Kuivan maan mökistä veden ääreen
Muutettiin joskus omalle kuivan maan mökille asumaan vakituisesti ja myytiin aiempi okt pois. Tuntui hyvältä pitkään, mutta vielä kaihertaa ajatus ostaa mökki veden ääreltä. Mieluummin meren rannalta, mutta pakkotilanteessa järvikin ehkä ok. Siihen voisi muuttaa loppuiäkseen asumaan. Olisiko muita jotka ovat tällaisen mökkihaaveen toteuttaneet yli viisikymppisinä?
Meillä nyt etsintä rauhakseltaan menossa. Paria mökkiä käyty katsomassa, ei ole vielä sykähdyttänyt. Mukavuuksien puute ei haittaisi, kunhan sähköt on. Tottakai vesijohto plussaa mutta mitään vesivessoja ei tarvita.
Miten lainakuviot menee, jos nykyinen mökki tulee vakuudeksi ja sitten päätämmekin myydä sen, onnistuuko ongelmitta?
Kommentit (28)
Entä jos rakennuttaisi talviasuttavan mökin. Saisi lämmintä. Ja siihen kaivo ja vesistö. Näköalat. Mikä puulajisto ja maisematyyppi miellyttää. Kauppa ja apteekki hyvä olla, iso valikoima.
Emme rakenna emmekä rakennuta. Nykyinen remontoitu täysin, ei enää kiitos. Pienellä pintarempalla päästävä. Mutta kiire ei ole, löytyy kun löytyy. Ap
Huomioi sitten myös, että jos suunnitelmissa muuttaa joskus tuollaiseen vaatimattomaan mökkiin pysyvästi asumaan, niin että on kaavoitettu vakituiselle asumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Huomioi sitten myös, että jos suunnitelmissa muuttaa joskus tuollaiseen vaatimattomaan mökkiin pysyvästi asumaan, niin että on kaavoitettu vakituiselle asumiselle.
Älä jaksa.
Me ostettiin eka mökki kun oltiin 55. Ei yhtään liian myöhään. Ei olla vanhuksia.
Miksi kukaan haluaa mökin meren rannalta? En ole koskaan tajunnut tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vaatimattomatkin mökkeröt voi olla ihan vakituiseen asumiseen tarkoitettuja. Tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta mä olen elämäni ekat 20 vuotta asunut lähellä merta, sitten 10 vuotta muualla, ja sitten 10 vuotta saaristossa. En ole koskaan mökkeillyt järven rannalla ja ajatuskin on vieras. Jo uiminen järvessä on outoa, kun suolaisuus puuttuu 😄 ja jotenkin järvien kummalliset kylmät kohdat melkein pelottaa uidessa 😄 Kyllä saisi olla aivan huippu ihana mökkipaikka kaukana naapureista, ja suuri järvi, että edes ajatuksena voisin harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta mä olen elämäni ekat 20 vuotta asunut lähellä merta, sitten 10 vuotta muualla, ja sitten 10 vuotta saaristossa. En ole koskaan mökkeillyt järven rannalla ja ajatuskin on vieras. Jo uiminen järvessä on outoa, kun suolaisuus puuttuu 😄 ja jotenkin järvien kummalliset kylmät kohdat melkein pelottaa uidessa 😄 Kyllä saisi olla aivan huippu ihana mökkipaikka kaukana naapureista, ja suuri järvi, että edes ajatuksena voisin harkita.
Minä enbtaas voi kuvitellavuivani laivojen pilssi ym paskvesien seassa. Puhtaat isot järvet ovat ihan omaa luokkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä enbtaas voi kuvitellavuivani laivojen pilssi ym paskvesien seassa. Puhtaat isot järvet ovat ihan omaa luokkaansa.
Ja sitten taas kun ymmärretään ettei kaikki järvet suinkaan ole puhtaita.
Mulla on mökkikuume enkä tiedä mitä tehdä. Haluaisin ostaa oman mökin hyvinkin pian, mutta noin 10 vuoden sisällä olisin perimässä unelmamökin, jossa olen kesiä lapsenakin viettänyt. Mietin onko nyt vaan järkevää olla ostamatta mökkiä tässä välissä?
Ei voi myydä vakuutena olevaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten taas kun ymmärretään ettei kaikki järvet suinkaan ole puhtaita.
Juurihan kirjoitin, että PUHTAAN ISON JÄRVEN, onko lukutaito hävinnyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimattomatkin mökkeröt voi olla ihan vakituiseen asumiseen tarkoitettuja. Tiedoksi.
Kyllä tietenkin. Kaava ratkaisee. Tarkoitin siis että jos ostaa kesämökin loma-asumiseen kaavoitetulta alueelta, niin siinä ei voi asua pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos rakennuttaisi talviasuttavan mökin. Saisi lämmintä. Ja siihen kaivo ja vesistö. Näköalat. Mikä puulajisto ja maisematyyppi miellyttää. Kauppa ja apteekki hyvä olla, iso valikoima.
Muistaakseni Kangasniemellä on apteekki lähellä rantaa, varmaan rahalla saa tontin ostettua satama alueelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä jaksa.
Kyllä se kaava vaan on oleellinen ja kannattaa huomioida. Toki siihenkin voi hakea muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi myydä vakuutena olevaa asuntoa.
Aivan varmasti voi myydä. Eri juttu mihin rahat menevät.
Suomella on pitkälti meren rantaviivaa, mistäpäin Suomea ajattelitte ostaa ?
Mikä juttu tuo on, että vakuutena olevaa taloa ei saa myydä? Me myytiin asuntolainan vakuutena ollut toinen talo ja lyhennettiin asuntolainaa koko myyntihinnalla. Ei ollut mitään ongelmia pankin kanssa.
Et tietenkään voi myydä vakuutta niin kauan kuin on lainaa. Ja kannattaa selvittää myös kelpaako kuivan maan mökki ylipäänsä vakuudeksi.