Onko vaarallista, jos verenpaine on
näin alhainen, viime aikoina on aamuisin esim 80/55 tai 82/60 ja iltaisin 84/65.
Alapaine vaihtelee eniten juuri tuon 55-65 välillä.
Ennen ei ole näin alhaalla ollut paineet, vaikka alhaiset olleetkin. (Ennen esim. 100/70 tai vastaavaa.)
Kommentit (22)
ai kamala en osaa edes kuvitella, et miten pysyis pystyssä ollenkaan saati vaikka saunan jälkeen. Voitko hyvin noin?
Mielestäni on jo lääkäriin menon aihe, jos noin paljon on muuttunut entisistä arvoista.
jos olet muistanut syödä ja juoda hyvin, olossa on muutoksia sen lisäksi että verenpaine entisestään madaltunut niin mars lääkäriin!
Käy lääkärissä. Joku syyhän tuohon on ja se syy pitää korjata. Pelkkä oireiden hoitaminen ja "katellaan" ei ole fiksua.
Mikä ikä?
Hyvä vinkki, mutta laku ei ole pitkävaikutteinen ja tuskin ap aamuin illoin sitä vetelee. Toki sitä kannattaa vaikka mukana laukussa tai repussa pitää aina hätävaralle.
Mittaatko ap verenpaineesi pöydän ääressä istuen. Makuua/lekotteluasennossa on matala. Mitä vitamiineja,lisäravinteita tai lääkeitä syöt? Paljonko lenkkeilet. Vastaa, niin kerron lisää.
Erittäin alhaiselle verenpaineelle on olemassa sairausperäisiä syitä, jotka kannattaisi käydä tarkistuttamassa, esimerkiksi lisämunuaiset voivat pettää. Ei ole leikinaihe, vaikka yleisesti puhutaan että alhainen verenpaine on pitkän iän salaisuus niin on niille paineille kuitenkin joku raja vedettävä. Nm. jos paineet ei kohdillaan ja pyörryt, niin huonosti voi käydä.
Jos syöt normaalisti, jaksat normaalisti ja ei huimaile niin ihan rauhassa voit olla noilla paineilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt normaalisti, jaksat normaalisti ja ei huimaile niin ihan rauhassa voit olla noilla paineilla.
Kuinka moni sitten oikeasti voi voida hyvin tuollaisilla arvoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vedä vähän lakua.
Ja salmiakkia varsinkin.
Yläpaine saisi kyllä olla korkeampi.
Ap täällä vastaa. Yleisvointi on ollut syksystä asti heikompi, pahoinvointia ja voimattomuutta. Olen menossa tarkempiin tutkimuksiin pian omakustanteisesti, kun ei tahtonut terveyskeskusta asia kiinnostaa. Olen lämpöillyt aamuisin viime aikoina myös enemmän ja paljon kylmän herkempi kuin ennen.
Olen 30 vuotias liikunnallinen nainen, jonka harrastukset on jääneet kunnon laskettua ihan vain siihen, että käyn enää vain kävelyillä. Pvk labrat ok, mutta käyn vielä mittauttamassa muita arvoja ilman lähetettä mm. kortisolin.
Verenpaine nousee TOISINAAN yksittäisinä päivinä päiväsaikaan juuri ja juuri esimerkiksi ~93/66. Kuitenkin aamut ja illat arvot hyvin alhaisina, kuten mainitsin tuolla ylhäällä. Terkkarissa mitattiin paineet vielä seisoen, jolloin yläpaine 100-108 ja alapaine 70-75. En tiedä, onko koin suuret heittelyt normaaleja istualtaan vs. seisten.
Kauan ihmettelin ,kun verenpaineeni oli aina pitkällään ollessani noilla sun lukemilla ja samoin 2-4 km lenkiltä tullessani. Mittasi heti palattuani . Elikkä molemmat mittaustavat eivät ole ok. Ja siksi sain samanlaisia alhaisia arvoja ,kuin sinä.
MUTTA , kun mittasi istuen pöydän ääressä 4-5 minuuttia ja lenkistä oli kulunut 1-2 h ,olivat arvot 110/69 , erinomaiset . Samoin en enää koskaan mittaa maatessani, tulee supermatalat arvot. Ei minullakaan koskaan huippaa.
Toinen asia ,mihin et vastannut ,on nuo superfoodit, lisäravinteet, vitamiinit ect,,,, tekevät joskus temppuja jjoillekin.
Vierailija kirjoitti:
Kauan ihmettelin ,kun verenpaineeni oli aina pitkällään ollessani noilla sun lukemilla ja samoin 2-4 km lenkiltä tullessani. Mittasi heti palattuani . Elikkä molemmat mittaustavat eivät ole ok. Ja siksi sain samanlaisia alhaisia arvoja ,kuin sinä.
MUTTA , kun mittasi istuen pöydän ääressä 4-5 minuuttia ja lenkistä oli kulunut 1-2 h ,olivat arvot 110/69 , erinomaiset . Samoin en enää koskaan mittaa maatessani, tulee supermatalat arvot. Ei minullakaan koskaan huippaa.
Toinen asia ,mihin et vastannut ,on nuo superfoodit, lisäravinteet, vitamiinit ect,,,, tekevät joskus temppuja jjoillekin.
Ihan mittaan tuolilla istuen käsi pöydällä rinnan korkeudella, istun hetken ennen mittausta ja toistan kahdesti. Iltaisin mittaan tosin sängyssä istuen ja nojaten sängynpäätyyn sekä muhkea tyyny käden alla tukevasti, joten käden asento ok. Olen illalla ja aamulla mitannut samalla, kun olen lukenut kirjaa tai ohjelmaa.
Päänsärkyä ja huippausta on usein muiden ed. viestissä mainittujen oireiden lisäksi. Itseäni ainakin nämä arvot kovasti huolettaa ja tällä tavalla maallikon silmiin tuntuu hurjille. En täällä ala avautumaan lääkeasioistani, mutta tiedän itse sekä lääkärikin tarkistanut, ettei minkään pitäisi ainakaan laskea, oikeastaan jopa päinvastoin. Käytän d-vitamiinia ja c-vitamiinia lisinä. Apua vaivaan olen koittanut saada.
Juon heikkoina aamuina pari kuppia kahvia mustana ja ruokavalio sekaruoka, höttöhiilareita en syö. Käytän suolaa reippasti pakostakin ja koska syksystä asti vointi on ollut huono, niin tuntuu että pakostakin elimistö on kaivannut jopa pientä välipalaa ja herkkua, jotta olo kohenee.
Toivottavasti tässä ei tarvitse alkaa huolestua, siksi vähän kokemuksia kaipaankin, jotta mitenhän vakavaa tämä sitten voi olla. ap
Mulla on sohvalla puolimakuulla paineet kovat.
Alapaine on aina jotain 90-105 ja yläpaine jotain 125-140
En edes uskalla mitata istuen.
Tsemppiä ap:lle asian selvittämiseksi, toivottavasti ei ole mitään sairautta tässä taustalla. Ihme pelleilyltä kuulostaa taas, että terveydenhuoltoa ei ole asia kiinnostanut.
Varmaan on kamala olo aloittajalla. Itselläni on yläpaine yleensä aika tarkkaan sata ja alapaine 60 paikkeilla. Tämä on jo sellainen, että varsinkin kaupassa käyminen on inhottavaa, kun joutuu koko ajan kumartelemaan jotain hyllyiltä ja silmissä pimenee ja huimaa aina pystyyn noustessa.
Vedä vähän lakua.