaa samalla. Koska yhteiskunta tosiasiallisesti maksaa näiden työläisten palkat erinäisillä tulonsiirroilla.
Ja loppupeleissä nämä rahat otetaan veronmaksajilta ja suomalaisten etuuksista.
Minä olen näin työttömänä karsinut erittäin reippaasti kulutustani. En laita rahaa mihinkään palveluihin. Leikkaan tukkani itse ja tarvittaessa myös aikuisten lasteni ja tuttavieni tukat. En osta pizzeriapizzoja vaan paistan pizzat omassa sähkökäyttöisessä pizzauunissa. En osta uusia vaatteita vaan tongin säännöllisesti Kierrätyskeskuksen ilmaislaatikot. Tarvittaessa korjaan vaatteita ja parsin villasukkia (villalangat ilmaislaatikosta). Joihinkin ilmaispaitoihin printtaan omalla printterillä yksilöllisiä kuvia, jotka siirrän paitaan Temusta hankituilla tarvikkeilla (sublimaatiojauho). Seuraan jatkuvasti tori.fi annetaan -palstaa, josta olen saanut kaikenlaista hyödyllistä tavaraa, kuten myös taloyhtiön kierrätyshyllystäkin. En harrasta mitään maksullista. Ennen kävin uimahallissa ja joskus jopa elokuvissakin. Hampurilaisia en ole syönyt vuosikausiin. En osta ruokaa lähikaupastani vaan olen keskittänyt ostot hieman pidemmän kävelymatkan päässä olevaan Lidliin. En osta sieltäkään mitään valmisruokia vaan jauhoja, perunoita yms. perustarvikkeita, joista valmistan ateriat itse mm. airfryerillä. Sämpylöitäkin on helppo tehdä, kun valmistan taikinan edellisenä päivänä jääkaappiin tekeytymään. Päivä alkaa aina kaurapuurolla. Lidlin alle euron per 1 kg kaurahiutalepaketista saa n. 25 puuroannosta.
Vaikka vielä työllistyisinkin, en aio enää tukea suomalaisia yrittäjiä vaan säästän edelleen. Minunkin työni halpuutettiin aikanaan ulkomaille. Se pieni palkka, jonka ehkä tulisin jatkossa saamaan, kuluisi edelleen näihin perustarvikkeisiin ja loput säästäisin. Riittävää perusturvaa ei työttömällä enää ole.
eli pelkäät uutta pandemiaa? Eikös talousviisaat päättäjät todennut että jokaisella firmalla on sitä kuuluisaa puskuri rahaa? (tiedän ettei ole)