Onko lakanat aina tarpeen pestä 60 asteessa?
Pesen välillä kuumassa että syväpuhdistuvat, muuten neljässäkympissä. Ehkä joka 4. tai 5. käyttökerran jälkeen. Vaihdan lakanat kerran viikossa. Onko mitään syytä miksi pitäisi pestä joka kerran kuumalla?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään syytä, jos vaihtaa kerran kuukaudessa pitää pestä aina +60, koska silloin lika on jo pinttyttä..
Hyyyyh kerran kuukaudessa?????????👀 Vähintään kahden viikon välein. Pyyhkeet kerran viikossa ja tyynyliinat. Pesu 60.
Kyllä, olen samaa mieltä.
Lian ei kannata antaa pinttyä.
Vierailija kirjoitti:
Rasva ei irtoa kuin vasta 60 asteessa. Pölypunkit, virukset, bakteerit, mitä näitä nyt on, kuolevat vasta 60 asteessa.
Joten on välttämätöntä.
Mikrobit kuolee 70-90 asteessa.
Pese kuumassa. Mieluummin yli 60 astetta. Niissä on kaikkea hilsettä jne. ruumiineritteitä. Vaikkei näkyisi mitään, niin mikroskoopilla jos katsoisit, tulisi huono olo. Tahdot, että öttimönkiäiset kuolevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon välein vaihtaminen on jo neuroottista. Aikamme on ylihygieeninen, valtavasti kuluu energiaa ja vettä ihan tyhjänpäiväiseen pyykinpesuun.
Ihan vi...... sama. Muut voitte olla saastaisia mutta mä pesen kaikki vaatteet joka päivä.
Saastan käsite on vääristynyt. Muutaman tunnin päällä ollut t-paita nähdään saastaisena, kun siinä on mieto ihmisen tuoksu. Liiallinen peseminen näkyy allergioiden ja ihosairauksien lisääntymisenä. Ei enää siedetä minkäänlaista tavallista likaa tai pölyä. Ennen käytiin saunassa kerran viikossa, mikä on toki liian vähän, mutta joka päivä suihkussa on ihan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yleensä pesen kuudessakympissä ohjeen mukaan, mutta jos joskus tulee vaihdettua lakanat vaikka helteellä useammin, niin kyllä välipesuksi riittää neljäkymppiäkin.
No ei riitä edes välipesuksi. Helteellä se hiki vasta imeytyykin lakanoihin ja jää sinne muhimaan neljänkympin pesussa. Yöks sentään.
Höpö höpö, tuore hiki lähtee hyvin pois, vaikka huuhtoisi vaan järvessä. ihan vesiliukoista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasva ei irtoa kuin vasta 60 asteessa. Pölypunkit, virukset, bakteerit, mitä näitä nyt on, kuolevat vasta 60 asteessa.
Joten on välttämätöntä.
Pesuaineen avulla jo matalammassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viikon välein vaihtaminen on jo neuroottista. Aikamme on ylihygieeninen, valtavasti kuluu energiaa ja vettä ihan tyhjänpäiväiseen pyykinpesuun.
Ihan vi...... sama. Muut voitte olla saastaisia mutta mä pesen kaikki vaatteet joka päivä.
Saastan käsite on vääristynyt. Muutaman tunnin päällä ollut t-paita nähdään saastaisena, kun siinä on mieto ihmisen tuoksu. Liiallinen peseminen näkyy allergioiden ja ihosairauksien lisääntymisenä. Ei enää siedetä minkäänlaista tavallista likaa tai pölyä. Ennen käytiin saunassa kerran viikossa, mikä on toki liian vähän, mutta joka päivä suihkussa on ihan liikaa.
Olen muutoin kanssasi samaa mieltä, mutta minusta kerran päivässä peseytyminen ei ole liiallista. Ei siellä mitään syvähinkkausta tarvitse tehdä.
Mä käytän samoja vaatteita pitkäänkin, jos en hikoile niihin. Alkkarit toki vaihdan joka päivä. Mutta miehen laittaa ihoa vasten olevat paidat pyykkiin joka päivä, koska hänellä on niin rasvainen iho. Riippuu siis ihan ihmisestä, miten nopeasti vaatteet likaantuvat.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen 90 asteessa.
Toi on hyvä, mäki haluisin mutten oo uskaltanu
Pesuohjeen mukaisesti pesen eli meidän lakanoissa 60 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen 90 asteessa.
Toi on hyvä, mäki haluisin mutten oo uskaltanu
Ei ne miksikään mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten on välttämätöntä.
Pesuaineen avulla jo matalammassa.
Ei kai ne siihen pesuaineeseen kuole vaan lämpötilaan.
Costa Ricalaisessa vankilassa peiton saa likaisena, ja se pestään itse pihalla ilman saippuaa polkemalla vedessä. Luteet nypitään irti mitä satutaan näkemään. Hengissä ne ihmiset näytti silti olevan?
Yleisesti ottaen tekstiilejä pestään liian kylmässä, jolloin ne rupeavat helposti haisemaan ja sitten ne pitääkin jo heittää pois, kun ei puhdasta tule. Itsekin tein liian pitkään samoin, kunnes vihdoin tajusin, että ihan hyvin voi sporttivaatteetkin pestä 60 asteessa, vaikka lapussa lukisi 30. Mieluummin vähän menettävät napakkuuttaan (en kyllä ole edes huomannut mitään), mutta ovat käytettävissä kuin että haisevat niin, ettei niitä voi enää käyttää.
Lakanat olen pessyt aina 60 asteessa, joka tuntuu riittävän niille. Pyyhkeet tajusin vasta vähän jälkijunassa heittää 90 asteeseen, kun olin niitä joutunut uusimaan tuon tuosta, kun 60 asteen pesu tuntui jättävän niihin hajua. Nyt on samat pyyhkeet vuodesta toiseen eli loppujen lopuksi ekologisempaa kuin kylmällä pesu ja jatkuva uusien ostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Costa Ricalaisessa vankilassa peiton saa likaisena, ja se pestään itse pihalla ilman saippuaa polkemalla vedessä. Luteet nypitään irti mitä satutaan näkemään. Hengissä ne ihmiset näytti silti olevan?
Ja samaa haluat meille? Jo nyt luteet ja syyhy leviää. Eikä tarvitse ihmetellä keiden keskuudessa eniten.
Hyvä pesukone pesee nopeasti paljolla vedellä. Nykykoneet muka säästää, kun pyörittää samaa ohjelmaa kolme tuntia. Ei säästä yhtään mitään. Kunnon huuhtelu myös poistaisi liian pesuaineen hajun. Vaatikaamme lyhyempiohjelmaisia koneita!
en ole uskaltanut pestä 90 asteessa, kun kuvittelen niiden tulevan koppuraisiksi. en tiedä pitääkö paikkansa.
varmuuden vuoksi olen pessyt viileämmällä 60 asteen pesulla
Lakanat kannattaa pestä joka kerta 60 asteessa koska 40 asteessa ne eivät puhdistu kunnolla.
Jos heittää ne johonkin sellaiseen koneelliseen joka pitää muista syistä pestä 40 asteessa, niin silloin tietysti 40 asteen pesu on parempi kun ei mitään, kunhan myös pesee säännöllisesti 60 asteessa. Mutta jos ei ole jonkun muun syyn takia tilanteessa että pitää pestä 40 asteen koneellinen jossa olisi ylimääräistä tilaa, niin silloin lakanoita ei kannata koskaan laittaa 40 asteeseen.
Lakanoitten 40 asteeseen laittaminen ei myöskään säästä ympäristöä eikä rahaa: Jos niitä pesee 40 asteessa niin etteivät ne puhdistu yhtä hyvin, niin ne täytyy pestä sen jälkeen seuraavan kerran uudestaan nopeammin. Ja jokainen pesu maksaa, kuluttaa pesukonetta, sekä kuluttaa myös lakanaa. Se että pesee kunnolla puhtaaksi 60 asteessa ja sitten voi pestä pikkaisen harvemmin on sekä lompakon että luonnon kannalta paras vaihtoehto.
Jotkut lakanat ei edes kestä kuin 40astetta.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lakanat ei edes kestä kuin 40astetta.
Mitä tällaiset ovat? Villaa tai silkkiä?
Kyllä täytyy pestä jokainen kerta 60 asteessa.
Jos pesee 40 asteessa niin eivät puhdistu ja alkavat ajan saatossa haista pahalle.
Suosittelen sekä käyttömukavuuden että kestävyyden kannalta pesemään aina 60 asteessa.
Vaihda myös riittävän useasti. Kaksi viikkoa on suositeltu vaihtoväli, tarvittaessa useammin. Moni pitää kuukaudenkin samoja, en itse pysty siihen.