Miksi termi oma nainen ei ole ok mutta oma mies on?
Siis kun täällä naiset ja muut pöyristyy kun joku sanoo oma nainen kontekstissa joka ei viittaa suoeaan omistamiseen. Sitten taas oma mies niin kukaan ei pöyristy.
Kommentit (12)
Varmaan siksi kun kukaan ei oleta että nainen omistaisi miehen
Voit sanoa vaimoni tai tyttöystäväni. Sana mies voi tarkoittaa ketä tahansa miestä tai aviomiestä. Jos puhun miehestäni niin se ei ole sama kuin puhuisin naisestani, siinä on pieni ero.
Vierailija kirjoitti:
Voit sanoa vaimoni tai tyttöystäväni. Sana mies voi tarkoittaa ketä tahansa miestä tai aviomiestä. Jos puhun miehestäni niin se ei ole sama kuin puhuisin naisestani, siinä on pieni ero.
Aha okei en tiennytkään. ap
Naiseni = naimisen kohde, jota käytät panoalustana
Vaimoni, tyttöystäväni, puolisoni, rakkaani, kumppanini = ihminen, jonka kanssa elät suhteessa
Vierailija kirjoitti:
Naiseni = naimisen kohde, jota käytät panoalustana
Vaimoni, tyttöystäväni, puolisoni, rakkaani, kumppanini = ihminen, jonka kanssa elät suhteessa
Eikl mieheni = naimimisen kohde, jota käytät panoalustana
aviomieheni, puolisoni, poikaystäväni, rakkaani, kumppanini = ihminen, jonka kanssa elåt suhteessa
Miksi hyväksyt kaksoisstandardeja
Koska naisia omistetaan edelleen ympäri maailman
Sanojen merkitysalueet ovat aivan erilaisia. Mies ja vaimo, naisystävä, tyttöystävä, avovaimo vastaavat toisiaan, kun on kyse seurustelusta. Mies ja nainen vastaavat toisiaan, kun käsitellään sukupuolta, biologiaa, heteroseksiä.
Sanoilla on eri merkitys ja eri vivahteet. Kielitaitosi voi olla vajavainen, mutta hyväksy silti tämä kielen peruspiirre.
En kyllä koskaan taida puhua kumppanista "omana". Saatan kyllä sanoa "mun mies on sellainen..." tai "mieheni osaa.." Jotenkin tuntuis oudolta sanoa "mun oma mieheni", ikäänkuin korostaen tuota omistaa-verbiä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä koskaan taida puhua kumppanista "omana". Saatan kyllä sanoa "mun mies on sellainen..." tai "mieheni osaa.." Jotenkin tuntuis oudolta sanoa "mun oma mieheni", ikäänkuin korostaen tuota omistaa-verbiä.
No joka tapauksessa mun nainen nähdään myös erikoisena
Vastaava sana tässä yhteydessä on tyttöystävä, vaimo, avovaimo, naisystävä tms. Ei nainen.