Miksi jotkut sanovat "Keitän oikein hyvät kahvit"?
Mitä se hyvä kahvi on? Presidentin sekoitusta? Siitäkin joku lyx malli? Jospa hyvä kahvi olisi perus Presidentin sekoitus ja oikein hyvä olisi joku tyyriimpi special-pressa?
Juovatko nämä henkilöt normaalisti huonoa tai jopa oikein huonoa kahvia?
Samaa sarjaa kuin tämä: "Juon silloin tällöin lasin hyvää viiniä". Juoko henkilö useinkin huonoa viiniä? Entä miksi korostaa tuota lasillista kun pullohan/pänikkähän se kuitenkin tahtoo mennä kun pakkauksen avaa. Toki onhan pintin tuoppikin LASI.
Miksei sanota että juonpa kohta lasin oikein hyvää piimää tai maitoa?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon aina keittäväni oikein hyvät kahvit. Eli vahvat. Toisin kuin tuo toinen perheenjäsen, joka keittää litkua.
Tämä, juuri tämä. Olen joskus joutunut laittamaan sekaan mukilliseen lusikallisen murukahvia, jotta se tiskivesi muistuttaisi edes jollakin lailla kahvia. Toki salaa kahvinkeittäjältä:)
Vierailija kirjoitti:
"Lasi hyvää viiniä ruuan kanssa" on varmaan tarkoitus häivyttää se, että kyseisen juoman tarkoitus on kaikesta huolimatta nousta päähän.
Nää viinistä hekumoijat ovat poikkeuksetta vähintään tissuttelijoita. Oikein ällöttää tuollainen addiktin puheenparsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä kysymyksiä!
Naurahdan aina kun jossain tulee vastaan fraasi "lasi viiniä silloin tällöin hyvän ruoan kanssa" tai "tykkään nauttia hyvästä ruoasta". Mitä helvettiä? Miksei viiniä voi juoda pahan ruoan kanssa? Tai syökö joku ylipäätään pahaa ruokaa? Kuka nauttii pahasta ruoasta?
Totta, myös tämä jotta nautin hyvästä ruuasta. Joo aika moni meistä nauttii. Jossain kai on joku joka nauttii pahasta ruuasta.
Tykkään nauttia oikein hyvästä ruuasta ja otan hyvää viiniä KYLKEEN ja lopuksi keitän oikein hyvät kahvit. Outoa ilmaisua!
Ja kyllä huvittaa tuo käsite lasi viiniä. Okei, ravintolassa voi noin ollakin. Mutta jos henkilö kotona avaa sen 0,75 pullon niin viemäriinkö se loppu hyvä viini sitten kaadetaan, koska hyvänä se ei kauaa avattuna säily. Ongelman peittelyä ja itsekorostusta? Ihme jee sus te lua.
Se viini maistuu ja tuntuu kylläkin paremmalta suun kautta nautittuna kuin kylkilihoihin hieromalla:)
Vierailija kirjoitti:
Tulisiko tuo tapa somesta? Luodaan kiiltokuva kulissia ja brändätään itseä?
Sanonta on ikivanha, käytetty paljon ennen kuin on osattu edes netistä haaveilla.
Eikö ap:n mielestä sananparsia, lausahduksia sais olla? Vain tylsää, tökkivää virastokieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mikä kuvottaa on se, kun istutaan pöytään ja emäntä sanoo: Nauttikaa.
Aivan kuin kukaan nauttisi käskystä, ja sitä paitsi mitä kenenkään nauttimiset emännälle kuuluvat.
Menee ruokahalu tuosta.
Yks tämmöinen erikoinen sanonta on kun pyydetään vieraita pöytään:Käykää kimppuun!
Entäpä toss on. Sittenpä nämä nauttikaa -sanasta nokkaantujat vasta riehaantuisivatkin viimeistään, emäntä tarjosi ruuat niinkuin koiralle. Paskamyrsky valmis.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät kahvit=tarpeeksi kahvijauhetta.
Lasillinen hyvää viiniä = juo harvoin.
Kukaan vain lasillisen viiniä ottava ei ikinä kerro, minkä kokoinen lasi sattuu milloinkin olemaan. Monen ulkomuodosta kyllä näkee, että se lasi on tainnut olla kokopullon kokoinen.
Minusta se kuulostaa uhkaukselta. Jos sanoo, tule käymään, keitän oikein hyvät kahvit.
Jos itse sanoisin noin, se tarkoittaisi että olen ostanut vieraalle tavallista kalliimpaa ja parempaa kahvia, eli Presidenttiä esimerkiksi. Muulloin joisin Juhla Mokkaa tai Kulta Katriinaa.
Vierailija kirjoitti:
"Kahvinkeittimellä" kahvi uutetaan n. 96-asteisen veden avulla, eikä sillä suinkaan keitetä kahveja. Kahvipannulla voi kiehauttaa kahvit. Tiesitkö, että hernekeitto on ruotsalainen perinneruoka?
Ruotsalaisten hernekeitto on ihan eri ruoka kuin täällä. Siellä tekevät sen keltaisista herneistä. Joskus sitä on ollut valmiskeittona täälläkin myynnissä, mulle riitti kertakokeilu, hyi olkoon. Pysyn suomalaisissa vihreissä herneissä, oli se sitten kotitekoista tai purkkitavaraa.
Vetäsin kunnon kännit. Eli sellaiset, josta ei tule krapulaa ei tappelua tai muuta ikävää. Eli pienet. Vai päinvastoin. Halutaan sitä riitaa, sekoilua ja morkkista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi engelsmannit sanoo "nice cup of tea"?
Osuit naulan kantaan:)
Tuo sanonta on peräisin ajalta, jolloin keiteettin tavallisesti korvikkeet ja sitten paremmat kahvit oikeasta kahvista kun "pappikin tulee".
Vierailija kirjoitti:
Jos itse sanoisin noin, se tarkoittaisi että olen ostanut vieraalle tavallista kalliimpaa ja parempaa kahvia, eli Presidenttiä esimerkiksi. Muulloin joisin Juhla Mokkaa tai Kulta Katriinaa.
Ei noita kolmea voi kahviksi sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mikä kuvottaa on se, kun istutaan pöytään ja emäntä sanoo: Nauttikaa.
Aivan kuin kukaan nauttisi käskystä, ja sitä paitsi mitä kenenkään nauttimiset emännälle kuuluvat.
Menee ruokahalu tuosta.
Outo emäntä. En ole koskaan kuullut moista.
Ohis, mutta oikeastiko?
Tunnen äkkiseltään ainakin 5 varttuneempaa naisihmistä joiden on melkein pakko sanoa nautitaan tai nauttikaa aina ennen kuin syödään tai vaikka istutaan perkele teatterin katsomossa. Nyt nautitaan!
Mun sisko sanoo aina esim teatterissa tms milloinkin; no niin eläydytääs tähän nyt. Hassua :) ikä noin 40.
Vierailija kirjoitti:
"Keitän oikein hyvät kahvit"
-> Tarjolla muutakin kuin säästärin 2e kuravettä.
-> Käyttää puruja joka kupillisen mukaan eikä vain joka toiselle kupilliselle. 5 kuppia kahvia = 6 mitallista purua (yksi pannulle) sen sijaan että pihistelisi ja käyttäisi vain 3 tai 4 mitallista.
-> Kahvinjuonti ja siitä nauttiminen (samoin kuin teenjuonti) on pitkälti mielentila. Keitetään pannullinen, rupatellaan ja nautiskellaan. Ei kiirettä, ei negatiivisia ajatuksia. Puhdistautumisrituaali vähän samaan tapaan kuin saunominen.
Saunassa: nyt otan kyllä oikein hyvät löylyt.
Tarkoittaa???? Helv... lisen määrän vettä kiukaalle kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kahvinkeittimellä" kahvi uutetaan n. 96-asteisen veden avulla, eikä sillä suinkaan keitetä kahveja. Kahvipannulla voi kiehauttaa kahvit. Tiesitkö, että hernekeitto on ruotsalainen perinneruoka?
Ei tiedä varmaan ruotsalaiset itsekkään. Vai onko sulla linkkiä väitteellesi? Lihapullat tulee esille joka käänteessä.
Kyllä tietävät.
Vierailija kirjoitti:
Siis juu. Hyvä kahvi tehdään raikkaasta vedestä tämä suomalaisten vihaaja riidan haastaja aloittaja. Ja riippuu mikä laatu on kuin puhdas keitin. Oikein hyvää tulee pannulla. Mutta koneella . Oikein mitattu ja annosteltu ja ihan tuoretta. Toiset paahtaa pavut uunissa itse. Aromi tulee kun pavuista irtoaa kofeiinia ja tuoretta trooppista tuoksua. Parhaat laadut kasvaa tulivuorilla 🌋. Rinteillä. Haju ja maku. Totuus on että kuuma juoma rentouttaa ja lämmittää jos ilma on kylmä. Myös tee kun on oikein haudutettua tulikuumaa lämmittää. Hunajaa joukkoon. Mikä ihana olo. Kun on päivän palellut ja kylmässä ollut niin kuuma juoma pelastaa. Voit ottaa töihin evääksi termoskannuun kuumaa juomaa. Ulkotöissä. Ja nautinto on kyllä hyvä viini kuin sekin lämmittää. Kyseessä on siis olotila ja tunne kun ruumis lämpenee ja veri kiertää. Kun olet väsynyt ja otat vähän sokeria huomaat että virkistyt. Se on siis olotila. Pakkasella kuuma rimmitoti. Kyllä ih
Epäilemättä tuollaisen repertuaarin jälkeen kahvi on oikein hyvä. Mutta kun mun kokemus on kun joku sanoo että keitetään nyt oikein hyvät kahvit NIIN se on perus Juhla Mokka Pirkka maitotölkki pöydällä ja sokeria. Kastettavana joku tarjouspulla. Ei mitään kermaa, hyviä leivonnaisia ja suolaista jne. En ole kehdannut kysyä että mikä tästä teki sen oikein hyvän. Puhdas kuppi?
Vierailija kirjoitti:
"Lasi hyvää viiniä ruuan kanssa" on varmaan tarkoitus häivyttää se, että kyseisen juoman tarkoitus on kaikesta huolimatta nousta päähän.
Mulla toi on kaunis ilmaisu sille, että vedän ihan kauheat liiskat.