Mies syyllistyi murhan yrityksiin Oulussa, jätettiin tuomitsematta rangaistukseen
Oulun käräjäoikeus antoi maanantaina tuomionsa tapauksessa, jossa aikuinen mies hyökkäsi puukon kanssa 12-vuotiaan pojan kimppuun oululaisessa kauppakeskus Valkeassa viime kesäkuussa.
Syytteen mukaan mies yritti tappaa 12-vuotiaan pojan puukottamalla tätä useita kertoja. Lisäksi mies yritti puukottaa toistakin poikaa, jonka kuitenkin onnistui paeta tilanteesta.
Nyt käräjäoikeus tuomitsi miehen kahdesta murhan yrityksestä sekä yhdestä laittomasta uhkauksesta. Hänet jätettiin syyntakeettomana tuomitsematta rangaistukseen.
Käräjäoikeus katsoi jo aiemmin mielentilatutkimuksen perusteella, että mies oli teot tehdessään syyntakeeton, eli ei ymmärtänyt tekonsa seurauksia. Hänet määrättiin tahdosta riippumattomaan psykiatriseen hoitoon.
Kommentit (11)
Pahempi rangaistushan tuo tahdosta riippumaton hoito on. Sieltä harvempi pääsee enää ulos, kun taas vankilasta pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Eli joutuu loppuiäkseen vankimielisairaalaan.
Ei välttämättä loppuiäkseen. Jos paranee niin voi päästä pois.
Vierailija kirjoitti:
Pahempi rangaistushan tuo tahdosta riippumaton hoito on. Sieltä harvempi pääsee enää ulos, kun taas vankilasta pääsee.
Eikös Helsingissä ollut tapaus vuosia sitten jossa tekijä tuomittiin tahdosta riippumattomaan hoitoon syyntakeettomana ja sitten koki ihmeparantumisen hoidossa ja vapautettiin pian hoidosta.
Oli muuten aika erikoista, että syyntakeettomana tuomitun nimi julkaistiin. Itse olen ajatellut niin, että syyntakeeton on syyntakeeton eli sairas joka tarvitsee hoitoa ja siksi jätetään tuomitsematta. Siksi minusta henkilösuoja pitäisi olla sama kuin terveystietojen osalta.
Vierailija kirjoitti:
Oli muuten aika erikoista, että syyntakeettomana tuomitun nimi julkaistiin. Itse olen ajatellut niin, että syyntakeeton on syyntakeeton eli sairas joka tarvitsee hoitoa ja siksi jätetään tuomitsematta. Siksi minusta henkilösuoja pitäisi olla sama kuin terveystietojen osalta.
Nimi julkaistiin ennen kuin hän todettiin syyntakeetottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Helsingissä ollut tapaus vuosia sitten jossa tekijä tuomittiin tahdosta riippumattomaan hoitoon syyntakeettomana ja sitten koki ihmeparantumisen hoidossa ja vapautettiin pian hoidosta.
Ior Bockin surmasta oli kyse, Wikipedia kertoo tapauksesta:
Helsingin käräjäoikeus jätti 16. elokuuta 2011 tuomitsematta Bockin surmanneen intialaismiehen, koska hän oli tapon tehdessään syyntakeeton. Lääkäreiden mukaan mies oli mielentilatutkimuksen alkuun mennessä kuitenkin jo parantunut mielenterveydellisestä häiriöstä, ja oikeus määräsi miehen päästettäväksi heti vapaaksi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Irma Kotilainen sanoi olevan hyvin harvinaista että rikoksentekohetkellä mielisairaaksi todettu todetaan mielentilatutkimuksen loppuessa tervehtyneeksi.[21] Rikos- ja prosessioikeuden professori Dan Frände ei ollut koko uransa aikana törmännyt vastaavanlaiseen tapaukseen.[22] Myös tutkimusprofessori, Psykiatrisen vankisairaalan ylilääkäri Hannu Lauerma sanoi, ettei hänellä ollut tiedossa toista vastaavanlaista tapausta. Hän kuitenkin uskoi oikeuden päätöksen olleen vakavasti ja pitkään harkittu ja totesi näin nopean parantumisen olevan harvinaista muttei mahdotonta.[23]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi nyyh että hullurasistin nimi tuli esille. Tietty kun se oli kantasuomalainen niin sitä pitää suojella. Jos olisi ollut värillinen, huutaisit nimeä esille tuhannen desibelin voimalla?
Niin. Kun meillä on jo kotopuolesta näitä väkivaltapellejä niin miksi niitä pitäisi raahata oikeain olan takaa lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kirjoitinkin, että harvempi pääsee enää ulos
-3
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011070380.html