Muovikassin hinta vaihtelee 26-39 sentin välillä eri kaupoissa. Rullassa myytävä roskapussi maksaa jopa vain neljä snt
Ihan hullua että joku ostaa kauppakasseja roskapussiksi.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haudotteko kuinka pitkään roskia kotona sisällä? 👀Pari kertaa viikossa vähintään roskat ulos oikeisiin kierrätyksiin.
Kodeista on tullut kaatopaikkoja pakollisen biojätteen keräyksen takia. Mistään ei saa biojätettä kestäviä pusseja. Muoviset biopussit eivät kestä kahvin suodatinpusseja eivätklä muita kosteita biojätteitä. Paperisista tulee kaikki läpi. Olen kokeillut eri merkkisiä paperipusseja.
Onneks meidän kaupungissa saa biojätteet pakata muovipussiin, on jätekeskuksella sellaiset laitteistot, jotka pystyvät sen muovipussin jätteen seasta erottelemaan.
Todennäköisesti sitä ei erotellaan vaan biojöte poltetaan (biokaasu).
Vierailija kirjoitti:
Mulla on torimummolta aikoinaan ostamani, vanhoista kahvipaketeista tehty ostoskassi. Tosi kestävä ja vieläpä hieno.
Kyllä vanhemmat henkilöt hallitsivat kierrätyksen. Tokikin silloin rahan vähyys oli suurin motivaattori.
Tuleekohan se juntti taas alapeukuttamaan, kun kierrätys mainittu?
Ehkei välttämättä rahan vähyys toiminut motivaattorina vaan sota ja sen jälkeinen aika, joka opetti että mitään ei voi heittää pois vaan hyödyntää se jotenkin muuten. Itse en sotaa ole kokenut, mutta äidinmaidossa oppinut, että kaiken voi uusiokäyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua on että ylipäätään kukaan ostaa roskapusseja. Roskapusseja tulee kaupanpäällisenä esim vessapaperipaketeista, juurespusseista jne. Kun lajittelee roskat asianmukaisesti, ei sekajätettä tuli juuri mitään. Yksi wc-paperin muovipussi riittää sekajätteelle kuukaudeksi isossa perheessä.
Perhekohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hullua on että ylipäätään kukaan ostaa roskapusseja. Roskapusseja tulee kaupanpäällisenä esim vessapaperipaketeista, juurespusseista jne. Kun lajittelee roskat asianmukaisesti, ei sekajätettä tuli juuri mitään. Yksi wc-paperin muovipussi riittää sekajätteelle kuukaudeksi isossa perheessä.
Toki muoviroskat on kiva viedä roskapussissa keräykseen, kuten kuljetan myös metallit sekä lasitkin. Metallit ja lasit kulkee yleensä kaupan hedelmäpusseissa.
Mä hyödynnän muovinkuljetukseen hedelmä-, juures- tai muita pakkauspusseja. Laseille on paperinen pussi ja metallille iso säilykepurkki. Nämä palaa aina takaisin uutta kierrosta varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haudotteko kuinka pitkään roskia kotona sisällä? 👀Pari kertaa viikossa vähintään roskat ulos oikeisiin kierrätyksiin.
Kodeista on tullut kaatopaikkoja pakollisen biojätteen keräyksen takia. Mistään ei saa biojätettä kestäviä pusseja. Muoviset biopussit eivät kestä kahvin suodatinpusseja eivätklä muita kosteita biojätteitä. Paperisista tulee kaikki läpi. Olen kokeillut eri merkkisiä paperipusseja.
Oletko kokeillut laittaa pussin alle esim. ilmaisjakelulehteä imemään kosteutta? Se voi auttaa vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita tiskipöydälle joku kiva kannellinen emalikattila ja sanomalehteä pohjalle ja kerää biojätteet siihen. Kun se on täynnä, kaada sisältö biojätepussiin ja kiikuta roskikselle. Pussi kestää kyllä tuon matkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohjalle pitää ensin laittaa jotain kuivaa, vaikka vanhaa leipää. Jos pohjalle laittaa jotain kosteaa, niin mikään paperipussi ei kestä. Lisäksi kaikki neste pitää siivilöidä pois ennen paperipussiin laittamista.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin alkaa ostaa roskapusseja rullassa siinä vaiheessa, kun ne on yhtä isoja ja kestäviä kuin kaupan muovikassit. En ole ainakaan vielä löytänyt riittävän kestäviä pusseja rullatavarana.
Sama juttu. Tykkään myös laittaa roskat läpinäkymättömiin pusseihin, kiitos ääliönaapureiden. En halua julkista roskanäyttelyä, mulla tulee näes paljon terveysjätettä eli inskapiikkejä yms sekajätteeseen kuuluvaa. Pakkaan ne kotona ensin johonkin kannelliseen muovirasiaan ja siitä sitten roskiin. Jotkut hulluista naapureista rupeaisi kuitenkin hillumaan väärin kierrättämisestä, jos näkisivät pussin läpi, vaikka olen toiminut tasan hoitopaikan ohjeiden mukaan. Joku tietysti vänkyttää, että mustat kahvapussit olisivat ookoo, mutta minun kokemukseni mukaan esim. merkituote PikPak pettää liian usein pohjasta eli roskat ovat pitkin tantereita ennen kuin ne ehtivät roskikseen.
Itse en ikinä osta noita muovikasseja sen takia, että ne olisivat roskapusseja. Ostan muovikassin vain ja ainoastaan silloin, jos minä olen unohtanut kauppakassin kotiin. Eli keskimäärin 2 kertaa vuodessa tulee muovikassi ostettua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneks meidän kaupungissa saa biojätteet pakata muovipussiin, on jätekeskuksella sellaiset laitteistot, jotka pystyvät sen muovipussin jätteen seasta erottelemaan.
Kyllä. Kaupan muovikassit tai pienemmät ei laitteistoja tuki vaan isot jätesäkit tai biojätteeseen kuulumaton tavara. On tehokkaat murskat, seulat ja erottimet.
Niin, meillä on kaupan muovikasseja varmaan loppuiäksi, joskus niitä on ostettu ja mainoskasseja saatu. Nehän kestää ainakin kymmeniä käyttökertoja ja sitten roskapussiksi. Just saatiin raksamessuilta kuusi mainoskassia. Ei tarvi pusseja ostella. Vähät biojätteet menee kaupan hedelmäpusseihin.
Minulla on tämmöinen kassi aina kauppakeikalla: https://ticketothemoon.com/products/eco-bag-large-premium se menee niin pieneen myttyyn että melkein hukkuu taskunpohjalle ja kestää paljon enemmän kuin speksi 15kg. Se on laskuvarjosilkkiä, 75g, 46x46x6cm, tilavuus 30L. Tuon lisäksi lompsassa on yksi Liiterin 25L rokepussi siististi taiteltuna pienempiä ostoskeikkoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin alkaa ostaa roskapusseja rullassa siinä vaiheessa, kun ne on yhtä isoja ja kestäviä kuin kaupan muovikassit. En ole ainakaan vielä löytänyt riittävän kestäviä pusseja rullatavarana.
Niissä kaupan muovikasseissa on yleensä jossain reikiä, kun joku ostoksen kulma tulee kassista läpi.
Niitä reikiä tulee silloin, jos ei ole osannut pakata ostoksia kassiin oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytä mainoslehtiä tai sanomalehtia. Niistä voi tehdä usean sivun paksuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti sitä ei erotellaan vaan biojöte poltetaan (biokaasu).
Polttamalla ei tuoteta biokaasua, vaan mädättämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Tykkään myös laittaa roskat läpinäkymättömiin pusseihin, kiitos ääliönaapureiden. En halua julkista roskanäyttelyä, mulla tulee näes paljon terveysjätettä eli inskapiikkejä yms sekajätteeseen kuuluvaa. Pakkaan ne kotona ensin johonkin kannelliseen muovirasiaan ja siitä sitten roskiin. Jotkut hulluista naapureista rupeaisi kuitenkin hillumaan väärin kierrättämisestä, jos näkisivät pussin läpi, vaikka olen toiminut tasan hoitopaikan ohjeiden mukaan. Joku tietysti vänkyttää, että mustat kahvapussit olisivat ookoo, mutta minun kokemukseni mukaan esim. merkituote PikPak pettää liian usein pohjasta eli roskat ovat pitkin tantereita ennen kuin ne ehtivät roskikseen.
Niitä nistipurkkeja saa terveyskeskuksesta. Jos pyytää ja sen voi myös palauttaa sinne.
Vierailija kirjoitti:
Olet hurja roskaaja. Meillä riittää roskien vienti max kerran viikossa, kierrätysroska joka ei haise noin kerran kuussa.
Eikös muovikasseilla ole kovin myyntikate kaupalle?
Vierailija kirjoitti:
Nämä on todella kestäviä roskapusseja: https://www.s-kaupat.fi/tuote/rainbow-jatekassi-30l-25kpl-musta/6415711…
Miksi en osta kaupan muovikasseja?
- Muovikassi on epäkäytännöllinen. Käytän kestokasseja, joilla käyttökertoja on takana jo vaikka kuinka. Repussa on aina mukana vähintään ohut kangaskassi, joka kestää paljon painoa ja joka on helppo käyttää pyykissä, jos likaantuu. Isommille ostoksille taittelen reppuun mukaan lisäksi ison, muovisen kestokassin, joka kestää terävät kulmat ja jota voi kantaa myös olalla eli painavatkin ostokset saa hyvin kulkemaan. Pulloille ja tölkeille on tukevaa kangasta oleva mainoskassi, josta kosteus ei tule läpi ja jonka voi heittää koneeseen.
- Hinta. Muovikassi on pieni rahareikä, mutta josta kertyy ihan turha summa hukkaan heitettyä rahaa.
- Ekologisuus. Kaupan muovikassissa on moninkertaisesti enemmän muovia kuin rullapussissa.
Ja kyllä minä ihmettelen myös sitä, mihin ihmiset saavat lukuisat muovikassit edes käytettyä? Jos ostat vaikka 5 muovikassia viikossa, mihin saat ne menemään? Ei meillä ainakaan tule sekajätettä kuin yksi pussillinen viikossa ja muut roskat lajitellaan tyhjiin pakkauksiin, esim. muoviroskat wc-rullasäkkiin, biojätteet jauhopussiin tai munakennoon, metallit ja lasit kuskataan vaikka leipäpussissa ulos ja kartongit taitellaan pahvipakkauksiin.
Toki muoviroskat on kiva viedä roskapussissa keräykseen, kuten kuljetan myös metallit sekä lasitkin. Metallit ja lasit kulkee yleensä kaupan hedelmäpusseissa.