Liian kallis vuoka- asunto ja muutot
Muutimme lapsen kanssa 1,5 v sitten halvempaan vuokra- asuntoon. Olin silloin työtön ja sain tt tukea vuokranmaksuun. Siihen asuntoon tuli vuokrankorotus 50 e ja hain heti halvempaa, saimme sellaisen 8 kk asumisen jälkeen ja muutimme. Työllistyin, sain 6 kk sijaisuuden jonka piti jatkua. Ei jatkunutkaan ja tässä nykyisessä asunnossa vuokra nousee taas 50 e maaliskuussa, nytkin on 50 e liian kallis tt rajoissa mutta ei ollut ongelmia maksussa ollessani töissä.
Eli muutto jälleen edessä. Hain tt tukea ja vuokra kohtuullisestaan jo huhtikuussa. Jos en saa töitä, joudun omasta perusostani maksamaan yli 100 e vuokraa. Ansiosidonnaista en saa, en kuulu liittoon.
Lapsi on vaihtanut koulua nyt 2 kertaa 2 vuoden sisällä. Täällä alueella ei ole edullisempia asuntoja joten joudumme taas toiselle paikkakunnalle etsimään asuntoa ja tulee 3 koulunvaihto. Mietin jo jos en ssa töitä tuleeko taas vuoden päästä muutto kun vuokrat nousevat 5% vuositahtia.
Onko muita samassa tilanteessa? Mietin jos yrittäisi olla tässä nykyisessä asunnossa ja yritän saada töitä ja maksan sen 100 e perusosasta. Mitä itse tekisitte? Työtilanne on tosi huono,etsin kokopäivätyötä osapäivä tai keikkatöillä on liian epävarmaa lapsen kanssa.
Kommentit (22)
Sitä tässä mietin, että kuinka paljon sulla jää asumismenojen (vuokra, sähkö vesi) jälkeen rahaa käteen? - Niin voisi vähän paremmin arvioida tilannettasi.
No noin päätelin nopeasti silloin, kun alkoi tuon uuden asumispolitiikan soveltaminen. Itsellä jäi moni asunto hakematta siksi, että muutaman kuukauden päästä vuokra olisi noussut ja vuokra muuttunut kalliimmaksi kuin nykyinen. Tää on oikeastaan jatkuvasti se ongelma, miksi johonkin halvempaan ei voi muuttaa. Kun niissä kohteissa on tapana pamauttaa joka vuosi kymmenien eurojen vuokrankorotukset. Hyvä tietää juuri ne ara-säätiöt.
Ap, jos Kela maksaa sun melkein tonnin muuttokustannukset tai enemmänkin, on kyllä kallista Kelalle muutella sua joka vuosi halvempaan asuntoon ja lopulta kulut muutoista yhteiskunnalle on tuhansia euroja enemmän kuin säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos Kela maksaa sun melkein tonnin muuttokustannukset tai enemmänkin, on kyllä kallista Kelalle muutella sua joka vuosi halvempaan asuntoon ja lopulta kulut muutoista yhteiskunnalle on tuhansia euroja enemmän kuin säästöt.
Mä kans mietin että muuttaminenhan on sikakallista ja jos noi korotukset on kymppejä niin mikä järki tossa on! Ap asuu vuoden siinä 50€ kalliimmassa asunnossa ennen kuin muuttokustannukset täyttyy ja jos joka vuosi muuttaa niin wtf :D
Vierailija kirjoitti:
Sitä tässä mietin, että kuinka paljon sulla jää asumismenojen (vuokra, sähkö vesi) jälkeen rahaa käteen? - Niin voisi vähän paremmin arvioida tilannettasi.
Meille jää lapsen 10 v kanssa n 800 e kk nyt. Tuosta toki maksan puhelimet 40 e, tapaturmavakuutuksen itselleni 20 e kk( olin onnettomuudessa 4 v sitten ja siitä asti olen sitä maksanut) , bussiliput n 50 e kk ( autoa ei ole). Muutama osamaksu pesukoneesta ja lapsen polkupyörästä joihin menee n 80 e kk.
Lapsella vaan aika paljon menoja liittyen terveyteensä jonka vuoksi juuri mm koulua ei olisi hyvä vaihtaa. Tästä syystä myös vaatteisiinsa menee rahaa ja kenkiin.
Kyllähän tällä toimeen tulee mutta tiedän wttä jos jotain tarvitsee hankkia niin budjetti menee siihen.
Vierailija kirjoitti:
Minun on vaikeuksia uskoa, että Ap:n muutto kustannuksisyta Kela olisi korvannut kokoaan tei maksanut yli tai lähes 1000€/ muutto, vaan muutot on luullakseni maksettu lähesten avuliaisuudella... Mutta Ap voinee korjata jos olen väärässä, - Mielelläni kuulisin - kun vaikuttaa nyt ikävästi, että Ap katosi purkauskensa jälkeen pian linjoilta..
Hommaa ap mies, joka maksaa puolet tai yli vuokrasta. Samalla saat apua arkeen.
ei LIITON jäsenyydellä ole MITÄÄN tekemistä ansiosidonnaisen kanssa. AINOASTAAN kassan jäsenyydellä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille jää lapsen 10 v kanssa n 800 e kk nyt. Tuosta toki maksan puhelimet 40 e, tapaturmavakuutuksen itselleni 20 e kk( olin onnettomuudessa 4 v sitten ja siitä asti olen sitä maksanut) , bussiliput n 50 e kk ( autoa ei ole). Muutama osamaksu pesukoneesta ja lapsen polkupyörästä joihin menee n 80 e kk.
Lapsella vaan aika paljon menoja liittyen terveyteensä jonka vuoksi juuri mm koulua ei olisi hyvä vaihtaa. Tästä syystä myös vaatteisiinsa menee rahaa ja kenkiin.
Kyllähän tällä toimeen tulee mutta tiedän wttä jos jotain tarvitsee hankkia niin budjetti menee siihen.
Mites mahd. tosien vanhemman osallistumien lapsesta muodostuviin kuluihin? - Muuten oli mukava lukea kun kirjoitit, "kyllähän tssä toimeen tulee..." kun moni muu olisi paniikissa, että miten selvitä hengissä vastaavalla summalla.
Joo ei Kela maksanut muuttoja!!!! Jäin niistä velkaa läheiselle yli 1000 e jota makselen pois. Ei ole mulla ajokorttia ja nykyinen asunto on 3 krs ilman hissiä. Muuttofirma oli pakollinen ei oltaisi saatu esim sänkyä kannettua tänne muuten äitini kanssa.
Olen varma että tässä asunnossa ( ara asunto) nousee vuokra taas ensi vuonna sen 50 e kk...
T: ap
Sinnittelisin. Ihan liian monta koulun vaihtoa lapsella. Olen aikanaan itse joutunut vaihtamaan paikkakuntaa ja koulua kolme kertaa viiden vuoden sisällä ja en suosittele sitä. Aina aloitat alusta, kaverit, opettajat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites mahd. tosien vanhemman osallistumien lapsesta muodostuviin ku
Joo tulemme toimeen mutta kyllähän se tarkoittaa sitä että mun osa tt tuesta menee lapsen menoihin. Mutta ei ole tt tuella tarkoituskaan " juhlia".
"Joo tulemme toimeen mutta kyllähän se tarkoittaa sitä että mun osa tt tuesta menee lapsen menoihin. Mutta ei ole tt tuella tarkoituskaan " juhlia"."
Milloinkas lapsesta maksttava elatuaspu on viimeksi tarkistettu? - Vai onkp se noissa tuloissasi "jo" mukana?
Vierailija kirjoitti:
"Joo tulemme toimeen mutta kyllähän se tarkoittaa sitä että mun osa tt tuesta menee lapsen menoihin. Mutta ei ole tt tuella tarkoituskaan " juhlia"."
Milloinkas lapsesta maksttava elatuaspu on viimeksi tarkistettu? - Vai onkp se noissa tuloissasi "jo" mukana?
Kyllä on mukana tuossa kaikki tulot.
Miten te muut jotka asutte ara asunnoissa ja saatte tt tukea, muutatteko aina vuoden välein? Käytännössä pitäisi nyt löytää max 700 e maksava asunto jotta voisi asua siinä niin pitkään kun lapsi on täysi- ikäinen.
Ompa suuri vuokran nousu, mulla oli 13e ja sitä ennen ei vuosiin noussut. Edullinen vuokra kaksiossa, asun nykyään yksin.
Vierailija kirjoitti:
Hanki työssäkäyvä kumppani.
Huono idea.
Sama juttu mulla , ajattelin tähän asuntoon muuttaessani , että olisi sitten se viimeinen muutto , kun eläkepäivät läheni , nyt on vuokra noussut niin paljon , että on jo tässä 700 e lähiössä . Olen selannut päivät pitkät halvempia asuntoja ihan 20 neliöisistä lähtien . Eipä näy löytyvän . Huoh .
Hanki työssäkäyvä kumppani.