1v allergia/päiväkodin reaktio
Meillä 1v 3kk kuopus jolla allergiaoireet alkoivat kun siirryttiin ns. normiruokaan. Alussa ajattelin että varmaan vatsan kestää tottua mutta eipä tuntunut tottuvan vaikka hyvin pehmeästi siirryimmekin. Oireet ripuli ja harvemmin ihon lehahtelu. Varasin neuvolalääkärille ajan, ja kotona poistin maitotuotteet sekä siirryin gluteenittomaan kokeilumielessä, mutta kun eivät päiväkodissa voi ilman lääkärin todistusta antaa muuta ruokavaliota niin kokeilusta ei varsinaisesti ollut hyötyä. Kirjaan ylös oireita ja mahdollisia aiheuttajia lääkäriä varten, mutta en ole löytänyt vielä mitään yhtä varmaa aiheuttajaa. Lapsi on muutoin terve, iloinen ja leikkii ja syö hyvin. Ollaan koko ajan päiväkotiin pidetty yhteys asiasta ja että lääkäri on tulossa noin 3 viikon päästä. Kuitenkin päiväkodista on usein soitettu kesken päivänkin että taas oli niin löysää kakkaa, taas oli sellaista taas tälläistä. "Oikein teki mieli kuva ottaa!!" Ollaan sanottu joka kerta että tässä kohtaa ennen lääkäriä emme voi muuta, meilläpäin neuvolalääkäri on paikalla vain kerran viikossa ja ajat tiukassa. Eilen minua pyydettiin soittamaan päiväkotiin ja he sanoivat olevansa todella huolissaan ja kysyivät enkö minä ole. Sanoin että kyllä, tietenkin olen mutta kun poika on pirteä ja muuten ok eikä itse kärsi löysästä vatsasta niin en tässä kohtaa voi muuta tehdä. Hoitaja pyysi minua soittamaan terveyskeskukseen jos saisin sieltä ajan nopeammin. Sanoin etteivät he todellakaan ota päivystysajalle allergiaoireista lasta. Soitin sinnekin kuitenkin heidän mielikseen. Tässä puhelussa kysyttiin myös voisivatko he soittaa meidän puolesta sinne neuvolaan nopeuttaakseen aikaa. Sanoin ettei se hyödytä yhtään mitään kiitos ei. Ilmoitin terveyskeskuksen vastauksen jolloin toinen hoitaja soitti minulle ja kysyi että ihanko totta he vastasivat näin ja oli "järkyttynyt". Tässä kohtaa mulla meni jo todella kovaa hermo. Tämä hoitaja kysyi myös voiko soittaa neuvolaan. Soitin miehelle itkien että mitä nyt tapahtuu, olenko todella niin sokea että lapsella olisi joku hätä nyt jota en itse nää ja päiväkodissa sellainen olo ettemme hoida lapsen asioita. Mies soitti päiväkotiin ja sanoi hänkin että asia on edelleenkin hoidossa. Soitin neuvolaan ja sanoin että päiväkodista soitellaan lapsen löysästä vatsasta ja en tiedä mitä teen kun en voi neuvolan aikaa nopeuttaa.. sain peruutusajan viikon normiaikaa aikaisemmin toiseen neuvolaan. Meillä ei koskaan ole ollut kyseisen ryhmän kanssa ongelmia ja keskimmäinen lapsi oli samassa ryhmässä myös, vain opettaja on vaihtunut sen jälkeen. Sanoin hoitajalle että jos lapsella olisi oikeasti hätä olisin tietenkin puhunut itseni mihin vain lääkärille tai mennyt yksityiselle. Mutta nyt tuntuu että matto on vedetty täysin jalkojen alta. Ei voi olla niin että meidän poika on ensimmäinen ja ainoa lapsi jolla on vatsaongelmia?? Tarjouduin jopa viemään omat ruuat päiväkotiin jotta saadaan ennen lääkäriä jo ympäri vuorokauden mahdollisimman sopiva ruokavalio. Nyt kieltäydyn edes keskustelemasta heidän kanssaan tästä asiasta enne kuin saan lääkäriltä jotain kättä pidempää.. Jotenkin väsyttää tämä, onko löysä vatsa muka niin vakava asia lapsella joka kuitenkin kasvaa normaalisti että olisi pitänyt väkisin mennä päivystykseen?
Kommentit (2)
Päiväkoti ei päätä hoitolinjauksista. Itsekin törmään terveydenhuollon ammattilaisena aika usein päiväkodin vaatimuksiin. Vaaditaan mm. Silmätippoja jokaiseen punaiseen tai jopa vain vetistävään silmään, vaikka yleensä vaiva menee ohi puhdistelu/haudutteluhoidolla. Eri asia jos tilanne on niin paha, että tarvitaan silmätipat.
No summa summarum, teen silmätippareseptin jos siihen on oikea tarve, en siksi että päiväkoti vaatii.
T. Terveyskeskus
En jaksanu lukee