Kuivan maan mökistä veden ääreen
Muutettiin joskus omalle kuivan maan mökille asumaan vakituisesti ja myytiin aiempi okt pois. Tuntui hyvältä pitkään, mutta vielä kaihertaa ajatus ostaa mökki veden ääreltä. Mieluummin meren rannalta, mutta pakkotilanteessa järvikin ehkä ok. Siihen voisi muuttaa loppuiäkseen asumaan. Olisiko muita jotka ovat tällaisen mökkihaaveen toteuttaneet yli viisikymppisinä?
Meillä nyt etsintä rauhakseltaan menossa. Paria mökkiä käyty katsomassa, ei ole vielä sykähdyttänyt. Mukavuuksien puute ei haittaisi, kunhan sähköt on. Tottakai vesijohto plussaa mutta mitään vesivessoja ei tarvita.
Miten lainakuviot menee, jos nykyinen mökki tulee vakuudeksi ja sitten päätämmekin myydä sen, onnistuuko ongelmitta?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos rakennuttaisi talviasuttavan mökin. Saisi lämmintä. Ja siihen kaivo ja vesistö. Näköalat. Mikä puulajisto ja maisematyyppi miellyttää. Kauppa ja apteekki hyvä olla, iso valikoima.
Muistaakseni Kangasniemellä on apteekki lähellä rantaa, varmaan rahalla saa tontin ostettua satama alueelta.
Missä on kauppa ja apteekkiala nyt, niin ei ole välttämättä enää viiden vuoden päästä. Haja-asutusalueilla ja pikkutaajamissakin palvelut häviää koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Me ostettiin eka mökki kun oltiin 55. Ei yhtään liian myöhään. Ei olla vanhuksia.
Me ostettiin Saimaan rantamökki kun oltiin 34. Mukava nauttia elämästä kun jaksaa vielä :)
Vierailija kirjoitti:
Huomioi sitten myös, että jos suunnitelmissa muuttaa joskus tuollaiseen vaatimattomaan mökkiin pysyvästi asumaan, niin että on kaavoitettu vakituiselle asumiselle.
Kauanko voi asua ilman vakituisen asumisen oikeutta? Maksimissaan 3 kuukautta on oltu vuodessa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioi sitten myös, että jos suunnitelmissa muuttaa joskus tuollaiseen vaatimattomaan mökkiin pysyvästi asumaan, niin että on kaavoitettu vakituiselle asumiselle.
Kauanko voi asua ilman vakituisen asumisen oikeutta? Maksimissaan 3 kuukautta on oltu vuodessa.
Eri
Mun vanhemmat on asuneet nyt noin 25 vuotta. Ei ole kukaan tullut kyselemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaa mökin meren rannalta? En ole koskaan tajunnut tätä.
En ole ap mutta mä olen elämäni ekat 20 vuotta asunut lähellä merta, sitten 10 vuotta muualla, ja sitten 10 vuotta saaristossa. En ole koskaan mökkeillyt järven rannalla ja ajatuskin on vieras. Jo uiminen järvessä on outoa, kun suolaisuus puuttuu 😄 ja jotenkin järvien kummalliset kylmät kohdat melkein pelottaa uidessa 😄 Kyllä saisi olla aivan huippu ihana mökkipaikka kaukana naapureista, ja suuri järvi, että edes ajatuksena voisin harkita.
Minä enbtaas voi kuvitellavuivani laivojen pilssi ym paskvesien seassa. Puhtaat isot järvet ovat ihan omaa luokkaansa.
Ja sitten taas kun ymmärretään ettei kaikki järvet suinkaan ole puhtaita.
Joo, Suomessa ei siis yllättävää kyllä ole kovin montaa oikeasti kirkasvetistä ja puhdasta järveä. Ja nehän on tietty juuri niitä haluttuja ja rakennettuja paikkoja. Sen sijaan pientä pienempiä synkkiä tummavetisiä metsälammikoita riittää ja pieniä paskavetisiä järvenlutakoita, joita mainostetaan että on mökki järven rannalla. Sellaset lempeiden ja heinikon täyttämät soiset pikkujärvet on lähinnä itikoiden pesiä eikä ainakaan meikäläinen halua sellasissa uida. Meressä on sinilevää säännöllisesti, mutta on sitä järvissäkin. Meri kuitenkin on melkosen puhdas ja vesi kirkasta, kun poistuu veneellä jokisuistoista ja satama-alueista vähän kauemmaksi. Meillä on mökki merenrannalla saaressa lyhyen venematkan päässä, vesi on uskomattoman kirkasta keväällä, alkukesästä ja syksyllä. Lämpösinä kesinä leväkasvustoa on jonkun verran, ja sinilevää ajoittain. Kun olin lapsi, niin vesi oli kirkasta myös kesäisin. Sen tämä 40 vuoden itämeren ravinnepitoisuuden nousu on saanut aikaan. Onneksi vissiin käänne on tapahtunut jo parempaan ja seuraavan 40 vuoden aikana vedet saattavat taas kirkastua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaa mökin meren rannalta? En ole koskaan tajunnut tätä.
Koska rannikolla asuessani pääsisin asuinpaikkakunnalta veneellä mökille. Itse en taas missään nimessä ostaisi järven rannalta mökkiä, ei vaan kiinnosta. Veden puhtaus ei ole kriteeri, koska en ui tummissa luonnonvesissä ikinä. Ajatuskin kammottaa, kaunis maisema riittää.
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu tuo on, että vakuutena olevaa taloa ei saa myydä? Me myytiin asuntolainan vakuutena ollut toinen talo ja lyhennettiin asuntolainaa koko myyntihinnalla. Ei ollut mitään ongelmia pankin kanssa.
Juuri näin! Ihmeellistä juttua taas.
Ennen ymmärsin kun Itämeri oli vielä puhtaampi ja levättömämpi eikä mennyt epämääräisiä tankkereita ympäriinsä, mutta enää en haluaisi tuonne.