Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö terveyskeskuksen kautta hormonitesteihin?

Vierailija
28.02.2025 |

Tässä neljän tunnin unien jälkeen pohdiskelen, olisiko minulla esivaihdevuodet vai vaihtoehtoisesti jokin karmea tauti. 

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan otat huomioon sen että hormoni määrittelyssä ei tule esivaihdevuodet esiin lainkaan välttämättä. Itse kärsin esivaihdevuosi oireista, Mulla FSH arvo oli aivan normaali.  Eli se että tuloksesi näyttävät normaalilta ei tarkoita sitä ettei sinulla olisi esi vaihde vuosia.

Miten hoidat oireita? Ostanko vaan jotain puna-apilaa?

Ap

Pyydät e-pillerireseptin.

Vierailija
22/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan otat huomioon sen että hormoni määrittelyssä ei tule esivaihdevuodet esiin lainkaan välttämättä. Itse kärsin esivaihdevuosi oireista, Mulla FSH arvo oli aivan normaali.  Eli se että tuloksesi näyttävät normaalilta ei tarkoita sitä ettei sinulla olisi esi vaihde vuosia.

Ap

On perinnöllistä taipumusta tukoksiin, joten pillerit vähän pelottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, luin homotesteihin... eiköhän sen pysty itse järjestämään... herkkuun vaan mars...

Vierailija
24/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

no sitten tuskin edes saat reseptiä. Ikävä kyllä voimakkaat esiin vaihdevuodet voivat tarkoittaa voimakkaitakin ja jos hormonit on poistettu lautaselta niin aika rankkaa tulee olemaan. On olemassa myös hormoniton esivvuosisi lääke, en muista nimeä muistaakseni sisälsi Bella donnaa. Google varmaan löytäisi.

Vierailija
25/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse pääsin. Terveyskeskuslääkäri lähetti minut varmuuden vuoksi kokeisiin, koska kuukautiseni loppuivat kuin seinään. Vaihdevuosia hän piti epätodennäköisinä, koska minulla ei ollut lainkaan niihin viittaavia oireita. Mutta niistähän lopulta oli kuitenkin kyse. 

Vierailija
26/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yleislääkärille tai varaa aika gynekologille.

Vierailija
27/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vain, että elämä palautuisi normaaliksi. Tai jos minulla olisikin kuolettava tauti, haluaisin tietää mikä se on, ja että pystyisin ehkä elämään normaalisti siihen loppupäivään asti. En ole nyt ollenkaan oma itseni.

Ap

Vierailija
28/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

no sitten tuskin edes saat reseptiä. Ikävä kyllä voimakkaat esiin vaihdevuodet voivat tarkoittaa voimakkaitakin ja jos hormonit on poistettu lautaselta niin aika rankkaa tulee olemaan. On olemassa myös hormoniton esivvu

Eikö laastareissa ole pienempi riski veritulpille?

Vierailija
29/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonilääkitys esivaihdeoireisiin määrätään oireiden perusteella. Jos olet  nelikymppinen nainen ja sinulla vaihdevuosioireita, sinulle tulisi määrätä lääkkeet. Ihon kautta annosteltava estrogeeni ei lisää veritulppariskiä.

Vierailija
30/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonilääkitys esivaihdeoireisiin määrätään oireiden perusteella. Jos olet  nelikymppinen nainen ja sinulla vaihdevuosioireita, sinulle tulisi määrätä lääkkeet. Ihon kautta annosteltava estrogeeni ei lisää veritulppariskiä.

Niinhän sitä luulisi. Minulle ei kuitenkaan määrätty vaihdevuosi lääkkeitä sillä kyse ei ole vaihdevuosista vielä. Vain niille joilta on poistettu kohtu määrätään estrogeenia ylipäätään. Jos kohtu on tallella täytyy olla myös progea mukana.

Vierailija
31/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä luulisi. Minulle ei kuitenkaan määrätty vaihdevuosi lääkkeitä sillä kyse ei ole vaihdevuosista vielä. Vain niille joilta on poistettu kohtu määrätään estrogeenia ylipäätään. Jos kohtu on tallella täytyy olla myös progea mukana.

Jos kokeilet eri lääkäriä?

Vierailija
32/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sinulle on kerrottukin, hormonitestejä ei tarvita eikä niistä ole hyötyä. Jos sinulla on kuitenkin esivaihdevuosiin viittaavia oireita, ja olet tyypillisessä esivaihdevuosi-iässä, hormonikorvaushoitoa voidaan kyllä kokeilla ilman testejäkin. Eli menet vaan valittamaan oireitasi, ja lääkäri sitten arvioi tilanteen ja hoidon.

Vierailija
33/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten välttämättä auta edes ne hormonihoidot mitään unettomuuteen. Varsinkin esivaihdevuosi-iässä usein ongelma on hormonitasojen raju vaihtelu, ei esim. estrogeenin puute. SItä voi ajoittain olla jopa liikaa, kun aivolisäke piiskaa hiipuvia munasarjoja toimimaan kovemmin. Mä kokeilin hormonikorvausta tuohon ja muutamaan muuhun esivaihdevuosioireeseen, mutta ei niistä ollut mitään apua. Vasta sitten kun oli menopaussi tullut ja oireet lisääntyi entisestään, niin sitten hormonikorvaushoito kyllä auttoi niihin hikoiluihin yms.

Vierailija
34/34 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yhdistelmälaastareissakin (keltarauhashormoni plus estrogeeni) pienempi veritulppariski?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan