Kerrostaloasunnon ilmanvaihto, kyssäri
Toimiiko iv, jos asunnossa ei ole sähkösopimusta?
Huoneistokohtainen, koneellinen iv.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Iv menee talon sähköistä vaikka olisi joka asunnossa oma pieni kone, muutoin urpåt sammuttaisi niitä ja asunnot menisi pilalle
Ei mene, just testasin, joten lopeta satusetä nuo jutut.
Jos on huoneistokohtainen ilmastointi, sen sähköt tulevat huoneiston mittarin kautta. Todella tyhmä suunnittelu, mutta näin se vain on. Samoin kuin kylppärin lattian mukavuus lämmitys
Vierailija kirjoitti:
Vastaus ap kysymykseen. Huoneistokohtainen ilmastointi ei toimi jos asunnossa ei ole sähköjä.
Vakuuttavaa, etenkin kun sekoitat ilmanvaihdon ja ilmastoinnin keskenään.
Siinä joku homehduttaa kämppää pilalle 😂😂😂
Kyllä se ilmanvaihto sammuu jos jätät sähkölaskun maksamatta ja sähköyhtiö sulkee sinun liittymän. Ilmanvaihto ei sammu kun kääntää sähkökaapista kaikki laitteet pois päältä.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse laitan pääkatkaisijasta virrat poikki niin edelleen ilmanvaihto hurisee (kylppärin katossa peltiloota) ja myös lattialämppäri kylppärissä toimii. Virrat noihin tulee talon sähköistä ei minun.
Teillä noin. Meillä ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse laitan pääkatkaisijasta virrat poikki niin edelleen ilmanvaihto hurisee (kylppärin katossa peltiloota) ja myös lattialämppäri kylppärissä toimii. Virrat noihin tulee talon sähköistä ei minun.
Ilmanvaihtokoneista saakin kätevästi valaistuksen ym. pientä sähkönkulutusta kytkettyä taloyhtiön piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on huoneistokohtainen ilmastointi, sen sähköt tulevat huoneiston mittarin kautta. Todella tyhmä suunnittelu, mutta näin se vain on. Samoin kuin kylppärin lattian mukavuus lämmitys
Kyse ei ole edes mistään "mukavuuslämmityksestä", vaan tärkeä toiminnallisuus, jolla saadaan vesi höyryksi ja ilmanvaihdolla pois kylpyhuoneesta ettei homehdu. Siinäkin porukka yrittää säästää rahaa väärässä paikassa kun ei pidä päällä.
Onneksi omassa yhtiössä on vesikiertoinen lattialämmitys, joka menee vastikkeesta.
Ap tässä. Kysyin rakennusfirmalta, joka talon on tehnyt. Kuulemma iv toimii kiinteistösähköllä. Samoin kylpyhuoneen lattialämmitys, jota ei itse pysty edes säätämään.
Ilmanvaihtoa voi säätää pienemmäksi tai suuremmaksi, mutta sitä ei saa asukas kokonaan pois päältä millään.
Näin ollen, asunnon iv toimii, vaikka siinä ei ole voimassaolevaa sähkösopimusta.
Olen tuota miettinyt et maksaako asukas omas sähkölaskus tuosta huoneistokohtasesta iv jutusta.Jos pitää aina tehostuksella.Siinä on 3 eri vaihtosäätö asentoo.poissa/kotona/tehostus.
Ei sähköyhtiö sitä tietenkään maksa, vaan taloyhtiö ja menee vastikkeista. Kuten porraskäytävän sähköt.
Toisaalta tuntuu hassulta, että olisi vedetty erilliset sähköjohdot siihen koneeseen. Taloyhtiön vastuulla IV-kone on joka tapauksessa eli se puoltaisi sitä, että taloyhtiö haluaa pitää sen aina päällä, ettei kämppä homehdu.