Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö terveyskeskuksen kautta hormonitesteihin?

Vierailija
28.02.2025 |

Tässä neljän tunnin unien jälkeen pohdiskelen, olisiko minulla esivaihdevuodet vai vaihtoehtoisesti jokin karmea tauti. 

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hormoneilta. 

Vierailija
2/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon kärsinyt tuosta karmeasta taudista ainakin viimeiset 30 vuotta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys oli kuitenkin otsikossa. Synlabilla on tuollainen hormonipaketti, mutta aika kallis.

ap

Vierailija
4/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin.

M52

Vierailija
5/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin.

M52

Miehille ehkä helpompaa vai onko?

Vierailija
6/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosia ei voi esivaihdevuosivaiheessa todeta hormonikokeille, koska hormonit heittelevät silloin niin voimakkaasti.

Vierailija
7/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosia ei voi esivaihdevuosivaiheessa todeta hormonikokeille, koska hormonit heittelevät silloin niin voimakkaasti.

Ai hö. :( Miten sitten saisi jotain hoitoa tähän, jos asiaa ei voi todentaa?

Vierailija
8/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan otat huomioon sen että hormoni määrittelyssä ei tule esivaihdevuodet esiin lainkaan välttämättä. Itse kärsin esivaihdevuosi oireista, Mulla FSH arvo oli aivan normaali.  Eli se että tuloksesi näyttävät normaalilta ei tarkoita sitä ettei sinulla olisi esi vaihde vuosia.

Vierailija
9/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan otat huomioon sen että hormoni määrittelyssä ei tule esivaihdevuodet esiin lainkaan välttämättä. Itse kärsin esivaihdevuosi oireista, Mulla FSH arvo oli aivan normaali.  Eli se että tuloksesi näyttävät normaalilta ei tarkoita sitä ettei sinulla olisi esi vaihde vuosia.

Miten hoidat oireita? Ostanko vaan jotain puna-apilaa?

Ap

Vierailija
10/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siitä taudisa pitäisi olla jotain muutakin oiretta kuin vaihdevuosioireet. Papakoe- seulunnoissa olet varmaan käynyt?  Niihinhän tule kutsu tietyn ikäisille naisille.

Ja huolehdittehan että tyttärenne ja poikanne ottavat tarjotun HPV-rokotteen jo silloin kun se on maksuton. Saahan sen toki maksusta aikuisenakin. Se suojaa syövältä aika hyvin.

Lopeta pelkääminen ja käy papakokeessa. Se syöpä on kuitenkin kohtuullisen harvinainen. 

Vierailija
11/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oireita on, niin käy nyt kuitenkin lääkärillä arviossa. Tuleepa kirjattua Kantaan tulevaisuutta varten, jos oireilu pahenee. Esiveihdevuosia ei voi oikein mitata mitenkään muuten kuin kokeilla, että toimiiko hormonikorvaushoidot oireiluun. Jos toimii, niin perimenopaussia on. Jos ei, täytyy syytä hakea muualta.

Vierailija
12/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siitä taudisa pitäisi olla jotain muutakin oiretta kuin vaihdevuosioireet. Papakoe- seulunnoissa olet varmaan käynyt?  Niihinhän tule kutsu tietyn ikäisille naisille.

Ja huolehdittehan että tyttärenne ja poikanne ottavat tarjotun HPV-rokotteen jo silloin kun se on maksuton. Saahan sen toki maksusta aikuisenakin. Se suojaa syövältä aika hyvin.

Lopeta pelkääminen ja käy papakokeessa. Se syöpä on kuitenkin kohtuullisen harvinainen. 

Menopaussioireiseen kuuluu myös verensokerin säätelyhäiriöt ja silmien kuivuminen. Perusverikokeissa kaikki arvot on kuitenkin ok, joten ei ole diabetesta eikä kilpparihäiriötä. Mietin jotain muuta syöpää.

Vierailija
13/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä ne karmeat oireet on? Yhdet neljän tunnin yöunet mainittu. 

Vierailija
14/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin FSH-kokeeseen vaikka lääkäri ei edes uskonut, että kohdallani on kyse esivaihdevuosista (olen 42). Taustalla unettomuutta ja ahdistuneisuutta ym. Arvot olivat kuitenkin normaalit. Kaikki kilpirauhaskokeet otettiin myös, eikä niissäkään mitään ollut.

Vierailija
15/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat Ketipinor-reseptin, jos menet terveyskeskukseen valittamaan unettomuutta. 

Vierailija
16/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se suojaa myös hyvin syövältä ettei jaa tavaraansa ympäri kyliä.

Vierailija
17/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin totta 😂! Ja mirtatsapiiniä myös.

Vierailija
18/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin totta 😂! Ja mirtatsapiiniä myös.

Käyty jo, ja tarjottiin jotakin kolmatta samantyyppistä masennuslääkettä. :D

Ap

Vierailija
19/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä ne karmeat oireet on? Yhdet neljän tunnin yöunet mainittu. 

Sinäkö teet sitten diagnoosin?

Vierailija
20/34 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin FSH-kokeeseen vaikka lääkäri ei edes uskonut, että kohdallani on kyse esivaihdevuosista (olen 42). Taustalla unettomuutta ja ahdistuneisuutta ym. Arvot olivat kuitenkin normaalit. Kaikki kilpirauhaskokeet otettiin myös, eikä niissäkään mitään ollut.

Saitko hormonihoitoa kokeiltavaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän