Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle 1-vuotiaan nukutus

09.03.2007 |

Kyselin täälä hetki sitten kokemuksia teiltä joiden vauvoilla virtsan takasinvirtausta, eilen oltiin urologin puheilla ja se lääkärikäynti kesti n. 10 minuuttia! Lastenlääkäri sanoi mulle tammikuussa kun röntgenissä oltiin että tähystys edessä ja se tehdään kevyessä nukutuksessa, nyt kuitenkin urologi sanoi että alle 1-vuotiaita ei kovin helpolla nukuteta, on kuulemma todella stressaavaa ja traumaattista lapselle kun se ei " tajua" että nukutetaan. Elokuussa on uusi aika ja silloin taas röntgen ja katotaan että onko parantunut ittestään.

Onko muille sanottu tästä nukutuksesta näin? Urologilla oltiin seinäjoella.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

oma poikani on kärsinyt voimakkaasta takaisinvirtauksesta ja mm. virtsateissä on ollut läppä, joka halkaistu tähystyksessä nukutettuna pojan ollessa 7 kk ja painoa varmaan jotain 7-8 kg. Aika tuohon toimenpiteeseen oli varattu jo pojan ollessa 5 kk, mutta se joduttiin siirtämään siskon vesirokon takia.

Ei pieniä varmasti missään turhaan nukuteta, mutta on toimenpiteitä, joissa on pakko. Itse olen sitä mieltä, että mieluummin nukutettuna, kuin että lapsi on valveilla ja kärsii koko toimenpiteen ajan. Sillä ainakin meillä jokaikinen katetri-tutkimus sekä pienenä että isompana (nyt 4v) on ollut varsin kamala. Poika käy Helsingissä Lastenklinikalla tutkimuksissa ja tuo tähystys on uusittu pariinkin kertaan ja siellä on aina pidetty itsestään selvänä, että sitä varten nukutetaan ja hyvä niin. Koskaan ei ole siinä ollut ongelmia.

Vierailija
2/6 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisellekin nukutus on riski, saati sitten vauvalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta niin on nukuttamattomuuskin, jos on kyseessa valttamaton toimenpide josta aiheutuu paljon kipua ja/tai on keskeista etta potilas pysyy liikkumatta toimenpiteen ajan. Eli minusta ihan turhaa pelotella, laakarin tehtava on punnita nama riskit ja valita niista se mista koituu potilaalle eniten hyotya. Minutkin on nukutettu (jo kultaisella 70-luvulla) alle 1 -vuotiaana ja ihan hyvin se meni. Mutta tietysti kannattaa (mahdollisuuksien mukaan) valita paras mahdollinen laakari/sairaala, esimerkiksi itse en kylla suostu luomenpoistoa suurempiin leikkauksiin (enka anna niita tehda lapsillenikaan) kuin ihan yliopistosairaalassa (tosin me asumme Belgiassa ja taalla voi itse valita kayttamansa sairaalan), jossa osaamisen taso on yleensa huimasti parempi ainakin taalla kuin yksityisilla klinikoilla tms. Ja mielenkiintoista kylla, kun kavin Suomessa leikkauttamassa nielurisani, leikannut laakari (joka ottaa vastaan seka yksityisesti etta HYKS:n korvaklinikalla) totesi kun sanoin etta haluaisin erikoismaksuluokan (=ts. yksityis; emme ole KELAn piirissa eli muuten en sinne paase) potilaaksi HYKS:iin, etta " minakin haluaisin mieluummin sinne jos minua leikattaisiin" (ja tama siis laakarilta joka leikkaa myos yksityissairaalassa, jossa on paljon hienommat " puitteet" kuin HYKS:issa)

Vierailija
4/6 |
11.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän on vielä kovin pieni (7,5kg). Jos hän olisi isomman kokoinen eli kai n. 10 kg, nukutus voitaisiin suorittaa, mutta ei siis näin pienelle. Korvalääkäriäkin nauratti, kun hän sanoi, että suositus on 1 vuoden ikä ja 10 kilon paino. Meillä kun tuo 10 kiloa tulee täyteen varmaan vasta reilu 2-vuotiaana...

Vierailija
5/6 |
11.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari viikkoa sitten. Poika oli silloin 8kk ja painoi 6,5kg. Putkitus tehtiin lastenklinikalla. Tuohan on sellainen kevytnukutus, kesti noin 20min. Meillä muutenkin hengitysvaikeuksia, mutta nukutuksessa ei mitään ongelmia.

Vierailija
6/6 |
11.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on nukutettu jo 2 kertaa keuhkotutkimuksia varten jolloin ikää oli n. 5kk. Nukutus tehtiin injektioanesteeteilla ja anestesialääkärin valvoma, mutta kevyt.

Molemmilla kerroilla minulle lääkärit kertoivat nukutuksen olevan turvallinen. kaikki meni todella hyvin. Ennen nukutusta piti paastota 4h ja se oli ainoa asia joka meinasi tuottaa vähän vaikeuksia, mutta kyllä sekin ihan ok meni. Poika sai syödä rintaa heti kun tuli heräämöstä ja heräämöstä tulikin iloinen poika takaisin eli hyvin meni kaikki.

Meidän esikoinen on nukutettu n. 1,5v ikäisenä korvien putkitusta varten ja se oli äidille aika traumaattista. Esikoisella on valkotakkikammo ja itku tuli jo kun menimme sairaalan ovesta sisälle. Anestesia oli todella nopea ja meni hyvin. Mutta heräämisvaihe oli aivan kamala. Tyttö huusi suoraa huutoa ainakin tunnin. Hän ei kyllä todellakaan ymmärtänyt mitä oli tapahtunut ja miksi. Oli todella kiukkuinen koko loppupäivän eikä ruokakaan maistunut.

Joten meillä oli kyllä helpompaa 5kuisen nukutus kun isosiskon...

Silloin kun olimme sairaalassa tutkimuksissa 5kuisen kanssa niin samalla osastolla oli paljon ihan pieniä jotka olivat menossa leikkaukseen ja joita siis myös tultaisiin nukuttamaan.